11.09.2007, 00:00

Rozhodovanie stojí na detailoch

Porovnanie ponuky zdravotných poisťovní nie je jednoduché. Zákon zatiaľ dáva každému slobodu pri výbere poisťovne. Potvrdiť alebo zmeniť svoje rozhodnutie pre budúci rok majú občania do konca septembra. Rozhodovanie je tento rok na rozdiel od predchádzajúcich podčiarknuté politickou debatou o tom, či mať silný štátny poisťovací monopol, alebo viac poisťovní, ako doteraz.

Porovnanie ponuky zdravotných poisťovní nie je jednoduché. Zákon zatiaľ dáva každému slobodu pri výbere poisťovne. Potvrdiť alebo zmeniť svoje rozhodnutie pre budúci rok majú občania do konca septembra.
Rozhodovanie je tento rok na rozdiel od predchádzajúcich podčiarknuté politickou debatou o tom, či mať silný štátny poisťovací monopol, alebo viac poisťovní, ako doteraz.
Minulý rok zdravotnú poisťovňu zmenilo vyše 700-tisíc ľudí. Najviac stratili práve štátne poisťovne a najväčšie prírastky poistencov zaznamenal vtedajší nováčik v segmente -- poisťovňa Union. Tú však v tejto súvislosti sprevádzalo aj množstvo medializovaných škandálov, ktoré mali dohru v podobe niekoľkých trestných oznámení. Tento rok sa zrejme takýto boom nezopakuje, to však bude možné zhodnotiť až po 30.septembri.

Intuícia nestačí
Ako však zistiť, ktorá poisťovňa vám najlepšie zabezpečí adekvátnu zdravotnú starostlivosť? "Ľudia donedávna neveľmi vnímali rozdiely medzi zdravotnými poisťovňami, mnohí ani nevedeli v ktorej sú poistení, ani to, čo by mohli od nej očakávať," konštatuje Zuzana Horníková z poisťovne Dôvera. Dnes ani neexistujú relevantné prieskumy, ktoré by dali obraz, podľa čoho sa spotrebitelia rozhodujú. "Sú to členovia rodiny, lekári a v neposlednom rade aj samotný imidž a produkty," hovorí zasa o motívoch výberu zdravotnej poisťovne Radoslava Miklášová z poisťovne Apollo.Samotné poisťovne však orientačný prehľad o dobrých kritériách na výber majú: Za podstatné považujú najmä tie, ktoré sa týkajú kvality služieb a klientského servisu, ako napríklad počet a špecializácia zmluvných lekárov, zmluvné vzťahy s poisťovňami, miera platobnej schopnosti, čakacie lehoty, produkty nad rámec zákonných povinností, ochrana osobných údajov, náklady použité na prevádzku, či prístup k informáciám.
Napríklad Slovenská lekárska komora oceňuje, že medzi zdravotnými poisťovňami sa začínajú objavovať prvé náznaky nadštandardnosti a tým aj odlíšenia. Ako príklad uvádza projekt zdravé srdce pre 40 - 60 ročných poistencov od poisťovne Apollo, očkovací program VšZP, ktorá hradí očkovanie proti pneumokokom u detí, proti žltačke a chrípke u detí aj dospelých. Podobne Dôvera prispieva poistencom na vakcínu proti hepatitíde A a B u poistencov nad 16 rokov. Podľa komory sú Union a Európska zdravotná poisťovňa zaujímavé tým, že nestanovujú limity lekárom, s čím úzko súvisí ľahšia dostupnosť zdravotnej starostlivosti pre pacientov. SZP, VšZP a Dôvera zapájajú poskytovateľov zdravotnej starostlivosti do skríningu častého (a zhubného) kolorektálneho karcinómu vo frekvencii nad rámec zákona. Práve takéto služby môžu byť pre poistencov zaujímavé.

Sila marketingu
Zákon garantuje rozsah zdravotnej starostlivosti, ktorý musia zabezpečiť všetky poisťovne. Boj poisťovní, a najmä tých súkromných, prebieha najmä v produktoch a službách nad rámec zákona. Ak niekto očakáva podstatné rozdiely v uvedenej oblasti, a teda uľahčené rozhodovanie, bude sklamaný. Rozdiely sú skôr v detailoch. V ponuke, ktorá má priamy vplyv na zdravie sa jednotlivé poisťovne odlišujú len málo. Všetky poisťovne poskytujú napríklad očkovanie proti chrípke, rozdiel je len v tom, či preplácajú celé očkovanie aj s vakcínou alebo len jeho časť. Ponuka očkovania detí je rozmanitejšia. Štyri poisťovne zo šiestich sa venujú prevencii v oblasti rakoviny hrubého čreva, všetky nejakých spôsobom oslovujú ženy preventívnymi vyšetreniami proti rakovine v oblasti gynekológie, či drobnými benefitmi v tehotenstve.
Vyšší podiel inovatívnych prvkov možno postrehnúť v ponuke Unionu a Európskej zdravotnej poisťovne, ktoré prišli na trh ako posledné a vynikajú snahou odlíšiť sa. Tým vznikli služby ako jednodňová ambulantná liečba alebo návšteva pacienta doma od Unionu, podobne i inštitút dvojitého lekára v mieste trvalého aj prechodného bydliska od Euópskej zdravotnej poisťovne.
Konkurenčný tlak vidieť aj na ponuke štátnej VšZP, ktorá vykazuje vysoký počet produktov v oblasti služieb nad rámec zákona s niekoľkými novinkami ako napríklad projekt na efektívne predpisovanie antbiotík, či v oblasti prevencie.
Pozitívna je tendencia v oblasti prístupu k informáciám a zavádzanie projektov na zvýšenie informovanosti klientov, či zdokonaľovanie zákazníckeho servisu. Zároveň všetky zdravotné poisťovne využívajú komerčné aktivity a produkty zamerané na rekreáciu, šport či doplnky v oblasti výživy a životného štýlu. Majú však skôr marketingový charakter ako reálny vzťah k zdraviu.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.