Tri automobilové značky, traja muži a tri stroje. A šesť kolies. Pred letnými dovolenkami sme pre vás pripravili netradičný trojtest.
Naši editori vyskúšali prémiové bicykle, ktorým v žilách „koluje“ benzín. V prvej časti sme testovali BMW Cruise M-bike, teraz je na rade Peugeot R01 100.
Sú bicykle, ktoré vás jednoducho odvezú, kam potrebujete. A potom sú také, ktoré na ceste pútajú pozornosť a viezť sa na nich je doslova pôžitok. Práve taký sa mi dostal do rúk na testovanie od značky Peugeot.
A možno aj vám príde na um otázka – načo je vôbec automobilke bicykel? Možno budete prekvapení takisto ako ja – práve bicykle sú to, čím automobilka začínala písať svoj príbeh.
Tour de Veľká Mača
Ja som ten svoj s týmto kúskom začal paradoxne: usilovne som musel hľadať pedále. Ešte predtým však nasledovala akási športová láska na prvý pohľad. Prepracovaný dizajn bicykla ma dostane a dokonca v prvom momente prehluší fakt, že je neuveriteľne ľahký. Karbónový rám aj vidlica držia jeho hmotnosť pod ôsmimi kilami.
Prvá jazda sa však odkladá, pretože som stále nenašiel tie pedále... Na vysvetlenie: pri cestných bicykloch ide vraj o bežný jav, tak hľadám alternatívne riešenia. Darcom náhradných dielov sa nakoniec na najbližší týždeň stáva štýlový hipsterský bicykel (áno, čítate dobre). Vďaka tejto, povedzme celkom neštandardnej, kombinácii vytváram pre ozajstných cyklistov veľmi komickú kombináciu. Čo už, aspoň môžem začať jazdiť.
V rukách mám nový „bajk“ a pred sebou víkendovú oslavu vo Veľkej Mači (áno, zase čítate správne). Je to ideálna príležitosť, ako ho poriadne prevetrať a otestovať. Z Bratislavy je to asi 50 kilometrov, to nemôže byť problém. Ako príležitostný divák Tour de France viem, že profíkom by s podobným vybavením cesta netrvala ani hodinu. Dávam si teda jasný cieľ: zvládnuť to za menej ako dve.
Predbehli ma aj bežci
S očakávaniami sa vydávam na cestu v piatok popoludní. Výjazdy z Bratislavy sú, samozrejme, zapchaté, no nemusí ma to trápiť. Rýchlo prekľučkujem pomedzi stojace autá a môžem začať šliapať a skúšať, čo to dá. Cítim sa tak trochu ako superhrdina, na tejto mašinke to ide takmer samo. Každé opretie sa do pedálov je úplne hladké a priam núti zrýchľovať – čo je celkom náročné, najmä keď ste súťaživý typ ako ja.
Cesta do Senca ubehne ako nič, no za ním sa ukazujú obrovské nevýhody cestných bicyklov. Kvôli opravám je doprava odklonená na betónku, ktorá videla cestárov naposledy, keď ju pred desaťročiami budovali... A mne tu napadnú slová kapely Horkýže Slíže, ktoré preslávili tento kúsok zeme: „Rozkopaná cesta je, pokiaľ nohy stačia, kratšia. Utrime si kropaje, pred nami je Veľká Mača.“
Neviem, či si rovnajú pieseň pospevujú aj frajeri na SUV-čkách, faktom však je, že na brzdy dupú veľmi dôrazne a pravidelne. Mňa, s mnohonásobne užšími kolesami, čaká niekoľko kilometrov trápenia sa slimačím tempom. S úškrnom ma predbieha aj párik rekreačných bežcov. A aby toho nebolo málo, každú dieru a hrboľ na ceste neodpružený bicykel prenáša priamo do rúk a... sedadla.
Utrpenie mladého cyklistu
Utrpenie sa však končí hneď po príchode na normálnu cestu. Prekvapí ma vlastná úvaha o tom, že tie naše cesty nie sú až také zlé. Pôvodný cieľ som napokon splnil. Po hodine a 50 minútach som vo Veľkej Mači a oslavy sa môžu začať.
Dvojkolesový Peugeot predstihol moje očakávania. Nepríjemným prekvapením môže byť pre mnohých cenovka. S hodnotou 2 199 eur na začiatku vyzerá trochu absurdne. No po 150 kilometroch a týždni jazdenia sa tento pohľad zmení. Jazda na takomto stroji je totiž zážitok, za ktorý sa oplatí priplatiť. A ako bonus dostanete obdivné pohľady cyklistov... napriek hipsterským pedálom.