„Naším najtvrdším platidlom je uznanie a rešpekt,“ tvrdí Nassim Taleb, štatistik, filozof a autor slávnej knihy Čierna labuť. Zámerne nehovorí o sláve, mediálnej známosti ani o osobnej značke. Dobré meno totiž nie je ani jedným z uvedených pojmov.
V podnikaní na „voľnej nohe“ predstavuje dobré meno kvalitu medzi menom profesionála a jeho odbornosťou či jadrom podnikania. Inými slovami, nevyhnutné pre všeobecnú predstavu, že daný profesionál robí svoju prácu kvalitne. To je dobré meno.
Reputácia nevznikne len tak
Možno to znie jednoducho, ale v skutočnosti je také dobré meno veľmi zložitý, nenapodobiteľný fenomén. Najlepšie sa to dá ukázať na procese jeho vzniku.
Keď podnikáme na svoje meno a robíme svoju prácu dobre, ľudia si takúto informáciu povedia. Budú sa o nás baviť a porovnávať svoje skúsenosti. Niektorí nás budú chváliť a odporúčať ďalej, iní ohovárať, alebo dokonca napodobňovať. Postupom času sa naša reputácia jednak ustáli, ale tiež rozšíri. Dobré meno potom znamená aj to, že sa o nás bavia ľudia, ktorých sme nikdy nestretli.
Spojenie mena a profesie však nefunguje len jednosmerne, keď si ľudia pri vyslovení nášho mena vybavia aj našu odbornosť. Väčšina z nás už má určitú predstavu a skúsenosti, kto je v tom či onom odbore dobrý. A keď sa dá pár známych do reči, o čom sa najčastejšie bavia? Zase o iných ľuďoch! Dobré meno tak vzniká naozaj veľmi dlho. Väčšinou to chce mnoho rokov usilovnej práce a medziľudské rozhovory, aby naša reputácia výrazne vzrástla.
Silná reputácia síce znamená stabilný prísun nových zákaziek, ale trvá roky, než jej vplyv naplno pocítime. To väčšine prvopodnikateľov uniká a buď dostatočne nedbajú na kvalitu a spokojnosť zákazníkov, alebo obmieňajú jadro podnikania a v novom odbore vždy začínajú úplne od nuly. Napríklad, keď bol niekto slušný elektrikár, neznamená to, že z neho bude dobrý finančný poradca, a naopak. Pri zmene hlavnej profesie doterajšie dobré meno z veľkej časti zaniká.
Buďte naozaj dobrí aspoň v jednej veci
Panuje pomerne silný, historicky daný predsudok, že jeden človek môže majstrovsky ovládnuť iba jednu profesiu. Výnimiek by sa iste našiel celý rad, ale fakt je, že pre nezávislých profesionálov je veľmi výhodné zdokonaľovať sa dlhodobo v jednom hlavnom odbore, a tým umožniť prirodzený rast reputácie. Dobré meno potom vzniká následne, mimo našej priamej a vedomej kontroly. To, ako sa o nás bavia iní ľudia, neovplyvníme inak než tým, že budeme dlhodobo odvádzať výnimočne dobrú prácu. Kto len hľadá rýchle skratky, ten sa skôr ocitne v situácii, keď je síce známy, ale nie uznávaný ako odborník. Iste by ste sami z pamäti vylovili dosť príkladov.
Dobré meno ako pilier kariérnej stratégie
Dobré meno sa dá vybudovať aj ak ste zamestnaný, ale má to i rôzne nástrahy. Veď viete, ako to zvyčajne chodí – keď sa vám niečo podarí, je to úspech celej firmy, a keď nie, je to vaše osobné zlyhanie. Pre zamestnancov je vždy veľkou výzvou budovať svoje dobré meno nezávisle od zamestnávateľa. Zvyčajne sa to dlhodobo darí len špičkovým expertom, ktorí svojou odbornosťou vyčnievajú nad ostatnými. Budovanie profesionálnej reputácie v zamestnaní (alebo pod značkou vlastnej firmy) je však možné a vzhľadom na skracujúci sa čas pracovných záväzkov aj veľmi žiaduce. Ale nebojte sa, že vystúpením z davu a prípadnou chybou hneď ohrozíte svoju povesť natrvalo. Malé chyby alebo opomenutia vám všetci prepáčia. Dôležitý je celkový, dlhodobý prínos.
Zdroj: idnes.cz