NAOJ

Vedci objavili neviditeľné galaxie. "Ich odhalenie ide úplne proti všetkému, čo sme doteraz vedeli"

14.08.2019, 13:02
Lidovky.czLidovky.cz
Ako učinený poklad označili vedci objav záhadných galaxií, ktorý by mohol zmeniť uhol pohľadu na nami známy vesmír. Okrem ďalšej nádeje pre mimozemský život by totiž mohol pomôcť porozumieť doteraz nie úplne pochopeným kľúčovým úkazom, ako sú masívne čierne diery či temná hmota.

Vedcom sa podarilo galaxie objaviť vďaka spojeniu niekoľkých observatórií, čo im umožnilo pozrieť sa hlbšie a ďalej do vesmíru. Dohliadli za hranicu toho, kam je možné sa pozrieť Hubblovým vesmírnym ďalekohľadom.

Podľa serveru The Independent odborníci už skôr očakávali, že sa niekde za hranicou nami viditeľného vesmíru nachádzajú ďalšie galaxie, ale až teraz ich skutočne našli. Objav im teraz umožní prehodnotiť časť toho, čo si o fungovaní vesmíru doteraz mysleli.

"Ide o prvý takto obrovský objav galaxií z prvých dvoch miliárd rokov existencie vesmíru," uviedol Tao Wang z Univerzity v Tokiu. Vesmír v súčasnosti existuje zhruba 13,7 miliardy rokov. "Doteraz sme ich (galaxie) nevideli, ale terajšie odhalenie ide úplne proti všetkému, čo sme vedeli o vývoji takých útvarov v tomto ranom období vesmírnej evolúcie. Teraz možno získame ďalšie detaily, ktoré nám pomôžu celý proces vývoja vesmíru pochopiť," vysvetlil.

Keby boli novo objavené galaxie viditeľné ľudskému oku, boli by podľa Wanga úplne úžasné a išlo by o ešte oveľa lepšie podívanou, než akú na Zemi ponúka súčasná obloha. Podľa neho sú totiž ešte oveľa úchvatnejšie než naša Mliečna cesta. "Väčšia hustota hviezd znamená, že by nebo bolo ešte majestátnejšie. Objavovali by sa totiž vo väčšom meradle a boli by jasnejšie, "uviedol.

Zo Zeme je však všetkých 39 nájdených galaxií zle vidieť aj napriek tomu, že sú oveľa väčšie ako tie, ktoré poznáme. Svetlo z nich totiž urazí obrovskú vzdialenosť. Práve svetlo ale pomôže vedcom zistiť, ako staré galaxie sú.

"Naozaj nebolo ľahké ostatných presvedčiť, že sú tie útvary takto staré," povedal Wang. Pôvodná domnienka o ich existencii vraj pochádza zo Spitzerovho vesmírneho ďalekohľadu, ktorý využíva infračervené žiarenie. Pre potvrdenie museli využiť Very Large Telescope (Veľmi veľký ďalekohľad), čo je sústava štyroch ďalekohľadov s priemerom 8,2 metra v severnom Čile na hore Cerro Parana

Teraz vedci dúfajú, že im objav pomôže rozlúštiť niektoré odveké tajomstvá hlbokého vesmíru, ako sú napríklad masívne čierne diery, ktoré sa nachádzajú v strede galaxií. Mohol by pomôcť vysvetliť, ako sa tieto útvary formujú. "Masívne galaxie sú tiež úzko spojené neviditeľnou temnou hmotou," uviedol profesor Kohn Kotaro z Univerzity v Tokyu. "To zohráva úlohu pri formovaní štruktúry a rozložení galaxií," dodal. Podľa neho teraz prišiel čas, aby teoretici úplne prehodnotili svoje teórie.

01 - Modified: 2019-06-19 04:41:25 - Feat.: 0 - Title: Vedci zachytili znaky zrážky Mliečnej cesty s "galaxiou duchov" 02 - Modified: 2019-03-22 11:27:16 - Feat.: 0 - Title: Čierna diera v strede Mliečnej cesty môže byť portál do inej galaxie, myslia si vedci 03 - Modified: 2019-03-13 08:41:47 - Feat.: 0 - Title: Astronómovia zistili, koľko váži Mliečna cesta 04 - Modified: 2018-07-04 09:27:10 - Feat.: 0 - Title: Mliečna cesta je plná toxickej a lepkavej mastnoty