Hoci sú na hrane postupu do play-off a v najbližších dňoch sa rozhodne, či bude ich sezóna pokračovať aj vo vyraďovacej fáze, vedenie hokejového klubu New York Islanders má predsa len dôvod aj na úsmev. Pozitívnou správou je totiž spokojnosť hlavného komerčného partnera Islanders, ktorým je švajčiarska veľkobanka UBS.
Ostrovania, ako znie klubová prezývka Islanders, zakončia vo štvrtok nadránom domácim duelom proti Montrealu svoju druhú sezónu v novom stánku, ktorý stojí v oblasti Belmont Park v časti Elmont. Predtým totiž klub, ktorého dres v minulosti obliekali aj naše hviezdy Žigmund Pálffy, Zdeno Chára či Miroslav Šatan, hrával na staručkom štadióne Nassau Coliseum.
Od súťažného ročníka 2021/2022 sa však Islanders presunuli do hypermoderného stánku, ktorého komerčný názov je UBS Arena. Švajčiarska banka za takzvané naming rights štadióna zaplatila na obdobie najbližších 20 rokov až 300 miliónov dolárov. Ročná zmluva vo výške 15 miliónov dolárov je pritom rekord na scéne NHL v rámci prenájmu komerčného názvu štadióna. Navyše samotná UBS nepatrí medzi najvýraznejších sponzorov zámorského športu a svojich klientov si starostlivo vyberá.
Risk, ktorý vyšiel
Ako sa však zdá, zástupcovia UBS si spojenie s Islanders pochvaľujú a hoci išlo o nemalú sumu, švajčiarska banková jednotka je s touto investíciou spokojná. „Lokalita rozhodne splnila svoj účel. Sme globálny správca majetku a možnosť previesť našich klientov dverami štadióna, aby sami videli tento luxus, len zvyšuje celkový zážitok. Už teraz sme predali 97 percent našich klubových priestorov,“ uviedla pre Sports Business Journal Anneliese Mesilatiová, ktorá v UBS zodpovedá za aktiváciu sponzorských partnerstiev pre americký trh.
Mimochodom, už dnes má UBS tretinu všetkých svojich zamestnancov práve na severoamerickom kontinente, pričom aktivácia partnerstiev cez šport má za cieľ ešte viac posilniť meno a reputáciu firmy v zámorí.
„Vizibilita miesta je vysoká pre ľudí z celého sveta, no takisto aj pre Newyorčanov. Oblasť New Yorku je pritom pre našich ultramajetných klientov nesmierne dôležitá,“ doplnila ešte k firemnej stratégii banky Mesilatiová.
Podľa domáceho odborníka na športový marketing Daniela Bradáča je pri projektoch tohto druhu vždy dlhotrvajúce partnerstvo výhodou. A to pre obe strany. Dnešné moderné arény už ponúkajú skvelé využitie aj na iné než len čisto športové účely. Veď okrem zápasov sa tam bežne konajú aj koncerty či konferencie.
„Firma vlastne zabezpečuje pre bonitnú klientelu divadlo. A čím zaujímavejšie akcie daná aréna ponúka, tým väčšia je šanca, že vplyvní ľudia sa tam v skyboxoch či vo VIP lóžach stretnú. A od networkingu je už iba krok k reálnemu biznisu,“ uviedol pre HN Bradáč.
Okrem klientely a pravidelnej vyťaženosti je pre sponzora arény tiež kľúčová lokalita. A pre globálneho bankového hráča to platí dvojnásobne. „Ak je štadión situovaný vo vychytenej lokalite, ľudia si tam cestu určite nájdu. Športová stránka však pre firmy až taká dôležitá nie je. Samozrejme, ak sa bude Islanders dariť, je to vítaný bonus. No v rámci strategickej dôležitosti sú zásadné práve poloha, klientela a vyťaženosť,“ dodal ešte Bradáč.
Úplne iná dimenzia
Ak sa vrátime do New Yorku, samotná stavba domovského stánku Islanders vyšla zhruba na 1,5 miliardy dolárov, no v budúcnosti by pre miestnu ekonomiku mal športový komplex vygenerovať až 25 miliárd dolárov.
Naming rights najväčšieho hokejového štadióna u nás sa využili presne pred pol rokom. Zimný štadión Ondreja Nepelu, na ktorom hráva domáce duely HC Slovan Bratislava, zmenil názov na Tipos arénu. Celková suma za predaj práv je však absolútne neporovnateľná. Kým pri UBS a Islanders ide o 15 miliónov dolárov ročne, u nás zaplatí Tipos za rok prenájmu komerčného názvu len 240-tisíc eur.