Tomas Slovinsky (Slovakia) & Petr Horalek (Czech Republic; Institute of Physics in Opava)

NASA ocenila fotografiu slovenského a českého autora, upozorňujú na dôležitý moment

09.08.2021, 17:32
ČTKČTK
Astronomická snímka dňa NASA (APOD) je prestížne ocenenie najzaujímavejšej fotografie vesmíru.

Americká vesmírna agentúra NASA dnes zverejnila ako svoju astronomickú fotografiu dňa snímku s názvom Perseus and Lost Meteors (Perseus a stratené meteory). Tú vyhotovil slovenský fotograf a popularizátor astronómie Tomáš Slovinský a český fotograf Petr Horálek z Fyzikálneho ústavu Sliezskej univerzity v Opave.

Výnimočná fotografia

Snímka vznikla, keď vlani z dvoch rôznych miest zachytávali obľúbený meteorický roj Perzeidy. Snímkou sa pritom snažili upozorniť na čoraz väčšiu mieru svetelného znečistenia.

Vybraná snímka je rozdelená na dve polovice. Na ľavej je fotografia Tomáša Slovinského, ktorý fotil Perzeidy z Parku tmavej oblohy Poloniny, čo je oblasť s výnimočne malým svetelným znečistením na východnom cípe Slovenska.

Horálek fotil meteory nad Sečskou priehradou, kde sú podmienky na sledovanie nočnej oblohy menej priaznivé. Podľa vyjadrenia Astronomického ústavu AV ČR možno na mieste, kde fotil Slovinský, uvidieť na oblohe o asi tisíc hviezd viac než na Horálkovom stanovišti.

Vydarená spolupráca

Slovinský tak mohol zároveň pozorovať až o tretinu viac meteorov, ktoré na presvetlenej Sečskej oblohe zanikli. "Svetelné znečistenie teda veľmi výrazne okráda pozorovateľa bližšie k mestám o krásu tmavej hviezdnej oblohy a bohatý meteorický roj Perzeidy," uviedol Astronomický ústav.

Obaja fotografi od začiatku spolupracovali, na fotenie použili rovnakú techniku, snímali približne rovnakým expozičným časom a vzniknuté zábery potom spracovávali identickými a dopredu dohodnutým technikami.

Starostlivo vybrali aj čas pre nadobudnutie snímok, aby na nich bol správne orientovaný pás Mliečnej dráhy a aby sa obe fotografie dali spojiť do jedného celku, z ktorého bude zrejmý kontrast vo svetelnom znečistení na oboch miestach.

Bonus viditeľný fotografiách

Okrem meteorov a Mliečnej dráhy je na výslednej snímke viditeľná trojica jasných planét, ktorá pri minuloročnom maxime Perzeíd zdobila nočnú oblohu: na Horálkovej časti Jupiter a Saturn, na Slovinského polovici červenkastý Mars.

Horálkova fotografia sa dostáva na prestížnu stránku NASA pravidelne, naposledy sa tam objavil na konci júla so snímkou nazvanou Spomienka na Neowise. Perseus a stratené meteory je už tridsiatou Horálkovou fotografiou, ktorú americkí astronómovia vybrali a siedmu, ktorá bola odfotená na Sečskej priehrade. U Slovinského ide o šiesty podobný úspech.

Astronomická snímka dňa NASA (APOD) je prestížne ocenenie najzaujímavejšej fotografie vesmíru, ktorú každý deň vyberajú astronómovia Jerry Bonnell a Robert Nemiroff a dopĺňajú popisom. Mottom APODu je "Objavujte vesmír" a od roku 1995, kedy výber začal, sa stal jedným z najuznávanejších svojho druhu na celom svete. Sprievodné texty sú preložené do 23 jazykov.

01 - Modified: 2018-08-10 08:33:59 - Feat.: 0 - Title: Oblohu rozjasnia padajúce hviezdy, budú ich desiatky 02 - Modified: 2018-08-11 18:05:35 - Feat.: 0 - Title: Perzeidy budú výnimočné. Kedy, kde a ako uvidíte tento meteorický roj 03 - Modified: 2019-08-13 08:29:58 - Feat.: 0 - Title: Meteorický roj Perzeidy dosiahol v noci maximum. Pozrite si fotky