Jools Oliverová, manželka celebritného kuchára Jamieho Olivera, ešte v decembri minulého roka prezentovala na sociálnych sieťach ich domov plný luxusu, píše The Guardian.
Fanúšikovia tak mohli nazrieť pod povrch niekoľkomiliónového domova známeho páru v londýnskom Hampsteade. Sídlo bolo luxusné, tak ako sa dalo čakať od celebritného kuchára veľkosti Jamieho Olivera.
Má niekoľkomiliónové obraty z podnikania, predaja kníh, televíznych šou a okrem iného si zarába aj v sieti reštaurácií. Ale zatiaľ čo Joolsovej diváci obdivovali ovocie Oliverovho úspechu, známy šéfkuchár bojoval o záchranu siete Jamie´s Italian.
Tá sa stala stredobodom divízie jeho reštaurácií. V decembri Oliver ešte nalial tri milióny libier do podnikania, v januári ale reťazec informoval, že 12 zo svojich 37 pobočiek v Spojenom kráľovstve zatvára.
Má ísť o súčasť záchrannej dohody s veriteľmi. Nie je to nič nové, reťazec zatvoril už v januári minulého roku šesť svojich talianskych reštaurácií.
Dlh zahŕňal:
- Mzdy pre zamestnancov: 2,2 milióna libier (v prepočte cca 2, 45 milióna eur)
- Prečerpanie účtu a úvery: 30,25 milióna (34 miliónov eur)
- Dlh HM Revenue and Customs (HMRC), prenajímateľom, dodávateľom a veriteľom: 41,3 miliónov libier (46,5 milióna eur)
Oliverov hovorca však tvrdí, že hodnota 71,5 miliónov libier (takmer 81 miliónov eur) predstavuje skreslený obraz. 47 miliónov libier z celkového dlhu (takmer 53 miliónov eur) je krytých pôžičkami od HSBC Bank a ostatných spoločností Jamieho Olivera, uvádza BBC.
Dodáva, že peniaze, ktoré dlhuje dodávateľom, daňovým úradom a zamestnancom sú v podnikateľskom prostredí úplne bežné. Sľubuje, že každý dostane zaplatené. Dokumenty však ukazujú, že podnikanie bolo na pokraji kolapsu.
Vráťme sa pár rokov dozadu. Keď Jamie´s Italian otvorila svoju prvú pobočku v Oxforde. Bolo to v roku 2008 a zákazníci vystávali vonku pred reštauráciou rady, aby vyskúšali „tú ospevovanú“ ponuku rustikálnych talianskych surovín "v štýle Jamieho".
Guardian ho pochválil za dobré jedlo, prijateľné ceny a veľké porcie. Na chvíľu sa zdalo, že obchod sa výborne rozbehol a ešte bude ďalej stúpať hore. Progres vyvrcholil otvorením viac ako 40 pobočiek.
Kde sa všetko pokazilo?
Výstražné signály sa objavili na začiatku roka 2017, keď sa Jamie´s Italian začali ponosovať na rastúcu konkurenciu a zároveň aj stúpajúce náklady. Čiastočne mohlo ísť o dôsledky brexitu, čo podľa nich viedlo aj k zatvoreniu ich šiestich pobočiek.
Keď v októbri zverejnili bilanciu na účtoch za rok 2016, bolo jasné, že podnikanie upadá. Zo zisku 2,4 milióna libier v roku 2015 sa dostalo do straty 9,9 milióna libier (v prepočte 11,2 milióna eur).
Stratu spôsobili hlavne náklady na zatvorenie pobočiek a odovzdanie prenajatého priestoru v King's Cross, kde Oliver pôvodne plánoval obrovskú reštauráciu, pub a hlavnú kanceláriu.
Plány však nevyšli. Zisky zvyšných pobočiek reťazca však na druhej strane stúpali a značka tak "zostávala neuveriteľne silná". Zvýhodnená obedová ponuka priniesla viac zákazníkov a podnikanie malo zostať dlhodobo udržateľné.
Vedúci výkonný pracovník reštaurácie Simon Blagden aj s finančnou riaditeľkou Tary O'Neillovou však v októbri odišli. Jon Knight, ktorý riadil medzinárodnú odnož Jamie´s Italian, prevzal kontrolu v Spojenom kráľovstve a biznis sa dostal pod krídla Paula Hunta, manžela Oliverovej sestry Anna-Marie.
Veľmoc Jamieho Olivera:
- Jamie Oliver Holdings
Spravuje Oliverove mediálne aktivity, akými je vydávanie kníh a pôsobenie v televízii. Obchodná činnosť pokračovala v rozširovaní v roku 2017, vďaka knihe Oliver’s 5 Ingredients- Quick & Easy Food (Oliverových päť zložiek ), ktorá sa stala najpredávanejšou knihou v Spojenom kráľovstve a „tie-in*“ televízneho seriálu, ktorý bol distribuovaný do viac ako 120 krajín sveta.
(*tie-in: dielo fikcie alebo iného produktu, založené na mediálnom majetku, ako je film, videohry, televízne seriály, stolová hra, webové stránky, hry na hranie alebo literárne vlastníctvo. Zásahy sú povolené len majiteľmi pôvodného majetku, pozn red.)
- Jamie´s Italian (Veľká Británia)
Sieť reštaurácií v Spojenom kráľovstve, ktorú spustili v roku 2008. Utŕžila takmer likvidačné údery. Jej príjmy sa zminimalizovali v porovnaní s ostatnými podnikateľskými aktivitami Olivera.
Vytvárala stratu a dostala sa na pokraj bankrotu. V januári však dostala injekcia s cieľom znovuoživiť podnikateľský potenciál. Minulý týždeň sa však objavili súdne doklady, ktoré ukázali, že sieť reštaurácií Jamie´s Italian má dlhy vo výške 71,5 miliónov libier.
- Jamie’s Italian International
Má pobočky vo viac ako 20 krajinách. Väčšina pôsobí ako franšíza, hoci Oliver získal do vlastníctva v minulom roku šiesť austrálskych predajní, po tom sa ich prevádzkovateľ dostal do nútenej správy.
Bývalý obchodník Hunt, ktorý v roku 1999 dostal pokutu za obchodovanie s dôvernými informáciami, prepracoval Oliverove mediálne a licenčné operácie už v roku 2014.
Keď sa na to obdobie pozrieme globálnejšie, problémy v Jamie´s Italian do istej miery odrážali širší trh s neformálnym stolovaním. Podnikanie vzrástlo, keď sa ekonomika po finančnej kríze spamätala a spotrebitelia boli ochotní míňať viac.
Peter Martin, viceprezident pre poradenstvo v oblasti potravín a nápojov CGA, tvrdí, že zdatné spoločnosti ako Nando a JD Wetherspoon zostali úspešnými. Prispôsobili sa totiž meniacim sa trendom.
V prípade reštauračnej siete Jamie´s Oliver ale súdne dokumenty jasne naznačujú obraz nedostatočných investícií, zložitých menu a neúspešných novootvorených pobočiek.
"Zákazníkov priťahuje, ak zostanete trendy a relevantný," hovorí Martin. "Keď sa Jamie dostal na scénu, bol nový a vzrušujúci. Ale trh sa stal všeobecne viac vzrušujúcim a máte viac ľudí, ktorí robia takéto veci."
V roku 2015 zatvoril Oliver poslednú pobočku Recipease z jeho reťazca kulinárskych obchodov. V roku 2017 zavrel poslednú zo svojich štyroch reštaurácií, britsky ladenú Union Jacks.
V októbri zlyhal aj jeho kulinársky časopis Jamie a po takmer 10 rokoch už nevychádza.
Začalo sa to ako „americký sen“
Možno nie je prekvapením, že Jamieho značka prosperuje a nevzdáva sa ani v reštauračnom biznise. Jeho cesta k sláve, bohatstvu a vplyvu sa začala vtedy, keď televízni producenti nakrúcali v River Cafe v Londýne. Všimli si mladého šéfkuchára, ktorému následne ponúkli vlastnú show.
Naked Chef vysielali od roku 1999. Z Olivera sa stala hviezda. Prišli knihy receptov, odporúčania a kampane na zdravšie stravovanie, všetko to z neho urobilo veľmi, veľmi bohatého a slávneho človeka.
Stalo sa to ešte predtým, ako otvoril svoju prvú reštauráciu. Paolo Aversa, docent stratégie na Cass Business School v Londýne, hovorí, že Oliverova obchodná činnosť je v podstate značkou.
Je postavená okolo jeho osobnosti a reštaurácie existujú popri tom. „To nie je nevyhnutne zlá vec,“ hovorí, „pretože mnohé firmy udržiavajú nerentabilné aktivity, ktoré zvyšujú ich imidž - ale ak sa veci pokazia, môže dôjsť k poškodeniu hlavnej značky.“
"Môžete tvrdiť, že spoločnosť, ktorá predáva predstavu o lepších stravovacích návykoch, zdravom jedle a tak ďalej, by mala mať nejaký vlajkový obchod, ktorý pripomína zákazníkovi, odkiaľ to všetko pochádza," hovorí Aversa.
"Myslím si, že Jamie´s Italian posilnil tento obraz do značnej miery. Ľudia takto vidia okolo seba aj jeho reštaurácie. Otázkou je: stoja za to nedostatočné finančné výsledky? "