Na stoličke šéfa rezortu Branislava Gröhlinga v októbri nahradil Ján Horecký. Zmenilo sa niečo odvtedy v prístupe ministerstva k reformám?
Aktuálne vedenie ministerstva zatiaľ príliš nekomunikuje o pripravovaných reformách. Mnohé informácie sa k verejnosti nedostávajú. Kľúčová je reforma v oblasti podporných opatrení, teda aby každé dieťa, ktoré musí prekonávať ťažkosti, dostalo podporu – napríklad asistentov. Koncom leta bola pripravená legislatívna zmena a bola predložená na pripomienkovanie. Boli zozbierané pripomienky od jednotlivých aktérov, no ďalej sa to nepohlo. Nevieme, čo sa s návrhom deje, či sa bude prerábať alebo pripomienkový proces nie je ani vyhodnotený. Netušíme, či tam bude kontinuita alebo nie. Je možné, že pôvodný návrh bude zmenený. Vyžadoval totiž pomerne veľké financie. Predchádzajúci minister Gröhling ich nevyrokoval. Je úlohou aktuálneho vedenia, aby vyrokovalo finančnú podporu. Ak sa tak nestane, bude musieť pôvodný návrh zmeniť.
Zámerom bolo, aby školám prideľovali asistentov automaticky. Považujete to za lepší spôsob ako ten súčasný?
Hneď ako by mala škola určitý počet žiakov, mala by nárok na financie na asistentov alebo odborných zamestnancov. Myslím si, že to je dobrý model. Vychádza z toho, ako to robia napríklad v Írsku. Školám by to pri istom počte žiakov mohlo garantovať dostatok podporného personálu pre deti. Financie, ktoré boli potrebné na zabezpečenie personálu, boli v stovkách miliónov eur ročne. Na túto reformu bolo potrebných 367 miliónov eur ročne. Zatiaľ určite nie sú v štátnom rozpočte. Systém je dobrý a vyriešil by situáciu s chýbajúcim personálom na školách, no obávam sa, že financie sa nenájdu.
Jej súčasťou bol aj katalóg podporných opatrení, ktorý by mal podporiť duševné zdravie, bezpečný pohyb v kyberpriestore. V poslednom období sa na školách odohralo viacero útokov. Pomôže eliminovať tieto udalosti v budúcnosti?
Katalóg je dôležitý prvok, ale sám osebe nedokáže vyriešiť problémy. Aby tu bola prevencia týkajúca sa psychického zdravia a bezpečného priestoru, na to je potrebný personál. Je dobré, že vznikol, s personálom, ktorý je aktuálne v školách, sa to určite nepodarí naplniť. Reforma je celok, nedajú sa prijať len podporné opatrenia bez personálu. Zároveň, keď ho doplníme a nebude vedieť, aké sú rámce a štandardy, tiež to nemusí fungovať. Je dôležité zaviesť oba piliere – aby boli vypracované podporné opatrenia a aby ich mal kto poskytovať.
Zostáva vám 79% na dočítanie.