Do vedenia spoločnosti ste sa dostali vo veľmi nehostinnej pandemickej situácii. Výkony vlakov sú malé. Máte plány, ako ich v postpandemickom období oživiť? Pripravujete nejakú kampaň?
Máte pravdu, situácia je nelichotivá. Sú veci, ktoré môžeme a ktoré nemôžeme ovplyvniť. Musíme sa prispôsobiť rozhodnutiam štátnych orgánov aj v oblasti prevádzky našich vlakov, čo nám ovplyvňuje dopyt a celkovú vozbu. Naším cieľom je vrátiť sa na čísla z roku 2019. Vzhľadom na to, aký vývoj momentálne máme, sa nám to pomaly, ale isto začína dariť. V tomto roku určite nedosiahneme čísla stavu pred pandémiou. Koncom roka by sme sa k tomu na priemernej mesačnej báze aspoň mohli priblížiť. Náš plán v roku 2022, ak to pandemická situácia dovolí, je vyrovnať sa výkonom a tržbám z predvlaňajška. Robíme pre to všetky možné opatrenia. Naše vozidlá dezinfikujeme denne a na týždennej báze prebieha dezinfekcia polymérmi. Je dôležité, aby sa ľudia cítili vo vlaku komfortne aj bezpečne. Riziko nákazy je tu naozaj minimálne, samozrejme, ak budú aj cestujúci zodpovední a budú dodržiavať všetky opatrenia, ktoré sú zverejnené vyhláškami.
Akými inými spôsobmi chcete zatraktívniť vlaky? Zavediete povedzme aj nejaké zľavy?
Aktuálne chystáme kampaň vzhľadom na dezinfekciu vozidiel. Vykonali sme odber vzoriek v spolupráci so Slovenskou akadémiou vied. Všetkých 187 vzoriek, ktoré sme odobrali na rôznych miestach, kde sa pohybujú naši cestujúci, zamestnanci, a vo vlakoch, boli negatívne. Odoberali sme ich pred odchodom aj po príchode vlaku do cieľovej stanice. Nikde sa nepreukázala prítomnosť vírusu, čo znamená dve veci. Prvá je, že dezinfekcia funguje. Druhá je, že aj ľudia sa správajú zodpovedne.
Minister dopravy Andrej Doležal si vás na pozíciu vybral, aby ste priniesli nový vietor do plachiet. Predsa len ste vo firme už dlhé roky, a to aj v pozícii manažéra vyššieho manažmentu. V čom sa váš pohľad odlišuje od vášho predchodcu?
Bol som členom vyššieho vedenia, samozrejme, s inou mierou zodpovednosti aj rozhodovacími právomocami. Situácia v predošlých piatich rokoch bola taká, že spoločnosť mala v úmysle expandovať najmä v oblasti dopravných výkonov. Stratégia, ktorá bola nastavená, bola so mnou komunikovaná a bol som jej spolutvorcom. V čom sa chcem odlíšiť, je otvorenejší stupeň komunikácie, nielen voči médiám. Chcem otvárať aj témy, ktoré sú možno bolestivé, a to aj politicky. Toto je zásadný rozdiel medzi mnou a pánom Hlubockým. Nesmieme sa báť komunikovať tieto témy smerom von a zároveň byť prístupní dobrým nápadom, ktoré prichádzajú z iných inštitúcií. Ak sú použiteľné, tak ich zapracujeme do našej stratégie a stotožníme sa s nimi.
Viete uviesť príklad na bolestivú tému, o ktorej by ste chceli viesť dialóg?
Ide napríklad o spôsob financovania tejto spoločnosti. Doteraz sa o tom málo hovorilo a je to téma, ktorú chcem naplno otvoriť. Chcem verejnú diskusiu, aby sa verejnosť dozvedela, koľko železničná doprava reálne stojí. Možno je o niečo drahšia, ako si ľudia mysleli, ale na druhej strane má pre túto spoločnosť obrovské prínosy.
Otvárate aj možnosť zvyšovania cien cestovných lístkov?
Áno. V spoločnosti prevláda názor, že sme pre štát príliš drahí. Na druhej strane sa tarifné cestovné už desať rokov nezvyšovalo. Inflácia pritom každý rok rastie, rastú ceny pohonných látok, p...
Zostáva vám 85% na dočítanie.