Aká vládne nálada v tuzemskom cestovnom ruchu na štarte letnej sezóny?
Lepšia než minulý rok. Aspoň čo sa týka počtov návštevníkov. V dobrých časoch pred pandémiou zhruba 60 percent výkonov tvorila domáca klientela a zvyšok zahraničná. Tento trend akoby sa znovu dostával do kurzu. Vraciame sa späť, aj keď s počtami hostí zo zahraničia až takí spokojní nie sme. Ešte stále máme pokles asi o 30 percent. Ideálne by bolo mať pomer zahraniční kontra domáci 60:40.
Neobávate sa zníženého záujmu o dovolenky pre infláciu spojenú s rastom životných nákladov?
Samozrejme. Ukazuje sa však, že Slováci, pre ktorých je letná či zimná dovolenka súčasťou životného štandardu, si ju chcú dopriať. Vysoká inflácia sa prejavila v medzisezónnom období na víkendových pobytoch. Úspešnosť sektora z ekonomického hľadiska bude viditeľná až po skončení sezóny. Pre nás je dôležitým ukazovateľom počet prenocovaní. Ľudia míňajú vtedy, keď prenocujú, to je štatisticky dokázané. Ubytovaní turisti vytvárajú 80 percent obratu v službách cestovného ruchu. Počty návštevníkov síce atakujú čísla pred pandémiou, no priemerná dĺžka pobytov sa mierne skracuje.
Dôvody?
Jeden z nich spočíva práve v tom šetrení. Druhý v absencii zahraničných klientov. Tí zvyknú zotrvať viac nocí než Slováci. Tretí väzí v kúpeľných zariadeniach, kde pobyty ešte nedosiahli predpandemickú úroveň. Kúpele sa vyznačujú vysokou priemernou dĺžkou prenocovaní, teda je dôležitý aj návrat kúpeľných hostí.
Môže byť vývoj sezóny odlišný od vlaňajšej?
Isto bude uvoľnenejšia. Nehrozia negatívne vplyvy ako v prvých mesiacoch po vypuknutí vojny na Ukrajine. Vtedy bolo všetko možné a predovšetkým zahraničná klientela chytila akoby blok, že bude veľmi blízko konfliktu. Postupom času zisťuje, že Slovensko je bezpečnou krajinou. V cestovnom ruchu sa ceny zvýšia, ale nie zásadným spôsobom. T...
Zostáva vám 85% na dočítanie.