StoryEditor

Footshop zo srdca Európy diktuje trendy online nákupu

10.06.2020, 00:00
Osemstotisíc klientov, tisíce lifestylových produktov a 30-miliónové obraty. Najrýchlejšie rastúci predajca obuvi, oblečenia a doplnkov v strednej Európe udáva trendy aj v čase korony.

Footshop prvýkrát v histórii zažil pre mimoriadnu situáciu, ktorú spôsobilo ochorenie COVID-19, pokles záujmu o služby. „V máji sa situácia otočila. Ľudia opäť začali nakupovať. V niektorých týždňoch sme dokonca dosahovali 60-percentný medziročný rast tržieb,“ vyčíslil Peter Hajduček, CEO Footshopu. Firme pomohlo, že 85 percent z celkových tržieb tvorí online predaj. Spolu s dodávateľmi robili maximum, aby spolupráca napriek neľahkej situácii pokračovala. „Niektorí nám umožnili rušiť objednávky, iní predĺžili splatnosti alebo poskytli dodatočné alokácie na exkluzívny tovar,“ vysvetlil. Koronakríza však v konečnom dôsledku firme priniesla priestor na rozvoj a pozitívnu zmenu. „Urýchlili sme niektoré projekty a rozšírili sortiment o nové kategórie a značky,“ spresnil Hajduček.

S umením aj adrenalínom

Footshop nielen v čase koronavírusu pružne reaguje na požiadavky zákazníkov. Najmä spomedzi mladej generácie. „Rozumieme ich lifestylu, preferenciám a podporujeme mladé umenie, mestskú kultúru. Máme spoločenský presah. Lojálni zákazníci rozumejú tomuto rozdielu a ostávajú s nami,“ teší sa Hajduček. Firma je stredobodom streetwearovej kultúry a vytvára silnú komunitu. Organizuje eventy a vďaka sociálnym sieťam prepája stovky lokálnych influencerov a ich fanúšikov z generácie Y a Z. Sami financovali a podporili viaceré umelecké projekty, napríklad prerobenie fasády hotela Kyjev v Bratislave. To, čo Footshopu dáva výrazný náskok oproti konkurencii, je variabilita výberu a unikátnosť vzťahov s výrobcami. Dôležité sú aj vzťahy vnútri firmy. Tím označuje Hajduček za jeden z jej najväčších úspechov. „Všetko je o ľuďoch. Tí, ktorí tvoria Footshop, dokážu reagovať pružne, v záujme firmy, a ukázalo sa, že v krízových časoch sa vedia zomknúť,“ zhodnotil. Aj vďaka nim presvedčili dodávateľov, že región je pripravený na prémiové produkty a že aj na Slovensku sú zákazníci, ktorí ocenia kvalitu. Footshop je prvou firmou v segmente, ktorá sa dokázala presadiť v Česku, na Slovensku, v Maďarsku a v Rumunsku. Vlastné predajne vybudovali v Prahe, Bratislave, Budapešti a Bukurešti.

Podnikanie však nie je podľa zakladateľa firmy pre každého a vyžaduje si chuť vzdelávať sa, pohybovať sa v neznámom prostredí a pracovať s neistotou. Dokáže mnohé dať, ale aj vziať. „Je to adrenalín, na ktorý som si zvykol a bez ktorého si to už nedokážem predstaviť,“ opísal. Rozvoj Footshopu ovplyvnili najmä strategické rozhodnutia a každodenná snaha celého tímu. Pozitívny prínos znamenali expandovanie, predaj časti firmy výmenou za rozvojový kapitál, intenzívny boj o exkluzívny prístup k limitovaným kolekciám či život na sociálnych sieťach. „Najdôležitejšie je v tom pokračovať každý deň. Či sa zobudíme s dobrou alebo so zlou náladou, nikdy nezísť z cesty a veriť vo svoju víziu,“ zhodnotil.

Eso v rukáve

Prvého investora zapojili do firmy v roku 2018. Investičný fond Enern do Footshopu investoval milióny eur, za ktoré vybudovali silný IT tím, otvorili obchody, zdvojnásobili tržby a dostali sa k zaujímavým dodávateľom. „Teraz pripravujeme ďalšie investičné kolo s Crowdberry. Radi by sme peniaze využili na expanziu a rozvojové projekty. V hre sú ďalšie kamenné obchody v zahraničí. Máme niekoľko nápadov na nové biznis modely postavené na rozvoji segmentu cez digitálne projekty,“ avizuje. Tešia sa, že sa na trhu objavujú platformy, akou je Crowdberry. „Chcú úprimne pomôcť podnikateľom a rozvoju lokálneho podnikateľského prostredia. Azda získame zaujímavých ambasádorov a ľudí so skúsenosťami z rôznych odborov,“ opisuje. Investori vidia Footshop ako tím profesionálov, ktorí majú nastavené štandardizované procesy a riadia svoje riziká. „Na druhej strane sme cool kids doing fashion, ako hovorí jeden môj kolega. Verím, že investori pochopili, aké výnimočné karty máme v rukách,“ vysvetľuje Hajduček. „My sme si to odpracovali, a preto sme zákazníkom bližšie ako ktorýkoľvek zahraničný konkurent,“ dodal.

Z európskej perspektívy má Footshop skvelú geografickú polohu. „Sme v srdci Európy. Môžeme expandovať geograficky do každej strany s kvalitnou službou za rozumnú cenu,“ vyzdvihuje. Footshop je atraktívny aj pre presun z obchodných centier do digitálneho sveta. Ďalšími cieľmi sú vyšperkovanie vernostného programu, personalizácia webu a spustenie nových digitálnych projektov. Avizujú prepojenie na predaj zo skladov veľkých značiek. Footshop zabezpečuje podporu v 15 jazykoch prostredníctvom skúseného tímu, kde platí jasná organizačná štruktúra. Riadiaci tím kombinuje skúsenosti z e-commerce s internou podporou 40 marketingových špecialistov a 30 IT expertov. Tím dotvárajú externí poradcovia z prostredia biznisu. Footshop sa považuje aj za IT firmu, ktorá vie, že budúcnosť patrí technologickým inováciám. „Chceme poskytnúť kvalitný servis a unikátny zážitok z nakupovania online aj offline,“ avizuje. O tom, že vo Footshope vedia, čo zákazníci chcú, svedčí aj fakt, že až 31 percent z nich sa opakovane vracia nakupovať tam, kde sa udávajú trendy, do Footshopu.

streetwear streetwear Footshop

Streetwear je atraktívnym investičným segmentom

Móda ulice bola donedávna doménou mladej generácie. Dnes o ňu stoja luxusné značky, influenceri, celebrity aj investori.

Patrila k takzvanému niche segmentu. Online nakupovanie a sociálne siete streetwear urobili atraktívnym aj pre luxusné značky a investorov, ktorí v ňom vidia zaujímavé výnosy. Hodnota trhu dosiahne v roku 2022 zrejme až 700 miliárd dolárov. Streetwear bol spočiatku záležitosťou subkultúr, najmä hip-hopovej a skateboardovej komunity. Štýl, v ktorom prevláda autentickosť a jemný atletický akcent, však čoskoro uchvátil aj svet módneho dizajnu. Mnohí návrhári, napríklad Marc Jacobs, boli v 90. rokoch za zvláštnu estetiku ulice kritizovaní. Dnes sú ich diela zberateľskými kúskami. Ich hodnota dosahuje čísla s niekoľkými nulami.

Streetwear má potenciál

Vlani v lete svet šokovala správa o predaji kultových tenisiek Moon Shoes (Nike) za rekordných 437 500 dolárov. Streetwear segment tým oficiálne prešiel do pozície mainstreamu. Svoj rastový potenciál potvrdzuje aj v súčasnosti. Najväčšie predaje má ázijský a americký trh. Módne e-commerce odvetvie v Európe by malo do roku 2022 narásť takmer o 10 percent a dosiahnuť hodnotu 133 miliárd dolárov. Aj to je dôvod, prečo do luxusných značiek čoraz viac preniká streetwear. Móda ulice je vyjadrením určitého statusu a naberá charakter elitárstva. Profitujú z nej nielen samotné značky, ale aj influenceri, celebrity, umelci a dizajnové ikony, ktoré vytvárajú vlastné kolekcie. Na každý nový kúsok pred obchodom stoja rady a online aukcie sa šplhajú do rekordných čísel.

Dôležitá je cieľovka

 Rastu segmentu pomáha aj cieľovka, ktorou je generácia Y a Z. Ich kúpna sila rastie. Podľa prieskumov sa očakáva, že do roku 2025 až 55 percent z nich bude reprezentovať luxusný trh. Preto mnohé značky cielia marketingové stratégie na tieto generácie. Pomáhajú im sociálne siete, pokrok digitálnych technológií a pozitívny vzťah k subkultúram, pretože mileniáli inklinujú k tomu, aby boli súčasťou streetwear komunity. Utlmenie ekonomickej aktivity v súvislosti s pandémiou prinieslo zmeny v spotrebiteľskom správaní. Aktívna časť populácie preberá tendencie donedávna charakteristické pre mladú generáciu. Značky tak majú novú cieľovku, perspektívne sa ukazujú riešenia, ktoré budú fungovať v akomkoľvek nastavení, efektívne prepájať online svet s kamennými predajňami, správne cieliť a prinášať exkluzivitu.

KOMENTÁR ODBORNÍKA K TÉME

Kamil Lovas Kamil Lovas

​Kamil Lovas, investičný manažér z Crowdberry

V čom je najväčší potenciál Footshopu? Pomáha firme v akutálnej situácii biznis model?

Footshop vytvára trendy online nakupovania tenisiek a streetwear oblečenia v strednej Európe. Spolu s dizajnovými kamennými predajňami prináša ako jediný predajca limitované série produktov dostupné len v tisíckach kusov pre celý svet vďaka priamym vzťahom s prémiovými výrobcami. Vlani dosiahol tržby približne 30 miliónov eur. Štýlovo zariadené flagship obchody poskytujú jedinečný nákupný zážitok a dopĺňajú lokálnu prítomnosť Footshopu zákazníkom a fanúšikom organizovaním komunitných podujatí. Trend online nakupovania kontinuálne rastie a dobieha Západ. Koronavírus ho akceleruje a prispieva k upevneniu trhovej pozície digitálnych firiem.

Čím Footshop zaujal investorov?

Firma pôsobí v e-commerce, ktoré neustále rastie a dáva priestor na expanziu z Prahy smerom na východ aj západ. E-commerce je interaktívna dynamická forma maloobchodu, ktorá formuje trendy (digitalizáciu s technologickými inováciami a interaktívnym marketingom). Footshop je love brandom pre generáciu Z, a tým investíciou do budúcnosti nakupovania. Vďaka kvalitnému tímu a zakladateľovi s jasnou víziou napreduje. Do internetovej predajnej platformy prináša inovácie, ktoré z firmy robia jedinečného partnera pre globálnych hráčov so záujmom pokryť 160 miliónovú populáciu strednej a východnej Európy. Spoluinvestovať po boku jedného z najrenomovanejších rastových investičných fondov v strednej Európe s vyše 10-ročnou históriou prináša investičnú príležitosť v podobe významného kapitálového zhodnotenia.

Čo firme priniesli Crowdberry investori?

Kapitál na expanziu aj skúsenosti sériových investorov a podnikateľov v online segmente, ktoré tím Footshopu môže využiť na ďalší rast. Investícia umožní aj štart digitálnych inovácií s cieľom ponúknuť nový spôsob nakupovania a akcelerovať rast hodnoty spoločnosti. Zapojením firmy do ekosystému Crowdberry a prístup k vyše tritisíc rozmanitých investorom jej otvorí možnosti spolupráce a partnerstiev doma, v Česku, ale aj po celej Európe.

(PR)

01 - Modified: 2024-11-06 23:30:33 - Feat.: - Title: Výnos 7 – 22 % ročne zarobili Slováci cez hromadné investovanie. Investuje tak stále viac Slovákov 02 - Modified: 2023-08-30 11:26:00 - Feat.: - Title: Do Eurovea 2 mieri súkromná poliklinika.​ Okrem zdravotnej starostlivosti majú klienti aj možnosť investovať 03 - Modified: 2023-05-14 22:27:25 - Feat.: - Title: Slováci dokazujú, že investovanie do nehnuteľností môže byť cestou z krízy 04 - Modified: 2023-04-04 14:23:59 - Feat.: - Title: Unikátny slovenský projekt Ecocapsule prichádza v novej generácii. Zákazníčkou je aj hollywoodska hviezda 05 - Modified: 2021-11-19 12:08:31 - Feat.: - Title: Unikátne spojenie Footshop x Vasky prinieslo limitovanú edíciu Urban Hiking
menuLevel = 1, menuRoute = pr-clanky, menuAlias = pr-clanky, menuRouteLevel0 = pr-clanky, homepage = false
22. november 2024 01:36