StoryEditor

„Sociálni pekári“ z Plzne dobyli svet

07.08.2014, 10:15
Socialbakers pomáhajú firmám k úspechu na Facebooku či Twitteri. Začínali pritom doslova v garáži.

Ak chcete rozbehnúť firmu s globálnym dosahom, nemusíte sa narodiť v Silicon Valley. Stačí v Plzni. Dnes obrovská česká firma Socialbakers začínala v garáži, no dnes inkasuje miliónové investície a pohlcuje iné startupy. Stojí za tým mladý podnikateľ Jan Řežáb. Myšlienka spracúvať dáta zo sociálnych sietí ako Facebook, YouTube či Twitter vznikla v roku 2008. Vtedy ešte pod názvom Candytech pracovali ako agentúra, ktorá pomáhala tvoriť stránky (fanpages) na Facebooku.

Čoskoro sa však pretransformovali do dnešnej podoby. Socialbakers, zjednodušene povedané, vedia vyhodnotiť aktivitu vašej firmy na sociálnych sieťach. Podľa toho vidieť, ktoré príspevky či videá zaujali najviac ľudí a vy tak môžete prispôsobiť obsah. Socialbakers už od investorov získali celkovo 36 miliónov dolárov, pričom ich dvorným investorom ostáva Earlybird Venture Capital. Zo stovky krajín v súčasnosti využíva ich nástroje a služby asi dvetisíc klientov. Tvrdia, že je medzi nimi polovica rebríčka Fortune 500. Klientmi sú napríklad Samsung, Danone, Lufthansa, L'Oreal, Disney, KLM, Henkel, LVMH, NHL či Lamborghini. Monitorujú a vyhodnocujú deväť miliónov profilov. Za rok 2012 mali príjmy vo výške 93 miliónov českých korún, teda asi 3,3 milióna eur. Podľa slov zakladateľa však už vlani boli ich príjmy trojnásobné. Väčšinu peňazí od investorov použili Socialbakers na nákup iných startupov. Prevzali napríklad svojho amerického konkurenta EdgeRank Checker, na prvý pohľad malú firmu, no s atraktívnou klientelou, či aplikáciu Checkfacebook.com.


Kľúčové míľniky startupu

  • 2008 Založenie firmy. Pri zrode stáli Jan Řežáb a jeho kolegovia Lukáš Maixner a Martin Homolka.
  • 2010 Spustenie analytického nástroja FanPage analyzer alpha. Aplikácia poskytovala používateľom sociálnych sietí informácie nielen o ich stránkach, ale aj o stránkach konkurencie. Firma premenovala svoj názov Facebakers na Socialbakers.
  • 2012 Socialbakers spúšťajú analýzu aj pre Twitter.
  • 2013 Firma dokončila kolo financovania, celkovo vyzbierala 26 miliónov dolárov. Začali pripravovať akvizície.
  • 2014 Socialbakers preberajú EdgeRank Checker a checkfacebook.com. Získavajú ďalšiu investíciu, celkovo už vyzbierali 36 miliónov dolárov.

Fakty o českom projekte Socialbakers

9 miliónov

profilov na sociálnych sieťach vyhodnocujú Socialbakers každý deň. Ich výhodou je okrem vyhodnotenia výsledkov asi dvoch tisícok zákazníkov aj analýza profilov ich konkurencie. „Sme v neustále sa meniacom prostredí, kde náš zákazník je náročnejší každý mesiac,“ povedal pred časom Jan Řežáb v rozhovore pre české médiá. Firma má dnes asi 300 zamestnancov a chystá sa na expanziu. „Konkurenčné nástroje počúvajú celý trh, my sa zameriavame na počúvanie aktivít firmy, teda na jej Facebook či Twitter – aký obsah dáva na siete a ako ho ľudia prijímajú. Z toho potom vieme vyhodnotiť, či je komunikácia značky dobrá, alebo nie,“ dodáva spolumajiteľ firmy Jiří Voves.

Hoci uspeli, stále sú v strate

Napriek veľmi dobrým tržbám a miliónovým investíciám sú Socialbakers stále v strate. Dôvodom sú investície a akvizície, na ktoré šla väčšina peňazí od investorov. Tržby však raketovo rastú a zakladatelia sa o budúcnosť neboja. Investori od nich vraj čierne čísla zatiaľ nevyžadujú. „Väčšina peňazí ide na platy zamestnancov. A veľa stála aj expanzia. Otvárať kancelárie v Mexiku či Brazílii nie je vôbec sranda a je s tým spojených mnoho administratívnych komplikácií,“ povedal spoluzakladateľ Lukáš Maixner pre české médiá.

Prečo to na Slovensku pôjde

Aj na Slovensku sa dá rozbehnúť firma s globálnym dosahom a miliónovými tržbami. Príkladom je antivírusová spoločnosť Eset, ktorá tiež má slovenské korene, či spoločnosť WebSupport, ktorá plánuje expanziu do zahraničia, no tiež vznikla na Slovensku.

Prečo to na Slovensku nepôjde

Socialbakers urobili jednu dôležitú vec. Nesústredili sa iba na domáci trh, sú globálnou firmou. Sociálne siete nepoznajú hranice a Socialbakers to využili. Pomohli im akvizície iných firiem. Na Slovensku je takýto rast v tomto segmente takmer nemožný – nie je totiž bežnou praxou, aby začínajúce firmy kupovali ďalšie startupy.

Svetové firmy, ktoré využívajú jeho služby

Samsung, McDonalds, Danone, Henkel, Disney, Universal

01 - Modified: 2006-09-07 13:05:00 - Feat.: 0 - Title: Valentovič považuje zrušenie poplatkov u lekára za celkom logické
01 - Modified: 2024-12-19 10:00:00 - Feat.: - Title: Kontroverzná Nela Slováková: Tajomstvom úspechu je aj nahota, zarába takéto peniaze! 02 - Modified: 2024-12-18 23:00:00 - Feat.: - Title: Ako spolu súvisia inovačná a biznis stratégia? 03 - Modified: 2024-12-17 16:13:14 - Feat.: - Title: Maďarský parlament odsúhlasil zákon proti internetovej agresii 04 - Modified: 2024-12-09 15:00:00 - Feat.: - Title: Lásku na internete sa odhodlala hľadať aj televízna redaktorka a moderátorka Martina Trojak 05 - Modified: 2024-12-07 21:51:06 - Feat.: - Title: Najsilnejšou stránkou Slovenska v podnikaní je pripojenie k sieťam a vstup na trh, pri zdanení máme problém
menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
22. december 2024 09:48