Slovensko pripravuje zvýšenie kapacity na tranzit ukrajinského obilia po železnici, využiť chce na to aj prostriedky Európskej únie. V Čiernej nad Tisou to vo štvrtok potvrdil minister dopravy Pavol Lančarič.
Prekladisko zo širokorozchodných vozňov v Čiernej nad Tisou, ako aj terminál kombinovanej dopravy (TKD) Dobrá navštívil spolu s výkonným podpredsedom Európskej komisie (EK) pre hospodárstvo Valdisom Dombrovskisom.
Časť peňazí z EÚ už Slovensko podľa Lančariča získalo, 21. októbra bude vyhodnocovanie ďalšej výzvy. "Musíme pripraviť jednak cestu toho obilia pre trhy, na ktoré patrí, to je jeden problém.
Druhý problém, samozrejme, je aj to, ako dlho bude ešte trvať ten vojnový konflikt na Ukrajine a ako dlho a či vôbec budú zatvorené čiernomorské prístavy," uviedol minister. V prípade uvoľnenia morskej cesty pre ukrajinské obilie sa problém vyrieši. Zároveň však treba investovať do modernizácie na prepravu tovarov medzi Slovenskom a Ukrajinou.
Dombrovskis potvrdil, že EK vo vzťahu k Ukrajine podporuje riešenie dopravy a prepravy tovarov vrátane terminálov a cezhraničných priechodov. Cez Nástroj na prepájanie Európy (CEF) je odobrený plán s celkovou investíciou 130 miliónov eur spolu pre Ukrajinu, Slovensko a Maďarsko, pričom spolufinancovanie EÚ je 68 miliónov eur. Súčasťou financií je aj obstaranie kontrolného skenera v Čiernej nad Tisou.
Generálny riaditeľ ZSSK Cargo Roman Gono konštatoval, že aktuálne je objem obilia, ktorý za tento rok príde z Ukrajiny cez slovenskú hranicu, zhruba jeden milión ton. Prekládka sa pritom dá zvýšiť viacerými spôsobmi. "Dnes sme pripravení na to, aby sme ten objem niekoľkonásobne zvýšili," povedal Gono. Investície sú podľa neho potrebné do vozňov či technológií.
Spoločnosti BULK TRANSSHIPMENT SLOVAKIA realizuje ako prepravu, tak aj prekládku obilnín zo širokorozchodných vozňov do vozňov normálneho rozchodu v Čiernej nad Tisou a na termináli TKD Dobrá. A hoci je kapacita prekládky v štandardnom režime postačujúca, vplyvom konfliktu na Ukrajine sú požiadavky značne vyššie.
"Kvôli komplikovanej situácií v prístavoch v Čiernom mori a takisto vplyvom vypršania dohody o vývoze obilia cez čiernomorské prístavy sa totiž tok tovarov presmeroval na železnicu cez susedné krajiny Ukrajiny. Aby sme dokázali uspokojiť zvýšené nároky na prepravu a prekládku, potrebujeme investovať do nových vozňov, kontajnerov a rozšírenia prekládkových kapacít. Ide o značné investície, ktoré však po skončení konfliktu na Ukrajine môžu zostať nevyužité - pokiaľ dôjde k plnému obnoveniu činnosti čiernomorských prístavov," uviedol Ľubomír Loy, člen dozornej rady spoločnosti.
"Nakoľko export tovarov po železnici je jedným z posledných príjmov, čo tejto krajine ostali a Európska únia sa na viacerých fórach zaviazala Ukrajine pomôcť - je v spoločnom záujme nás všetkých, aby sa na týchto investíciach aj ona spolupodieľala," dodal.