Archívne zábery a vizualizácie nepostaveného metra, stanica Martanovičova FOTO: Vizualizácia, Andrej Fridrich
StoryEditor

Takto sme mali fičať Bratislavou: Pozrite si archívne zábery a vizualizácie nepostaveného metra

25.04.2024, 00:00
  • Metro, ktorým sa nevozíme. Tak znie názov výstavy, ktorá približuje jednu z veľkých kapitol v dejinách plánovania verejnej dopravy v hlavnom meste: príbeh nikdy nedostavaného bratislavského metra.
  • Prečítajte si článok publikovaný v HN magazíne.
  • Ako by petržalská trasa metra začiatkom deväťdesiatych rokov vyzerala, ak by ju naozaj dokončili?

Vládne orgány v bývalom Československu na začiatku sedemdesiatych rokov rozhodli, že z Bratislavy sa v dlhodobom výhľade stane miliónová aglomerácia. To otvorilo tému, čo spojí budúce veľké sídelné útvary na území mesta a v jeho okolí. Odpoveď znela: dopravný systém rýchlodráhy na báze ťažkého metra.

V galérii si pozrite archívne materiály:

„Prvé projekty sa na pracoviskách projektantov začali objavovať v roku 1973, v priebehu niekoľkých nasledujúcich desaťročí však boli mnohokrát prepracované a prehodnotené,“ píše Michal Jajcaj, kurátor výstavy Metro, ktorým sa nevozíme, prezentovanej Slovenským technickým múzeom v priestoroch Múzea dopravy v Bratislave.

Výstavba bratislavského metra sa začala o dekádu neskôr – a to až dvakrát. „Prvým krokom bola výstavba dočasnej rýchlodráhy vedúcej z okraja Petržalky do centra mesta povrchovo, využívajúc železničnú časť Starého mosta. Realizácia tohto projektu bola však čoskoro pozastavená, pričom ďalšie prípravné a od roku 1988 aj stavebné práce sa sústredili už len na trasu petržalského úseku metra, ktorá mala pôvodne na dočasnú rýchlodráhu nadväzovať,“ približuje jeden z trojice spoluautorov výstavy.

Výstava predstaví archívne materiály – prevažne zo zbierky bratislavského nadšenca Petra Martinka – a tiež vizualizácie a počítačové simulácie poskytujúce odpoveď, ako by petržalská trasa metra začiatkom deväťdesiatych rokov vyzerala, ak by ju naozaj dokončili.

Ich autor Andrej Fridrich si z množstva historickej projektovej dokumentácie vybral projekt v podobe, v akej sa mal budovať od 1. polovice 80. rokov 20. storočia. Teda dočasnej povrchovej rýchlodráhy, na ktorú mala nadviazať výstavba podpovrchového úseku trasy v koridore naprieč sídliskom Petržalka.

01 - Modified: 2024-04-17 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Priestor, ktorý stiera líniu medzi interiérom a lesom. Ovocím surovosti a minimalizmu sa stal dokonalý domov 02 - Modified: 2024-03-18 23:00:00 - Feat.: 0 - Title: Rekonštrukcia Zastupiteľského úradu SR v Británii: Obnovu tejto slovenskej ikony ocenil Londýn 03 - Modified: 2024-02-25 23:00:00 - Feat.: 0 - Title: Obnova lobby Tatra Banky v znamení jednoduchosti, modernosti, a efektivite: Architekti vniesli do banky zen 04 - Modified: 2023-12-27 23:00:00 - Feat.: 0 - Title: Mestský úrad v Leopoldove: Verejná stavba, ktorá sa naozaj vydarila 05 - Modified: 2023-10-20 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Rezidencia Valčíkova: Vydarená inšpirácia prvou republikou
01 - Modified: 2024-11-19 09:10:00 - Feat.: - Title: Výročie Pána prsteňov: Legendárnu ságu písal Tolkien s odporom, stvoril ju, aby mu vydali jeho srdcovku 02 - Modified: 2024-11-19 08:43:58 - Feat.: - Title: Európske historické hotely získali významné ocenenie, bodovali aj tie zo Slovenska 03 - Modified: 2024-11-16 12:38:24 - Feat.: - Title: Podujatia 17. novembra v Bratislave môžu priniesť obmedzenia v doprave 04 - Modified: 2024-11-11 11:30:00 - Feat.: - Title: Reformátor, ktorého zvalcovali tanky. Ekonóm Ota Šik odkrýval krutú pravdu, verejnosť ju prijímala, Moskva nie 05 - Modified: 2024-11-11 10:00:00 - Feat.: - Title: Honda vylepšila svoj najpredávanejší model v Európe. Zmenami reaguje na zákazníkov
menuLevel = 2, menuRoute = style/dizajn, menuAlias = dizajn, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
20. november 2024 17:49