Cieľom liberalizácie trhu služieb v železničnej doprave je zlepšenie kvality a ceny služieb tak, aby zmenu pocítil v prvom rade občan. Tak ako v iných oblastiach, Brusel jednotne postupuje aj v oblasti železničnej dopravy s cieľom vytvoriť európsky železničný priestor. Ten má ponúkať udržateľnú, kvalitnú a bezpečnú mobilitu. Hnacím motorom dlhodobého úsilia musí byť hospodárska súťaž. Liberalizácia trhu služieb železničnej dopravy od roku 2023 ukončí možnosť zadávať zmluvy o službách vo verejnom záujme priamo, čo znamená, že zmluvy budú podliehať povinnej verejnej súťaži. Časť trhu môže byť i naďalej vyhradená pre priame zadanie, ale iba za prísne definovaných podmienok.
Cieľom liberalizácie je otvorenie a reštrukturalizácia železničného trhu, vytvorenie rovnakých podmienok pre spoločnosti, ktoré budú môcť súťažiť o poskytnutie najlepších služieb. Zdravý konkurenčný boj prinesie zvýšenie efektívnosti a flexibility železničného systému. V praxi to znamená kvalitnejšie služby za čo najvýhodnejšiu cenu. V procese nastavenia potrebných krokov liberalizácie je dôležité, aby sa nenarušila systémovosť dopravy a pokrytie požiadaviek v jednotlivých regiónoch. Postupovať chceme na základe dokumentu Harmonogram liberalizácie dopravných služieb vo verejnom záujme na železničných a špeciálnych dráhach, ktorý bol na konci augusta predložený na rokovaní vlády. Pri jeho tvorbe sme sa inšpirovali skúsenosťami z okolitých susedných krajín a aj dobrou praxou z Holandska a Dánska.
Verejné súťaže sa v rámci liberalizácie budú vyhlasovať na tzv. prevádzkové súbory liniek. Špecifikácie pre každý prevádzkový súbor sa budú týkať napríklad rýchlosti, tarifného režimu, kapacity súpravy, technickej úrovne či rozsahu poskytovaných služieb. Z hľadiska charakteru prevádzky sme oddelili diaľkovú dopravu od regionálnej, príslušné súbory sa teda budú súťažiť samostatne. Dôvodom sú predovšetkým rozdielne požiadavky napríklad na vozidlá, kapacitu či komfort cestovania.
Už na jeseň budú vyhlásené tri verejné súťaže na prevádzkové súbory EN Zemplín, EX Tatran a R Vtáčnik. Organizácia mobility v rámci krajín Európskej únie môže byť rozdielna, líši sa v závislosti od geografických podmienok či rozloženia populácie. Aj kvôli narastajúcim cenám energie a klimatickej hrozbe nás však spája motivácia upevňovať postavenie železníc ako nosného prvku verejnej dopravy. Liberalizácia ponúka presný návod na to, ako železničnú dopravu zatraktívniť pre širokú verejnosť.