StoryEditor

Češka prestala po 20 rokoch šiť večerné šaty. Prerazila vo svete so športovým oblečením

30.07.2016, 15:00

Ešte pred šiestimi rokmi mala Eva Plzáková desiatky verných zákazníčok, ktoré do jej butiku na Širokej ulici v centre Prahy prichádzali pre večerné toalety. Počas dvadsiatich rokov, kedy sa módnej tvorbe venovala profesionálne, ich navrhla nespočetné množstvo. Aj keď v susedstve salónu medzitým začali rásť butiky svetoznámych luxusných značiek ako huby po daždi, jej zákazníčky sa rady vracali. Jedna náhoda však spôsobila, že sa Eva rozhodla túto kariéru ukončiť, a následný sled udalostí tak nejako prirodzene priniesol presmerovanie módnej značky Siluet do športového sveta, v ktorom sa reinkarnovala na Siluet Yoga Wear. Píše Petr Jensa pre magazín Esprit.

"Baví ma, že si môžem vziať notebook a začať pracovať kdekoľvek, kľudne na pni v lese," hovorí Eva Plzáková, ktorá so športovým oblečením svojej značky Siluet Yoga Wear prerazila v 35 krajinách sveta.

Nič. Nebudem robiť nič!
"Keď som ešte mala kamenné obchody, nikdy som nepremýšľala o tom, ako dlho to chcem robiť. Proste som si vždy predĺžila nájomnú zmluvu a išla ďalej. Keď sa na to dnes pozerám spätne, nebola som vždy spokojná. Ale bola som usilovná, a keďže zarábať sa musí - nebudeme si robiť ilúzie o nájmoch v centre Prahy -, išla som ako stroj," rozpráva mi vitálna blondínka, v ktorej bývalom butiku dnes sídli talianska La Perla. "V jednej chvíli som okrem obchodu na Širokej ulici mala ďalšie dva butiky, krajčírsku dielňu a skladové priestory. Zato som nemala dovolenku, a ako moja klientela starla a priberala, musela som začať robiť stále viac kompromisov, ktoré ma tak úplne netešili."

Jedna z ponúk na prenechanie butiku, ktorú Eva dlhú dobu striktne odmietala, jej otvorila oči. "Vzala som si týždeň na rozmyslenie a už prvú noc nemohla spať. Tak som sa tešila na chvíľu, až skončím a budem mať konečne čas robiť všetko to, čo chcem. Vlastne som si hovorila, že kým ma to nezačne nudiť, nebudem robiť nič," rozpráva s úsmevom.

Ničnerobenie však podnikavej žene dlho nevydržalo. Jej návštevy lekcií Bikram jogy, ktoré predtým považovala skôr za únik pred stresom, začali hrať čoraz dôležitejšiu úlohu. Už jej nestačilo len cvičiť, chcela zájsť ďalej: "Každý, kto sa chce stať lektorom Bikram jogy, musí absolvovať kurz priamo u Bikrama. Lákalo ma skúsiť, či to zvládnem.

O náročnosti tých kurzov totiž kolujú doslova legendy a mnoho ľudí ich prirovnáva k tvrdej vojenčine. Bola to výzva," rozpráva Eva, pre ktorú bol trojmesačný pobyt mimo domova úplne novou skúseností. "Tesne po revolúcii, keď bola možnosť vyraziť za hranice, som mala malého syna, rodinu, takže to nešlo. Preto som sa rozhodla, že si to vynahradím a ten kurz absolvujem. Nešlo len o výlet na druhý koniec sveta, išla som tam s cieľom, že si domov priveziem certifikát lektora Bikram jogy. Bolo to také moje alibi pre to, že na tri mesiace opustím rodinu."



Vojačka Plzáková
Netrvalo dlho a Eva, ktorá ešte pred pár mesiacmi viedla módnu značku, sa spolu s viac než štyrmi stovkami ďalších adeptov z celého sveta ocitla na letisku v Los Angeles, v blízkosti ktorého sa nachádza školiace centrum lektorov Bikram jogy. "Kurz trvá deväť týždňov, každý deň máte dve cvičebné lekcie, pričom každá trvá deväťdesiat minút. To sa spočiatku zdá ako to najťažšie, ale človek čoskoro zistí, že práve to cvičenie je ten najmenší problém. Je to totiž to jediné, čo je presne dané. Inak žijete v totálnej neistote, rovnako ako na vojne. Nikdy neviete, koľko vás čaká voľna, či sa máte pripraviť na prednášku, alebo rovno na test. To všetko navyše nekončilo o siedmej večer, po večeri prišli ďalšie prednášky alebo skúšanie z toho, ako vieme učiť. Povinný program končieva nad ránom. Človek musí dosť často potlačiť svoje ego, je to taká škola života. Znie to nesmierne buzeračne, ale odporúčala by som to zažiť každému. Vedľa mňa tam bolo veľa mladých ľudí, ktorí to zle znášali a plakali za mamičkou. Pre mňa to bol luxus, pretože som po dvadsiatich piatich rokoch mala prvýkrát na starosti len samu seba," rozpráva Eva. 

Po absolvovaní kurzu sa vracala domov so splneným cieľom v podobe certifikátu a kufrom plným nového cvičebného oblečenia: "Po dvoch mesiacoch, kedy som si tie svoje úbory každý deň prala v malom umývadielku, som sa tešila, ako ich s gustom vyhodím a zaobstarám si všetko nové. To som samozrejme urobila, ale to nadšenie, ktoré som cítila po nákupe, zo mňa po návrate postupne vyprchávalo. Tu ma škriabali nohavičky, tu mi odstával top. Uvedomila som si, že športové oblečenie často vôbec neberie do úvahy ženské prsia, všetko je len ploché, nohavičky sú napríklad len v jednej univerzálnej veľkosti. A tak ma napadlo, že siahnem do zásob látok, ktoré mi ostali ešte z čias salónu, a navrhnem si pár vlastných vecí. Keď som si ich v štúdiu obliekla, kolegyniam sa veľa páčili a začali sa mi množiť objednávky. Tak som postupne robila ďalšie a ďalšie veci, ktoré som skúsila vystaviť na Etsy, čo je taká americká obdoba e-shopu Fler (u nás Sashe, pozn. red.). Sú na ňom milióny podobných vecí, ktoré ľudia podomácky i profesionálne vyrábajú, takže moje očakávania neboli nijako zvláštne."

Z Čiech až na koniec sveta
Lenže Eva začala čoskoro prijímať objednávky nielen z Ameriky, ale aj z ďalších krajín. "Deväťdesiat percent tovaru ide do Ameriky. Inak sú naše veci v predaji v 35 krajinách sveta, napríklad v Grécku, Kanade, v Británii, ale odberateľa máme aj v Austrálii, na Novom Zélande alebo napríklad v Dubaji. Tam má naše oblečenie veľký úspech v pole dance štúdiách," hovorí Eva Plzáková.

Nedá mi to a musím sa opýtať, z akého najoriginálnejšieho miesta prišla Eve objednávka. "Občas sa stane, že vidím smerovacie číslo a hovorím si, kde to len môže byť. Potom zistím, že je to Aljaška alebo napríklad tichomorská vojenská základňa. To sú veci, ktoré ma naozaj bavia," rozpráva s úsmevom návrhárka, ktorej oblečenie pred pár týždňami takmer ovládlo pódium svetového joga šport šampionátu v talianskom Pordenone. "Dávame ľuďom perfektný produkt, ale aj servis. Nič nie je nemožné a zákazníci to veľmi oceňujú a vážia si to," dodáva Eva. "Posielame tovar celosvetovo, ak sa klient ponáhľa, využívame DHL s dodaním do dvoch pracovných dní, dlhodobo ale využívame Českú poštu."


MAFRA/Adam Křena

Aby Eva stihla uspokojiť vysoký dopyt, musela oprášiť staré kontakty a dohovorila sa s externou dielňou, ktorá pre ňu oblečenie vyrába. "Predtým pre mňa robili najrôznejšie precízne detaily a pracovali s drahými látkami, takže keď som za nimi prišla s úplne odlišnými materiálmi a pracovnými postupmi, musela som ich trochu prehovárať. Teraz už často odmietajú iné zákazky a šijú prevažne pre nás. Vyrábame v malých sériách a minimálne štyrikrát ročne prichádzame s novou kolekciou. Tisíce spokojných klientov hovorí za všetko," hovorí podnikateľka, ktorá okrem e-shopu predáva svoje oblečenie prostredníctvom dvoch pražských Bikram Yoga štúdií, kde tiež pôsobí ako lektorka.

Kolekcia Siluet ponúka klasickú škálu veľkostí, a ako Eva odkrýva, je zaujímavé, že celosvetovo sa v priemere predá najviac veľkostí S, kdežto v Česku je najväčší záujem o M a L. "Sme samozrejme schopní urobiť čokoľvek na mieru a robíme to za rovnakú cenu ako klasickú veľkostnú ponuku. Nedávno mi napríklad písala jedna Američanka, ktorá chcela urobiť komplet s maskáčovou potlačou, ale jej veľkosť vraj nemáme v ponuke. Keď mi poslala miery, skoro nám nestačil meter, ale vyrobili sme jej ho a musím povedať, že šťastnejšieho a spokojnejšieho človeka som nevidela. Američania sú odvážnejší, čo sa obliekania týka. Náš svetový bestseller je podprsenka bez ramienok a šortky v modro-oranžovej kombinácii. Tých nájdete v Česku nejakých pár desiatok, ale vo svete sú ich tisíce," rozpráva. Po piatich rokoch fungovania značky sa začína ukazovať aj ďalšia vec. Oblečenie Siluet Yoga Wear nemusí byť nutne určené len na cvičenie Bikram jogy. Obľúbila si ho aj bežkyňa, tanečnica pole dance, ale ľudia ho nosia napríklad aj do fitka, na tenis alebo ho využívajú ako plavky.

Ďaleko do budúcnosti Eva neplánuje. Ako hovorí, jej cieľom je už samotná cesta, ten proces, ktorý ju baví, to kreatívne čosi, čo jej značku odlišuje od inej športovej konfekcie. "Naše oblečenie má príbeh, kolekcie sú tematické a prepojené. Rada do kolekcií zapájam aj nešportové materiály, ako sú elastické čipky a tyl. Momentálne rozširujeme sortiment o kolekciu voľnočasového oblečenia a chystá sa aj zaujímavé prepojenie s umeleckým svetom. Viac už ale neprezradím, nechcem to zakríknuť," hovorí Eva.

01 - Modified: 2024-10-30 09:14:24 - Feat.: - Title: JTRE približuje faktory úspechu v komerčnom segmente 02 - Modified: 2024-10-29 13:00:00 - Feat.: - Title: Opel vylepšuje svoj malý crossover Mokka. Po modernizácii však upravil aj motorizácie 03 - Modified: 2024-10-16 12:00:00 - Feat.: - Title: Najmenší Hyundai svojho druhu prichádza v novej verzii. Zamieriť chce teraz aj do terénu 04 - Modified: 2024-10-15 12:00:00 - Feat.: - Title: Tento kvíz vám poriadne zamotá hlavu. Vyznáte sa v autách aj bez loga na kapote? 05 - Modified: 2024-10-14 14:00:00 - Feat.: - Title: Nové modely Samsungu sa inšpirujú iPhonmi. Ich rámčeky sa zaoblia
menuLevel = 2, menuRoute = style/byvanie, menuAlias = byvanie, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
05. november 2024 20:53