1. MAKYTA KONČÍ, OBUVI V REGIÓNE SA VŠAK DARÍ
Tento týždeň zarmútil desiatky zamestnancov púchovskej Makyty – ikonickej značky, ktorá desaťročia zásobovala oblečením aj luxusné módne domy. Jej vedenie oznámilo, že firma definitívne končí. Nezvláda nápor konkurencie z Číny a vyhliadky nezlepšil ani konsolidačný balíček. O to viac je potešujúce, že v regióne sa v oblasti biznisu vyskytujú aj lepšie správy. Príkladom je značka Artra, ktorá sa venuje pracovnej a bezpečnostnej obuvi.
Rodinná firma z Trenčianskeho kraja ešte v roku 2021 prostredníctvom zámeru na posudzovanie vplyvov na životné prostredie predstavila svoj plán rozšírenia výroby. Po viac ako troch rokoch sa dočkali pozitívneho záveru, a teda právoplatného záverečného stanoviska na novú výrobnú halu.
Prečo by vás to malo zaujímať?
Keď spoločnosť predkladala zámer na posudzovanie vplyvov, ich cieľom bolo dostať sa z 235-tisícov párov ročne na 480-tisíc. Aktuálne ich výrobné kapacity smerujú k číslu 750-tisíc. Denná produkcia sa blíži takmer k dvom tisícom párov. Zamestnávajú bezmála 210 ľudí a exportujú do viac ako 30 krajín v rámci Európy.
Zintenzívnenie procesov, zistila kolegyňa Veronika Hubinská, sa v továrni prejavuje aj na ich hospodárskych výsledkoch. Podľa dát, ktoré sú zverejnené na portáli FinStat, zisk firmy vlani stúpol o 28 percent na viac ako 2,4 milióna eur. Tržby poskočili o 16 percent na vyše 15,4 milióna eur. Len na porovnanie, keď v roku 2021 predkladali zámer, ich zisk bol na úrovni 994-tisíc eur a obrat na 10,6 milióna eur.
2. EXPO BUDE SKROMNEJŠIE
Ten čas ale letí, však? Nie, túto klišé otázku si nekladieme v súvislosti s Vianocami, ale s výstavou Expo. Väčšina z nás má ešte v čerstvej pamäti legendárny vypitý Sulíkov bar z Dubaja. Ani sme sa nenazdali a pred nami je ďalšia svetová výstava, tentoraz výrazne ďalej – až v Japonsku. Expo v Osake otvorí svoje brány v apríli. Slovensko na ňom bude – a vláda avizuje, že ponuka v bare bude skromnejšia.
Zostáva vám 42% na dočítanie.