Trend spoločných kancelárií podľa architekta zatiaľ ustupovať nebude. Nie všetci sú mu však naklonení.
Na vine sú rekonštrukcie
Mnoho otvorených kancelárií sa nachádza v prerobených stavbách, ktoré pôvodne slúžili na iné účely. "Celkovým trendom je robiť kancelárie v budovách, ktoré pôvodne neboli určené na kancelárie, vtedy sa treba prispôsobiť stavu a možnostiam konštrukcie," hovorí pre HNporadna.sk architekt Rudolf Lesňák. Podľa neho je podstatné najmä to, aká je štruktúra firmy a aké požiadavky sa kladú na zamestnancov. Open space je vyslovene vhodná napríklad pre profesie, kde je predpoklad, že sa "stretnú" ľudia v podobnom veku.
Závisí to od povahy
"Na to, či otvorené kancelárie škodia ľudskej psychike, neexistuje jednoznačná odpoveď, veľmi to závisí od individuálneho človeka. Niekto to znáša lepšie a niekto horšie," tvrdí psychologička Vlasta Kurucová. Pomôžu aj zdanlivo nepodstatné veci: odbúranie monotónnosti a estetizácia prostredia, následkom čoho sa zamestnanci vo veľkej kancelárii lepšie cítia.
Pomôžu aj rastliny
S rušivými prvkami sa dá "pracovať", aby zamestnancov natoľko nerušili. Architekt si dokonca myslí, že nie je správne považovať pomery v spoločnom priestore za nevyhovujúce. Chce to však trocha snahy. "Ruch spôsobený telefonátmi je možné riesiť akustickými prvkami, ktoré hluk pohlcujú, napríklad rastlinami alebo špeciálnymi konštrukciami a materiálmi na to určenými, a tiež uzatvrorenejšími priestormi na spôsob telefónnych búdiek, kde sa pri dlhšom telefonáte môžu zamestnanci izolovať a vybaviť hovor bez rušenia ostatných," hovorí Lesňák.
Otvorený "office" nie je pre každého
Sú však ľudia, ktorí o takomto spôsobe práce jednoducho nemôžu uvažovať bez ohľadu na to, ako veľmi by sa snažili. "V otvorenej kancelárii by určite nemali pracovať ľudia s fóbiami, či už tou sociálnou alebo fóbiou z veľkých priestorov," dodáva Kurucová.
Veľkým firmám open space vyhovuje
Pre zamestnávateľa je newsroom výhodné riešenie: nižšie náklady a vyššia produktivita práce, okrem toho sa uľahčí aj kontrola zamestnancov. Veľké firmy preto toto riešenie obľubujú. Mnohokrát aj členovia vedenia dobrovoľne opustia svoje kancelárie a radšej si vezmú miesto v newsroome, kde môžu so svojimi ľuďmi komunikovať "od stola" a majú oveľa lepší prehľad o ich práci.
Sledujte nás aj na Twitteri. A budete mať stále čerstvé informácie o práve, realitách, spotrebiteľoch či dovolenkách. @HNPoradna