HN sú už tradične mediálnym partnerom podujatia.
Aj vy môžete nominovať svojho favorita prostredníctvom nominačného formulára na stránkach www.eypodnikatelroka.sk alebo zaslaním emailu na adresu Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript..
HN vám pri tejto príležitosti prinášajú zo svojho archívu príbehy víťazov minulých ročníkov. Slovenským EY Podnikateľom roka 2015 sa stal Patrick Hessel. Jeho success story vyšiel v marci 2016, keď ho na slávnostnom galavečeri v Bratislave vyhlásili za víťaza súťaže za rok 2015.
Slovensko je po získaní pozície svetovej jednotky v automobilovom priemysle na dobrej ceste stať sa kľúčovým hráčom aj v leteckom biznise. Už onedlho sa u nás začnú vyrábať dôležité komponenty pre najnovšie modely špičkových lietadiel. „Investujeme viac ako desať miliónov eur do výstavby haly, v ktorej sa budú vyrábať štrukturálne dielce pre Airbus a Boeing. Pôjde najmä o aerodynamické, pohyblivé časti krídel. Aj vďaka tejto investícii plánujeme do roku 2020 zvýšiť počet svojich zamestnancov zo súčasných 400 zhruba na tisícku,“ hovorí Patrick Hessel.
Interiér v prvej triede
Letecký segment tvorí momentálne v rámci c2i zhruba tretinu biznisu, čo sa týka obratu i počtu zamestnancov. „Do leteckého priemyslu sme sa v poslednom čase intenzívne pustili. Vyrábame interiérové komponenty pre nové modely Airbusu A350 a A380, ako aj Boeingu 787. Sústredíme sa na interiéry v biznis class a first class. Keď si sadnete do týchto tried, prakticky všetky pevné časti, ktoré uvidíte okolo seba, teda celá štruktúra sedačky či bočné panely okrem elektroniky, sú od nás,“ vysvetľuje Hessel. Hoci vyrastal v Nemecku a počas štúdií pochodil veľkú časť sveta, na Slovensku žije už viac ako desať rokov.
Zatiaľ však stále tvorí väčšinu jeho biznisu automobilový segment. Firma vyrába komponenty z uhlíkových vláken do najvyšších radov luxusných automobilov značiek ako Bentley, Jaguar či Koenigsegg. „Aktuálne máme väčší projekt na modeli BMW M4 GTS. Ide o limitovanú sériu, GTS je ešte vyšší rad než M, ktorý sa považuje za najvyšší rad. Pracujeme tam na celom balíku exteriérových komponentov. Konkrétne ide o zadné krídlo, zadný difúzor a predný splitter, teda aerodynamické prvky,“ hovorí Patrik Hessel, ktorý má po mame slovenský pôvod.
Hoci však c2i vyrába aj pre Jaguar, novej fabrike Jaguar Land Rover pri Nitre zrejme diely dodávať nebude. „My vyrábame komponenty pre najvyššie rady, a tie sa v slovenskom závode tejto automobilky produkovať nebudú. Zatiaľ teda takúto spoluprácu v pláne nemáme. Samozrejme, je možné, že niekedy v budúcnosti príde na Slovensko nejaký vysoký rad, potom by to prichádzalo do úvahy,“ pripomína Hessel. Podľa neho sa najluxusnejšie vozidlá vyrábajú zvyčajne v blízkosti hlavného sídla automobiliek.
Diely však dodávajú vychyteným značkám po celom starom kontinente. „V Európe, a vlastne i vo svete, patríme do top trojky v tomto segmente. Konkurenciu máme najmä v Rakúsku či v Nemecku,“ hovorí Hessel. Práve Európa je podľa neho v segmente najďalej, a to aj kvôli tomu, že tu sídli väčšina špičkových automobiliek. A kde vidí hlavný dôvod, že o produkty jeho firmy je taký záujem? „Vyslovene je to o pomere ceny a kvality. Kľúčové sú tiež doterajšie skúsenosti automobilky s našou výrobou aj pružnosť, s akou dokážeme reagovať na požiadavky. Rýchlosť je dokonca najdôležitejší faktor, keďže pri modeloch vyšších radov je málo času na produkciu.“
Kľúčový výskum a vývoj
Okrem toho považuje Hessel za mimoriadne dôležitý aj segment výskumu a vývoja. „Máme vlastné oddelenie konštrukcií i vývoja nových technológií. Tam sa vymýšľajú technológie alebo nové postupy, ktoré potom vieme poskytnúť našim zákazníkom.“ Do tejto oblasti firma momentálne investuje rádovo státisíce eur. Už tento rok však chce stratégiu výrazne zmeniť a do výskumu a vývoja v budúcnosti investovať oveľa viac peňazí.
Rovnako plánuje Hessel vstúpiť do úplne nových trendov, ktoré majú v blízkej budúcnosti ovládnuť svet. „Napríklad vo veľkých mestách budú ľudia čoraz menej mať vlastné autá. Budú využívať najmä elektromobilové taxíky. Tento trend sa ešte len začína, v nasledujúcich piatich či desiatich rokoch však získa obrovský potenciál a my to vidíme ako veľkú šancu."
Na trh totiž postupne prichádzajú noví hráči, ktorí doteraz autá vôbec nevyvíjali ani nevyrábali. „Ide o spoločnosti, ktoré majú systémy na objednávanie a rezerváciu trás pre ľudí. V budúcnosti chcú vyrábať alebo prevádzkovať vlastné elektromobily do mesta. Momentálne rokujeme s rôznymi firmami, ktoré sú priamou konkurenciou Uberu. Z nášho pohľadu tam pôjde o maximálne zníženie hmotnosti týchto elektromobilov. Máme šancu byť hlavným vývojovým partnerom, keďže celá karoséria a horná štruktúra tohto auta má byť z uhlíkových vlákien,“ doplnil Hessel. Ten Slovensko reprezentoval v Monaku na súťaži Svetový EY podnikateľ roka.
Pavel Novotný