V dňoch, keď teplota klesá pod bod mrazu, sa vozovky menia na nebezpečné miesta, na ktorých sa môžu do nepríjemných situácii dostať aj skúsení vodiči. Na nepredvídateľnom povrchu, ktorý môže byť z časti pokrytý ľadom sa auto ovláda naozaj ťažko.
Aj to je dôvod, prečo mali vedci v Turecku snahu uľahčiť šoférovanie bežným vodičom v zimnom období. Vyvinuli nový materiál, ktorý sa dokáže sám efektívne rozmraziť, píše portál sciencealert.com. Tím z Univerzity Koç vyvinul cestný povrch, ktorý spomaľuje tvorbu ľadu. Mravčan draselný (draselná soľ kyseliny mravčej) vedci vmiešali do styrén-butadién-styrénu a túto zmes pridali do bitúmenu – hlavnej zložky asfaltu. Pri laboratórnych testoch bolo v porovnaní s klasickým cestným povrchom badať oneskorenie pri tvorbe ľadu, zatiaľ čo materiál zostal taký pevný ako nemodifikovaný bitúmen.
Podľa Americkej chemickej spoločnosti, bol tento povrch schopný uvoľňovať rozmrazovaciu soľ po dobu dvoch mesiacov, ale účinky by mohli na reálnych cestách trvať omnoho dlhšie. So zložkou polyméru soli rovnomerne rozptýlenej po asfalte, tlak osobných a nákladných áut na vozovku by mohol pomaly uvoľňovať zmes a udržať tak povrch bez ľadu možno aj niekoľko rokov.
Použitie nového materiálu na vozovke by nepomohlo len vodičom. Miestne orgány míňajú peniaze na údržbu ciest počas zimy, a to stále dookola kým trvajú mrazivé podmienky. Nový povrch by odbremenil cestárov od posypávania štrkom a ušetril by štátu peniaze. Obyčajná posypová soľ sa dažďom a snehom ľahko odstráni, a tak si vyžaduje časté aplikovanie na cesty. Okrem toho, môže ohroziť mechanické vlastnosti asfaltu a má negatívny vplyv na živé organizmy a životné prostredie, v prípade, že sa používa vo veľkom množstve.
Ak by nová bitúmenová zložka bola vyrábaná komerčne a mala by rovnaký životaschopný efekt ako bol dokázaný pri testoch aj v reálnom živote, jazdenie v mrazivých zimných podmienkach by mohlo byť bezpečnejšie ako doteraz.