Takmer tri týždne leňošenia, neskoršieho vstávania a vychutnávania si ničnerobenia. Vianočné prázdniny sa pomaly chýlia ku koncu a s nimi končí aj mimoriadny časový režim, kedy deti ponocovali a neskoro vstávali. Ako zvládnuť prechod z „ničnerobenia" cez vianočné sviatky až k školským povinnostiam? U školských psychológov sme v HN Poradni zisťovali viac.
Prázdniny končia. Nastupuje iný režim
V posledných prázdninových dňoch je dobré deti postupne približovať k školskému režimu. Začína robením si prázdninových domácich úloh pred skončením prázdnin a prechádza do prvých dni v škole. Richard Gróf, online psychológ zo Žiliny objasňuje, že každá zmena zabehnutého rytmu je do určitej miery pre deti stresom. „Vyše pár týždňov trvajúce prázdniny sú dostatočne dlhá doba, aby si dieťa od školského režimu a povinností oddýchlo a dostatočne sa zregenerovalo. Zároveň je to však doba dostatočne krátka, aby už osvojené návyky nezabudlo. Dieťa pred skončením prázdnin alebo prvé dni školského vyučovania môže byť smutnejšie, mrzutejšie, úzkostnejšie, ale je to miera stresu, ktorú by bežne malo zvládnuť.
Privykajte deti na povinnosti
Podľa Dagmar Kalászovej, psychologičky zo súkromno-psychologických služieb DaDaConsult v Bratislave, už v druhej polovicu prázdnin by rodičia mohli viesť deti k postupnému privykaniu si na povinnosti. „V prípade, že učitelia zadali úlohy aj na prázdniny, deti si ich môžu vypracovávať priebežne po menších častiach.“ Vo svojej praxi sa psychologička stretáva najmä s ťažkosťami vo vyrovnávaní sa so zmenou režimu z prázdninového na školský. „Preto odporúčame „prepnutie“ režimov najneskôr tri –štyri dni pred začatím školy.“
Čas na oddych a záujmy
Ukazuje sa, že deti, ktoré majú pravidelné školské návyky, obvykle nemajú problém nabehnúť po prázdninách opäť na kolobeh školských povinností. Ako radí Patricia Šeňová, školská psychologička zo Základnej školy Jána Švermu v Humennom, práve polročné obdobie a návrat do školy najťažšie prežívajú tí, ktorí v priebehu roka pristupujú k školským povinnostiam skôr ležérne, nesystematicky a opravu známok si nechávajú na poslednú chvíľu. „Tí okrem stresu potom často prežívajú aj frustráciu a sklamania z neúspechu. Je potrebné, aby malo dieťa počas celého roka čas primerane rozdelený, aby v dennom režime nechýbal čas na oddych a záujmy, ale aj na školské či domáce povinnosti.“