StoryEditor

Brusel chce obmedziť kartové poplatky. Ľuďom to nemusí pomôcť

03.06.2014, 19:10
Malí obchodníci sa často sťažujú, že v ich prevádzke sa neplatí kartou len preto, lebo ich zaťažujú vysoké poplatky bankám. Brusel to ide riešiť.

V európskych inštitúciách sa už dlhšie rokuje o návrhu Európskej komisie na „zastropovanie“ medzibankových poplatkov. Napríklad Európsky parlament dal takejto regulácii zelenú. Nie je to však definitívne. Problém sa totiž preniesol na nový parlament, ktorému pripadne aj schvaľovanie uvedenej klauzuly. Nový poslanci sa tak môžu ešte rozhodnúť , či rokovania nezačnú od nuly alebo budú pokračovať v práci predošlého parlamentu.

Reguláciu obchodníci aj spotrebitelia vítajú. Práve ich osoh je hlavný argument Európskej komisie. Poplatky vraj podľa nej narúšajú hospodársku súťaž európskej dvadsaťosmičky a zbytočne zvyšujú ceny tovarov a služieb pre zákazníkov. Nové pravidlá by sa mali „sfunkčniť“ do roka, odkedy začnú platiť nové pravidlá.

Všetko aj tak zaplatí klient

Podľa Miroslava Lukeša, generálneho riaditeľa spoločnosti MasterCard pre Českú republiku a Slovensko, je výsledok posledného hlasovania Európskeho parlamentu pre zákazníkov a malé podniky zlou správou. „Regulácia predraží spotrebiteľom výrobky a moje obavy zhoršuje fakt že Európska komisia doteraz podklady pre výpočet stropov nepredložila,“ uvádza Lukeš.

Združenie českých spotrebiteľov u našich západných susedov vývoj okolo poplatkov sleduje už niekoľko rokov. Organizácia patrí k inštitúciám v starých i nových členských štátoch, ktoré sa vyslovili proti „zastropovaniu“.

„Je naivné sa domnievať, že úspory za poplatky prinesú lacnejšiu službu spotrebiteľovi. Naopak, v sumáre sa nižšie poplatky prejavia zvýšením nákladov spotrebiteľa súvisiacich s obstaraním a držaním karty. Tento názor podporili skúsenosti z krajín, kde sa medzibankové poplatky na národnej úrovni zregulovali,“ hovorí predseda združenia Libor Dupal. Je presvedčený, že takéto veci by sa regulovať vôbec nemali.

Aj ďalší odborníci konštatovali, že je ešte predčasné špekulovať o reakciách bánk, ale príklady iných štátov, kde reguláciu zaviedli, napríklad Poľsko, Španielsko, Austrália, ukázali, že to veľmi v prospech zákazníkov nedopadlo. Obmedzenia vraj – oproti hotovosti – viedli skôr k znevýhodneniu používania elektronických platobných prostriedkov, navyše aj k zníženiu komfortu klientov. Obchodníci síce ušetrili na poplatkoch, ale spotrebiteľovi nič navyše nedali a o ušetrené náklady si zvýšili svoj zisk. Banky si potom stratu z krátených poplatkov vybrali na zákazníkoch tým, že zvýšili poplatky súvisiace s používaním či obstaraním karty.

Pravidlá sa zmenia aj pre obchodníkov

Združenie českých spotrebiteľov poukazuje aj na to , že sa obchodník bude môcť „slobodnejšie“ rozhodovať, ktoré karty prijme a ktoré nie. Do budúcna sa totiž má uvoľniť aj pravidlo, že obchodník musí prijímať všetky karty jednej značky. A to môže byť pre spotrebiteľa problém.

Nakoniec je tu ešte jedna vec. Do návrhu o regulácii sa zahrnuli aj komerčné (business) karty . „Tie sa od bežných spotrebiteľských značne líšia a keďže v pôvodných návrhoch zahrnuté neboli, chýba aj zhodnotenie ich vplyvu,“ hovorí Lukeš.

Proti cenovej regulácii vo všeobecnosti je aj expert v oblasti bankových poplatkov Patrik Nacher. Podľa neho sa každá regulácia obráti proti tomu, koho mala pôvodne chrániť. V tomto prípade sa náklady (nevybrané poplatky) v lepšom prípade premietnu do inej položky súvisiacej s platobnými kartami, v horšom sa rozpustí tak, že si to nikto ani nevšimne. Skrátka spoplatní sa niečo, čo s kartami nesúvisí.

Podľa Nachera chystané zošnurovanie zoradí bankové domy do jedného šíku a namiesto tvrdého konkurenčného boja uvidíme napokon presný opak. A to v mene boja proti nepriateľskej regulácii. Všetky zmeny sa stanú súčasne, takže pre klientov odpadne kľúčová informácia, kto sa správa proklientsky. Vytvorí sa jeden spoločný nepriateľ, politik (úradník), na ktorého možno neskôr zviesť akékoľvek zdražovanie.

„Treba však povedať, že tento poplatok je naozaj netransparentný a ľudia majú stále mylný pocit, že platba kartou je zadarmo. Áno, na prvý pohľad, ale náklady obchodníci samozrejme premietnu do ceny tovaru. Bolo by fér vedieť, koľko tie poplatky v súčte sú. Ak teda je niečo pozitívne na súčasnej diskusii o regulácii medzibankových kartových poplatkov, je to samotná diskusia na túto tému,“ uzatvára Nacher .

Zdroj: idnes.cz

01 - Modified: 2006-06-13 15:24:00 - Feat.: 0 - Title: Wienerberger investoval na Slovensku takmer 1,5 miliardy Sk
01 - Modified: 2024-03-25 12:15:28 - Feat.: - Title: Indická veľvyslankyňa pre HN: Ste tradičným trhom najmä pre naše textilné, medicínske a obuvnícke výrobky 02 - Modified: 2024-02-28 09:54:27 - Feat.: - Title: Obrat na Slovensku. Zlepšená nálada vydržala ľuďom len pol roka, teraz sa obávajú troch zásahov na peňaženky 03 - Modified: 2023-12-12 09:46:26 - Feat.: - Title: Prerod z montážnej dielne na „trendsettera“. Náš sused zažíva rozmach a jeho firmy sa obzerajú aj po Slovensku 04 - Modified: 2023-11-30 06:38:42 - Feat.: - Title: Na otvorené obchody sedem dní v týždni sme si už zvykli. Podľa navrhovanej novely sa to má zmeniť 05 - Modified: 2023-11-29 15:20:02 - Feat.: - Title: Aj vám všade vyskakuje reklama na čínsky obchod Temu? Slovenský online marketér varuje, že môže byť poriadne škodlivý
menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
25. apríl 2024 10:44