Neuhradená faktúra od klienta býva častým problémom mnohých spoločností. Najmä menšie a začínajúce spoločnosti si svojich klientov vopred nepreverujú a dôverujú im. Čo robiť v prípade, že sa tieto pohľadávky nahromadia od viacerých klientov alebo vtedy, keď nám klient neuhradil faktúru už niekoľko mesiacov? Najvhodnejším riešením je obrátiť sa na špecializované spoločnosti, ktoré majú s manažmentom pohľadávok profesionálne skúsenosti. „Čas je pre vysporiadanie pohľadávky kľúčovým faktorom. Dôležitá je najmä otvorená komunikácia a hľadanie možného východiska z tejto situácie, preto sa snažíme byť poradcom a pomocníkom aj pre samotného dlžníka,“ hovorí výkonný riaditeľ Martin Musil zo spoločnosti Intrum Slovakia, ktorá sa manažmentom pohľadávok zaoberá na dennej báze. Ako by mal prebiehať proces spolupráce klienta a inkasnej spoločnosti?
Každý klient je špecifický, vymoženie danej pohľadávky si teda vyžaduje iný čas a celkový prístup. „Čím skôr sa však klient s pohľadávkou na špecializovanú spoločnosť obráti, tým viac sa zvyšujú i šance na jej úspešné vymoženie,“ dodáva Martin Musil. Jednotlivé postupy vymáhania sa prehodnocujú podľa segmentu, v ktorom daný klient pôsobí – B2B (business-to-business) alebo B2C (business-to-client) a taktiež podľa toho, či je pri danom dlžníkovi do budúcna predpoklad ďalších možných pohľadávok. Podľa prieskumu agentúry Dicio, ktorý skúmal finančné správanie v súvislosti s faktúrami po splatnosti, hlavným dôvodom vyhľadania spolupráce so spoločnosťou Intrum Slovakia je práve ich nakumulovanie, a to až v 74,2% prípadov – zahŕňa aj kombináciu s extrémne dlhým, niekoľkomesačným neuhradením jednej faktúry.
odpoveď na otázku: V akej situácii ste sa rozhodli obrátiť na Intrum?
Štandardný proces postúpenia pohľadávok by mal potom prebiehať nasledovne:
- Spoločnosť zaoberajúca sa manažmentom pohľadávok na prvom stretnutí zistí od klienta všetky informácie ohľadom pohľadávky – jej výšku a súvisiacu dokumentáciu.
- Na základe prvotných informácií o možnej pohľadávke sa klientovi posielajú zmluvné podmienky a cenník poskytovaných služieb. Poplatok za službu je fixný a odvádza sa z vymoženej sumy konkrétnej pohľadávky.
- V prípade, že klient s podmienkami a so sumou za službu súhlasí, dochádza k podpisu mandátnej zmluvy.
- Po podpise zmluvy sa začína pracovať s danou pohľadávkou, ktorú je možné riešiť v jednotlivých krokoch – upomienkovaním, mimosúdnym spravovaním, súdnym a exekučným vymáhaním a možným odkúpením pohľadávky.
Inkasná spoločnosť sa snaží s dlžníkom prioritne dohodnúť na mimosúdnom vyriešení pohľadávky, v prípade potreby pristupuje k súdnemu vymáhaniu. Proces vysporiadavania je počas celého priebehu riešený prostredníctvom profesionálov a špecialistov, vďaka ktorým sa môže úspešnosť vymáhanej pohľadávky navýšiť až o 20 – 30 %. Pri spoločnosti Intrum Slovakia sú tieto čísla ešte o niečo priaznivejšie. Z prieskumu agentúry Dicio vyplynulo, že viac ako tri štvrtiny jej klientov (77,2%) zaregistruje zvýšenie počtu vysporiadaných pohľadávok, pričom zhruba polovica klientov (48,9%) zaznamenala zároveň aj skrátenie celého procesu manažmentu pohľadávok. Samozrejmosťou je, že klient má kontrolu nad celým priebehom riešenia pohľadávok a o zmenách je neustále informovaný.
V prípade väčšieho množstva vzniknutých pohľadávok prichádza do úvahy aj ich samotné odkúpenie. Odkúpenie pohľadávok je výhodné najmä pre veľké spoločnosti, ale môže byť prínosne aj pre malé a stredné firmy.
Zdroje: Intrum Slovakia; prieskum Dicio, december 2017 – marec 2018; Európsky platobný report 2018
V nasledujúcom článku sa budeme venovať:
TOP pravidlá správneho manažmentu pohľadávok.
Prečítali ste si už aj dva predchádzajúce články z tejto série:
2. Pre koho je externé spravovanie pohľadávky určené?
1. Neuhradené pohľadávky nemusia byť pre firmu strašiakom
(pr)