Ako vnímate kvalitu slovenského vysokého školstva?
Som presvedčený, že na Slovensku sú dobré aj horšie školy. Dokonca aj na jednej škole môže byť vysokoškolské vzdelávanie lepšie a horšie napríklad v rôznych odboroch. Tie najlepšie školy však s prehľadom napĺňajú európske očakávania. Sú aj horšie, no myslím si, že na Slovensku nemáme také zlé školy, ako by sme našli niekde v zahraničí.
Čo tým myslíte?
V zahraničí sa stretávame aj s tým, že stačí zaplatiť a pošlú diplom. Takúto katastrofu sme tu našťastie nezaregistrovali. Ja by som to skôr obrátil na pozitívnu stranu, lebo väčšina pracovísk u nás poskytuje kvalitné vzdelávanie.
Sú so školami spokojní aj študenti?
Nedávno sme robili prieskum u doktorandov o kvalite vzdelávania. Odpovedalo ich 1 500, čo je vyše 20 percent. Dve tretiny sú so štúdium spokojné, pričom jedna tretina je veľmi spokojná. Veľmi nespokojných sú len tri percentá doktorandov. Myslím si, že toto je štandardná vzorka a podobné čísla sa dajú predpokladať aj na nižších stupňoch vzdelávania.
Druhá vec je, či to hovorí o kvalite vzdelávania. Lebo to je skôr o tom, ako ho vnímajú študenti. Značná časť kvality však spočíva vo „výstupoch vzdelávania“. Teda v tom, čo sa naučia, aké získajú vedomosti, zručnosti a hlavne či dokážu vyriešiť odborný problém. V praxi sa od absolventov očakáva, že vedia riešiť odborné problémy. To sa na škole väčšinou trénuje a preukazuje diplomovými prácami, kde študent má vyriešiť konkrétny príklad a toto riešenie obhájiť.
Najnovšie sa prišlo s tým, že študenti medicíny možno nebudú robiť záverečné diplomové práce. Ako to vnímate?
My sme o tom v agentúre diskutovali a máme pripravené stanovisko. To, či je uzákonená záverečná práca alebo nie, je vecou legislatívcov. My budeme očakávať, aby vysoká škola dokázala preukázať, že každý jej študent dokáže vyriešiť odborný problém. Je to požiadavka Kvalifikačného rámca Európskeho priestoru vysokoškolského vzdelávania.
Pokiaľ viem, v medicíne pozostávajú záverečné skúšky zo štyroch predmetov a v každom z nich sa diagnostikuje pacient. To je riešenie odborného problému. No je to v inom bode vzdelávania, ako je diplomová práca. To ešte neznamená, že nemôžu mať diplomovku, ktorá to zhŕňa, alebo rieši iný medicínsky problém. Ja nie som veľmi za rušenie diplomoviek, ale pokiaľ to škola vyskladá inými typ...
Zostáva vám 85% na dočítanie.