Ak zdroje na ekologické vozidlá nestihneme minúť, minister Peter Žiga k nim nechá pootvorené dvere aj budúci rok.TASR
StoryEditor

Peniaze na e-autá míňame pomaly

12.06.2017, 00:00
Slováci zatiaľ minuli len pätinu peňazí určených na podporu elektromobility. Možnosť získať úľavu sa preto predĺži.

Ubehlo presne sedem mesiacov, odkedy si Slováci môžu kúpiť elektromobil výrazne lacnejšie. A to vďaka dotáciám z Recyklačného fondu, v ktorom je na podporu elektromobility vyčlenených viac ako päť miliónov eur.
 
Postupný rozbeh
 
Uzávierka na rozdanie dotácií je do konca tohto roka, nachádzame sa zhruba v polčase čerpania. Už teraz je však jasné, že sa balíček s veľkou pravdepodobnosťou do konca decembra minúť nestihne. K začiatku júna si totiž Slováci zarezervovali dotácie na zhruba 230 áut, čo predstavuje približne pätinu z peňazí vyčlenených na podporu elektromobilov. Vo fonde tak ku koncu roka zostane veľká časť financií nevyužitá.
 
Aj preto sa podľa informácií HN čerpanie dotácií predĺži. Tak, aby sa minul celý balíček. Pripúšťa to aj ministerstvo hospodárstva. „Ak by ešte ku koncu decembra zostala časť prostriedkov k dispozícii, uvažuje sa o možnosti ich dočerpania aj po tomto termíne,“ odkázal hovorca rezortu Maroš Stano.
 
Po pomalom rozbehu by sa mohlo čerpanie úľav postupne zrýchliť, predpokladá manažér pre strategický rozvoj Slovenskej asociácie elektromobilov Jaroslav Sýkora. „Mnohé automobilky dnes ešte stále iba nasadzujú elektromobily do svojich predajní a riešia posledné organizačno-technické záležitosti potrebné pre ich predaj, preto aj predajnosť a čerpanie dotácie dnes stále nevyužívajú svoj potenciál.”
 
Ďalší balíček
 
Balíkom z Recyklačného fondu sa pritom podpora e-áut zrejme nekončí. Pokračovanie podpory by uvítali najmä samosprávy, ktoré myslia „nazeleno“, načrtol generálny sekretár Zväzu automobilového priemyslu Ján Pribula. Jedným z takýchto miest je i Trnava, ktorá nedávno spravila prvý krok – pre elektromobily zlacnila parkovné. Teraz plánuje nakúpiť služobné e-autá, ale aj rokovať s ďalšími inštitúciami v meste, aby postupne zamenili vozový park za elektromobily a spoločne vytvorili sieť nabíjacích staníc, povedal trnavský hovorca Pavol Tomašovič.

Z 2,5 milióna vozidiel dnes nájdeme na slovenských cestách len približne 1 100 e-áut. A to už sú zrátané dokopy elektromobily spolu s hybridmi – teda autami, ktoré jazdia na elektrinu aj na klasický pohon. Jedným z dôvodov je to, že e-autá sú v porovnaní s klasickými vozidlami pridrahé. Rozdiely v cene má zmierniť práve päťtisícová dotácia.
 
Poslanec SaS a predseda komisie pre technologický rozvoj a inovácie pri hospodárskom výbore Karol Galek tvrdí, že dotácie elektromobilitu na Slovensku nenaštartujú. „Elektromobily si dnes kúpia i tak len tí, ktorí by si ich kúpili aj bez dotácie,“ predpokladá Galek, ktorý považuje úľavy za nekoncepčné.
 
Viac nabíjačiek
 
Výrazne viac e-áut môže na naše cesty prísť vďaka technologickému pokroku – batérie do elektromobilov sú čoraz lacnejšie a výkonnejšie, autá majú dlhší dojazd. Prekážkou pre kúpu e-auta sú aj chýbajúce nabíjacie stanice. Už čoskoro sa má ich sieť na Slovensku zahustiť. Dnes je staníc zhruba 120, len Západoslovenská energetika ich plánuje vybudovať takmer 60 a spoločnosť Greenway chce doplniť ďalších 10 staníc.
 
Biznis zameraný na e-autá by uvítal, ak by sa dotovali aj nabíjačky. „Keď chce napríklad reštaurácia či obchodné centrum vybudovať verejnú nabíjačku, musí si zvýšiť istič na 32-ampérový. To sú náklady, ktoré pôsobia na dané subjekty ako brzda,“ myslí si technický riaditeľ Tesla Club Slovakia Stanislav Kurek. Dopyt po dotácii na nabíjačky potvrdila aj Slovenská asociácia elektromobilov, zatiaľ však o takejto podpore s predstaviteľmi štátu oficiálne nerokovali.
 
Čísla

  • 155 elektromobilov a 73 hybridov získalo príspevok z Recyklačného fondu k 5. júnu
  • 99,4 -tisíc eur sa dokopy zarezervovalo na dotácie e-áut, vyčlenených je 5,2 milióna eur je vyčlenených na podporu e-áut
  • 5-tisíc eur je dotácia na elektromobil, na hybrid sa prispieva troma tisícami
Sekcia Globálne vznikla v rámci projektu Svet medzi riadkami, ktorý v spolupráci s HN realizuje mimovládna organizácia Človek v ohrození a Katedra žurnalistiky na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského. Projekt spolufinancuje SlovakAid.

01 - Modified: 2024-11-13 08:21:41 - Feat.: - Title: Volkswagen a Rivian spúšťajú spoločný podnik zameraný na elektromobily 02 - Modified: 2024-11-04 12:40:00 - Feat.: - Title: Blázinec či chránená dielňa? Fiat musí prestať vyrábať svoj trhák, aby vôbec prežil 03 - Modified: 2024-11-03 14:16:01 - Feat.: - Title: Česko a Taliansko vyzvú Úniu na odklad pokút za slabý predaj elektromobilov 04 - Modified: 2024-10-25 10:28:33 - Feat.: - Title: Medzi Čínou a Úniu pretrvávajú rozdiely, pokiaľ ide o clo na elektromobily. Platiť majú od budúceho týždňa 05 - Modified: 2024-10-24 08:00:00 - Feat.: - Title: Dostupnosť elektromobilov rastie. Slovensko však nedokáže naskočiť na tempo revolúcie
menuLevel = 1, menuRoute = slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = slovensko, homepage = false
22. november 2024 14:51