Jaroslav Kmeť, štátny tajomník ministerstva dopravy. FOTO: Lenka Imrichová
StoryEditor

Kde sa dvaja bijú, kvalita víťazí

07.09.2022, 00:00
  • Hnacím motorom dlhodobého úsilia musí byť hospodárska súťaž.
  • Zdravý konkurenčný boj prinesie zvýšenie efektívnosti a flexibility železničného systému.
  • Už na jeseň budú vyhlásené tri verejné súťaže na prevádzkové súbory EN Zemplín, EX Tatran a R Vtáčnik.

Cieľom liberalizácie trhu služieb v železničnej doprave je zlepšenie kvality a ceny služieb tak, aby zmenu pocítil v prvom rade občan. Tak ako v iných oblastiach, Brusel jednotne postupuje aj v oblasti železničnej dopravy s cieľom vytvoriť európsky železničný priestor. Ten má ponúkať udržateľnú, kvalitnú a bezpečnú mobilitu. Hnacím motorom dlhodobého úsilia musí byť hospodárska súťaž. Liberalizácia trhu služieb železničnej dopravy od roku 2023 ukončí možnosť zadávať zmluvy o službách vo verejnom záujme priamo, čo znamená, že zmluvy budú podliehať povinnej verejnej súťaži. Časť trhu môže byť i naďalej vyhradená pre priame zadanie, ale iba za prísne definovaných podmienok.

image

Železnice už nehrajú „slepú babu“

Cieľom liberalizácie je otvorenie a reštrukturalizácia železničného trhu, vytvorenie rovnakých podmienok pre spoločnosti, ktoré budú môcť súťažiť o poskytnutie najlepších služieb. Zdravý konkurenčný boj prinesie zvýšenie efektívnosti a flexibility železničného systému. V praxi to znamená kvalitnejšie služby za čo najvýhodnejšiu cenu. V procese nastavenia potrebných krokov liberalizácie je dôležité, aby sa nenarušila systémovosť dopravy a pokrytie požiadaviek v jednotlivých regiónoch. Postupovať chceme na základe dokumentu Harmonogram liberalizácie dopravných služieb vo verejnom záujme na železničných a špeciálnych dráhach, ktorý bol na konci augusta predložený na rokovaní vlády. Pri jeho tvorbe sme sa inšpirovali skúsenosťami z okolitých susedných krajín a aj dobrou praxou z Holandska a Dánska.

Verejné súťaže sa v rámci liberalizácie budú vyhlasovať na tzv. prevádzkové súbory liniek. Špecifikácie pre každý prevádzkový súbor sa budú týkať napríklad rýchlosti, tarifného režimu, kapacity súpravy, technickej úrovne či rozsahu poskytovaných služieb. Z hľadiska charakteru prevádzky sme oddelili diaľkovú dopravu od regionálnej, príslušné súbory sa teda budú súťažiť samostatne. Dôvodom sú predovšetkým rozdielne požiadavky napríklad na vozidlá, kapacitu či komfort cestovania.

Už na jeseň budú vyhlásené tri verejné súťaže na prevádzkové súbory EN Zemplín, EX Tatran a R Vtáčnik. Organizácia mobility v rámci krajín Európskej únie môže byť rozdielna, líši sa v závislosti od geografických podmienok či rozloženia populácie. Aj kvôli narastajúcim cenám energie a klimatickej hrozbe nás však spája motivácia upevňovať postavenie železníc ako nosného prvku verejnej dopravy. Liberalizácia ponúka presný návod na to, ako železničnú dopravu zatraktívniť pre širokú verejnosť.

01 - Modified: 2022-08-02 17:00:00 - Feat.: 1 - Title: Železnice už nehrajú „slepú babu“ 02 - Modified: 2022-06-28 16:30:00 - Feat.: 1 - Title: Ako môže Slovensko pomôcť ukrajinskému obiliu 03 - Modified: 2022-05-24 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Pochvala pre slovenské železnice 04 - Modified: 2022-06-10 13:28:59 - Feat.: 0 - Title: Dočkáme sa nových vlakov medzi Bratislavou a Košicami? Podľa šéfa ZSSK môžu ísť eurofondy práve do rýchlikov
01 - Modified: 2024-10-04 11:09:48 - Feat.: - Title: V Kysaku nahlásili podozrivý predmet vo vlaku, podľa polície nakoniec nešlo o reálne ohrozenie 02 - Modified: 2024-09-18 11:51:27 - Feat.: - Title: Rezort dopravy splnil míľnik plánu obnovy, bol ním nový vlakový grafikon 03 - Modified: 2024-09-16 10:49:14 - Feat.: - Title: Divoké počasie skomplikovalo dopravu, niektoré lety meškali. Problémy hlásia železnice aj pošta 04 - Modified: 2024-09-07 19:13:12 - Feat.: - Title: Po technickom probléme už vlaky v Nemecku premávajú, porucha mala byť v rádiovej komunikácií 05 - Modified: 2024-09-07 14:50:34 - Feat.: - Title: Technický problém ochromil železničnú dopravu v centrálnej časti Nemecka
menuLevel = 2, menuRoute = komentare/komentare, menuAlias = komentare, menuRouteLevel0 = komentare, homepage = false
05. október 2024 22:57