Najskôr to vyzeralo ako zlý vtip. Nakoniec je to však pravda: Fico chce za kauzu Váhostav odstreliť Figeľa. Čo je neuveriteľná, neuveriteľná bezočivosť. Bezočivosť voči faktom.
Finančné problémy Váhostavu totiž v plnom rozsahu zavinili dvaja muži. Šéf Smeru Fico. A oligarcha z obchodného pozadia Smeru Široký. Všetko sa začalo pred piatimi rokmi. Na konci prvej Ficovej vlády.
Fakt číslo 1. Ficova vláda v roku 2010 pripravila mamutiu štátnu zákazku – PPP projekt súkromnej diaľnice z Martina do Prešova. Hodnota zákazky bola rozprávkových 9 miliárd eur. Mal to byť najväčší a najdrahší diaľničný projekt v histórii Slovenska. Súťaž vyhral, samozrejme, Váhostav (v konzorciu). Široký sa tešil, že sa bude do smrti topiť v miliardách. Váhostav nakupoval stavebnú techniku, verboval ľudí, investoval. No... A potom prišla nehoda. Volebná nehoda. Novú vládu zostavovala Radičová. Jej vláda (v ktorej sedel aj dezorientovaný Figeľ) tento extrémne predražený projekt zastavila. Aj preto, že banky ho nedokázali financovať. Širokého sen o deviatich miliardách padol.
Fakt číslo 2. Váhostav bol nútený po krachu PPP projektu schudnúť. Ale – nechcelo sa mu. Namiesto toho, aby znížil náklady a prispôsobil sa trhu, prišli triky. Šéf Váhostavu nabehol za Figeľom a ponúkol sa, že jeden z menších diaľničných projektov (Martin) postaví so zľavou 200 miliónov eur. Váhostav vládu presvedčil, že nepodlieza reálne ceny a že to dokáže, pretože ceny stavebných prác klesli. Návrh Váhostavu vláda akceptovala.
Fakt číslo 3. Až vo februári 2014 Váhostav priznal, že podvádzal. Šéf Váhostavu verejne potvrdil, že martinský projekt bol od začiatku stratový. Preto neplatili dodávateľom. A narazili na finančné problémy. Ten istý šéf Váhostavu potom sľúbil, že faktúry preplatí z budúcich ziskov. Váhostav tým vlastne priznal dve veci. Že za pravicovej vlády nezákonne podliezal ceny a staval so stratami (ktoré zaplatili malí dodávatelia). A že za Ficovej vlády ráta s tučnými ziskami, z ktorých doženie staré straty a vyplatí živnostníkov.
Fakt číslo 4. Za druhej Ficovej vlády Váhostav naozaj získal výnosné diaľničné zákazky. Za stovky miliónov eur. Už v roku 2013 Váhostav dostal kľúčový úsek ružomberskej diaľnice za 224 miliónov eur. Napriek tomu, že v súťaži skončil ako štvrtý. Pretože: v ,,súťaži" sa vyškrtla prvá najlacnejšia ponuka. Po nej druhá. Potom tretia. Až nakoniec zákazku získal Váhostav. Širokému pri Ficovi opäť všetko fungovalo.
Fakt číslo 5. Napriek úspechom v štátnych zákazkách sa Široký a Váhostav rozhodli, že nebudú tlačiť dlhy pred sebou – a zahodia ich. Presnejšie: odpíšu ich. Tým, že dodávateľom zaplatia len 15 percent dlhov. A ako sa rozhodli, tak aj spravili. S pomocou právnikov Miroslava Výboha, Ficovho blízkeho priateľa a lobistu z pozadia ministerstva dopravy, rozbehli reštrukturalizáciu. Aby spláchli 90 miliónov eur. Na úkor živnostníkov. Široký, oligarcha z pozadia Smeru, predsa nebude doplácať na zlé rozhodnutia Váhostavu z čias, keď Smer nebol vo vláde...
A ako to všetko súvisí s Figeľom? Samozrejme nijako. Len tak, že Ficovi oligarchovia v rokoch 2011 a 2012 nemali na stole prestreté miliardy eur. Čo je (no uznajte) trestuhodné.