StoryEditor

Fatálny dopad koronavírusu: Známi návrhári exkluzívne prehovorili o pozadí módneho biznisu na Slovensku

28.10.2020, 23:00
Ako je to s módou dnes? Má šancu prežiť ďalšie obmedzenia?

Viac ako o móde sa diskutovalo o pomoci celému segmentu dizajnu či textilnému priemyslu. O grantoch aj budovaní dobrého mena. Výkonná riaditeľka Slovak Fashion Council Zuzana Bobiková je presvedčená, že pandémia módu nezlikviduje.

„Zaujímavým efektom bola pokora, zomknutie sa a podpora, ktorú bolo cítiť. Jasne sa nám ukázalo, že si treba vážiť, čo doma máme, a zamerať sa na podporu domácej ekonomiky.“

Podarilo sa im vytvoriť iniciatívu na podporu slovenskej módy s názvom #nosimSK. Hlavne cez sociálnu sieť Instagram sa snažili získať na svoju stranu influencerov, ktorí by zviditeľnili značky aj dizajnérov.

„Vyslali sme na Slovensko signál, že sa oplatí o slovenské značky zaujímať a podporiť ich, hoci aj malým nákupom.“ Iniciatíva bola úspešná a na sociálnych sieťach je ešte aj dnes populárna.

„Verím, že dokážeme zmeniť rozmýšľanie zákazníkov nad kúpou oblečenia tak, aby naši tvorcovia mohli ďalej biznisovo fungovať,“ sľubuje si Zuzana Bobiková.

Kreatívny svet podľa nej zareagoval veľmi promptne a razom sa presunul do online prostredia. „Na jar sa mnohé festivaly, výstavy, showcasy zrušili, ale teraz na jeseň už ide takmer všetko online. V tom je sila kreatívneho sektora – je flexibilný, pokrokový, má drive. Nechce zastať, hľadá si cestu. Ale nie na silu. Je tam silný faktor zastavenia, spomalenia, focus na udržateľnosť. Celý segment volá po zmene, väčšej efektivite. Hľadá sa nové normálne.“

Štát však podľa nej tvorcom veľmi nepomohol. Mnohí prepadali cez sieť štátnej pomoci. „Bohužiaľ, slovenský systém pomoci nebol šitý na mieru kreatívneho sektora. U nás je celkový problém s mapingom kreatívneho sektora, nemáme vyčíslený jeho potenciál, nemáme dáta ako podiel na HDP, zamestnanosť, počet podnikov, tržby či obraty. Celkový systém malého a stredného podnikania je na chvoste záujmu a trpí. Preto aj tieto formáty pomoci z jari neboli efektívne, bohužiaľ.“

A preto je presvedčená, že pomoc musí prísť od samotných zákazníkov. Ak zmenia svoje myslenie, možno siahnu práve teraz po tričkách, kabátoch či mikinách od slovenských návrhárov a budú nakupovať v slovenských obchodoch.

„Ak by sa väčšina našich nákupov sústredila na lokálnych tvorcov a obchodníkov, určite by to náš lokály biznis dokázalo udržať a aj pozdvihnúť.“

Šéfka Slovak Fashion Council napriek nepriaznivej skúsenosti verí, že štát sa slovenskej móde a celému umeniu neotočí chrbtom. „Treba myslieť komplexne. Určite aj časť investícií zo štátnej pomoci z Európskej únie by mala ísť na kultúru. Odporúča...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2020-10-26 12:30:32 - Feat.: 0 - Title: Uznávaný slovenský dizajnér: Stolička je zaujímavejšia ako auto 02 - Modified: 2020-10-27 12:48:21 - Feat.: 0 - Title: So šialeným a naivným nápadom našli dieru na trhu. Iní prepúšťajú, oni počet zamestnacov zdvojnásobili
01 - Modified: 2024-02-26 15:00:00 - Feat.: - Title: Ateliér RABADA: Kultúra sa neteší veľkej popularite, verejnosť ju nepotrebuje. Modrotlač nás však pohltila 02 - Modified: 2024-02-26 23:00:00 - Feat.: - Title: Silvia Čaňová zo Slobody zvierat: Sme odkázaní na pomoc, útulky zápasia o prežitie, búdy sú pre mnohé luxusom 03 - Modified: 2024-02-25 07:00:00 - Feat.: - Title: Exotické zvieratá, miesta, nezabudnuteľné zážitky a jedlo: Vitajte na ostrove tisícok tvárí a večnej jari 04 - Modified: 2023-12-24 11:11:46 - Feat.: - Title: Príbeh Slováka pripomína skôr film než realitu: Nepozvali ho na pohovor, nevedel jazyk, teraz má prácu snov 05 - Modified: 2023-11-28 23:00:00 - Feat.: - Title: Vitajte na Balatone: Okúste chute, vône, históriu aj umenie Maďarska na jednom mieste
menuLevel = 2, menuRoute = style/dizajn, menuAlias = dizajn, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
18. apríl 2024 22:31