Aj po zdravej výžive môžete pribrať. Pocit sýtosti po skonzumovaní zdraviu prospešných potravín je nízky. To môže paradoxne skôr prispievať k epidémii obezity, než aby ju to znižovalo. Uvádza sa to v štúdii americkej Cornellovej univerzity, ktorá sa zaoberá psychológiou spotreby potravín a o ktorej píše taliansky denník La Repubblica.
Druhej štúdie sa zúčastnilo 40 študentov, u ktorých bola vyhodnocovaná miera sýtosti po tom, čo zjedli pokrm označený ako zdravý, či nezdravý. Cieľom štúdie bolo testovať, aký účinok na ich pocit sýtosti malo to, že bol pokrm označený za zdravý, alebo nezdravý.
Pre tretiu štúdiu si vedci vybrali 72 študentov a merali množstvo jedla, ktoré bolo označené za zdravé, alebo nezdravé a ktoré pokusným osobám podali predtým, ako im premietli krátky film. Potom merali množstvo jedla, ktoré študenti počas premietania zjedli.
Tieto tri experimenty viedli k záveru, že spotrebitelia spájajú zdravé jedlo s menším pocitom sýtosti a že ich tento pocit podnecuje k tomu, aby ho zjedli viac. Označenie jedla za zdravé, alebo nezdravé mení úsudok a správanie i tých, ktorí tvrdia, že nesúhlasia s myšlienkou, že zdravé jedlo menej zasýti.
"Nesprávne chápanie zdravých potravín môže viesť k zvýšenému príjmu kalórií," vysvetľuje riaditeľ Výskumného strediska pre potraviny a výživu v Ríme Andrea Ghiselli. "Stáva sa napríklad, že si človek myslí, že môže zjesť viac sladkostí pripravených s olivovým olejom, ako tých, ktoré boli zhotovené s maslom," dodáva.
Podobné to je s potravinami označovanými ako light, ktorými je trh presýtený. "Skutočnosť je taká, že spotrebitelia kupujú produkty light, aby toho mohli zjesť viac. Je však lepšie si kúpiť 'nezľahčenú' potravinu, než dávať prednosť potravinám s nízkym obsahom tuku. Výrobca totiž tam, kde uberie tuky, pridá niečo iné, často cukor, aby bol produkt chutný. Z nutričného hľadiska to potom má len malý zmysel," zdôrazňuje Andrea Ghiselli.