Základné školstvo prechádza zmenami. Zavádza sa kurikulárna reforma, do ktorej je zapojených takmer 500 škôl. Budúci školský rok pribudnú ďalšie. Budú riaditelia a učitelia vedieť, ako učiť, respektíve budú kapacity na ich školenie?
Robíme všetko pre to, aby reforma aj s tými kapacitnými možnosťami, ktoré sú k dispozícii, bola úspešná. Staviame na tom, že 39 škôl, ktoré boli v pilotnom zavádzaní, sú už v druhom roku a majú za sebou nejakú skúsenosť.
Ako poznatky z pilotného projektu pomáhajú?
Túto skúsenosť sa snaží Národný inštitút vzdelávania a mládeže pretransformovať do vzorových školských vzdelávacích programov. Čiže nie je to už pôda neprebádaná, kde by nové školy museli začínať celý proces kreovania svojho školského programu bez nejakých pomôcok alebo návodov.
Zlepšujeme aj podporu v rámci fungovania Regionálnych centier podpory učiteľov a krajských pracovísk Národného inštitútu vzdelávania a mládeže, aby sme pomohli školám, ktoré potrebujú pomoc a metodické usmernenie.
Čo je najdôležitejšie?
Najväčšia výzva je, aby sa vedenie školy, no, samozrejme, aj celý kolektív stotožnili s tým, že tú zmenu chcú. A nájsť aj spôsob, ako zmenu spraviť alebo aký príklad si vziať z niektorých úspešných škôl, ktoré už túto cestu prešli.
Bude do toho zapájaných aj tých 39 prvotných škôl? Čerpajú sa od nich nejaké informácie a skúsenosti?
Áno. Práve preto existuje viacero vzorových ukážok školských vzdelávacích programov. Je ich minimálne šesť, no určite bude tento počet stúpať.
Tých 39 škôl nebolo najlepších, ktoré by reformu dokázali ľahko zvládnuť. Boli vybraté tak, aby sme mali malé aj veľké školy, či fungujúce na národnostne zmiešanom území. A tiež školy rôznych typov a zriaďovateľov. To znamená, že sa dá pre každú základnú školu vybrať niečo, čo im bude najbližšie a najviac vyhovovať.
Začiatkom tohto roka však Štátna školská inšpekcia vyčítala reforme, že sú nedostatočne zabezpečené materiálno-technické podmienky škôl. Chýbali hlavne učebnice, pracovné listy. Vyriešilo sa to?
V prvom rade ide o ideu a myšlienku, aby si každá škola dokázala uvedomiť, akým spôsobom chce ďalej napredovať a meniť svoj vzdelávací systém. Pokiaľ ide o materiálno-technické podmienky, tak na prvom stupni v rámci prvého cyklu sa vychádza z učebníc, ktoré boli aj doteraz k dispozícii.
Národný inštitút ich posúdil v rámci súladu s novým štátnym vzdelávacím programom, čiže čo sa týka učebníc, nevzniká v prvej fáze v rámci prvého cyklu okamžitý problém.
Máme už spracovanú ucelenú učebnicovú politiku, akým spôsobom ...
Zostáva vám 85% na dočítanie.