Majte sa na pozore pred praktikami na trhu s rybami. Až príliš často sa stáva, že drahé druhy rýb sú v podnikoch vymieňané za podobne vyzerajúce, no menej kvalitné a lacnejšie sorty. Biely tuniak skoro nikdy nie je biely tuniak. A homár býva najčastejšie krab. Kde sa s rybami podvádza najčastejšie? V suši reštauráciách a v podnikoch s rybími špecialitami. Podľa výskumu neziskovej organizácie Oceana v nich takmer nikdy nedostanete tú rybu, ktorú ste si v dobrej viere objednali.Flickr
StoryEditor

Ryby raz týždenne konzumuje takmer polovica Európanov. Slováci sú hlboko pod priemerom

14.01.2017, 17:03
Autor:
TASRTASR
Spotreba rýb v Európe rastie, 42 % Európanov konzumuje ryby doma aspoň raz za týždeň.

Na Slovensku je toto číslo výrazne menšie, najmenej raz za týždeň si dopraje rybu len 18 % Slovákov. Vyplýva to z najnovšieho prieskumu Eurobarometer, o ktorom informovala Ingrid Ludviková z tlačového oddelenia Zastúpenia Európskej komisie (EK) v SR.

Z prieskumu tiež vyplynulo, že Európania jedia ryby pravidelne, hoci ich konzumáciu ovplyvňuje aj to, ako ďaleko žijú od mora. Väčšina ľudí v Európe, ktorí jedia ryby, hovorí, že sú zdravé.

Slováci (58 %), podobne ako priemer EÚ (60 %), podľa prieskumu radi skúšajú nové produkty a druhy rýb. Až 61 % Slovákov na novinky nalákajú akcie napríklad v supermarketoch. Takmer všetci (92 %) si navyše kupujú ryby v predajni potravín, supermarkete alebo hypermarkete.

Viac ako ostatné európske štáty si Slováci kupujú ryby napríklad na rybej farme alebo od rybára. Pri ich kúpe je pre obyvateľov EÚ najdôležitejší vzhľad produktu, na Slovensku v tomto viac zaváži najskôr cena.

Viac Slovákov preferuje sladkovodné ryby ako morské. Na druhej strane až 15 % ľudí nevie, či produkty, ktoré kupuje, pochádzajú z mora, alebo sladkovodných zdrojov. Európsky priemer je v tomto lepší, iba 7 % ľudí nevie rozlíšiť morské a sladkovodné ryby pri ich kúpe. Tridsaťdeväť percent Európanov uprednostní morské živočíchy pred sladkovodnými (11 %).

Podľa prieskumu si 80 % Európanov kupuje ryby zo svojho regiónu, štátu, alebo EÚ. Až 66 % ľudí si zároveň myslí, že informácie na týchto produktoch sú jasné a jednoduché na porozumenie, čo potvrdzuje funkčnosť EÚ pravidiel na označovanie výrobkov.

"Tento prieskum nám umožňuje vidieť, ako si Európania vyberajú morské špeciality. To nám pomáha v tvorbe politík. Musíme zabezpečiť, aby spotrebitelia mali aj naďalej široký výber kvalitných morských plodov. Preto sme sa zaviazali dosiahnuť udržateľný rybolov do roku 2020," uviedol k prieskumu eurokomisár pre životné prostredie, námorné záležitosti a rybárstvo Karmenu Vella.

Podklady k výsledkom Eurobarometra na tému Zvyky spotrebiteľov EÚ v oblasti produktov rybolovu a akvakultúry boli zbierané v júni 2016 metódou osobných rozhovorov.

01 - Modified: 2024-11-02 10:54:09 - Feat.: - Title: Studená zima je riziko pre Európu. Ako sa zmení trh s energiami? 02 - Modified: 2024-10-25 07:44:40 - Feat.: - Title: Trumpovo víťazstvo je ekonomickou nočnou morou Európy. Bankári sa boja obchodnej vojny 03 - Modified: 2024-10-20 22:02:38 - Feat.: - Title: Potenciál slovenského IT dusí „vysávačový efekt“. Experti odchádzajú na Západ a naše firmy zívajú prázdnotou 04 - Modified: 2024-10-17 20:20:43 - Feat.: - Title: Británia sa pripojila k európskej iniciatíve vývoja rakiet dlhého doletu, pracuje na zlepšení integrácie 05 - Modified: 2024-10-17 12:36:14 - Feat.: - Title: Veľké prepúšťanie. Fínska Nokia zruší 2-tisíc pracovných miest v Číne a stovky v Európe
menuLevel = 2, menuRoute = style/gastro, menuAlias = gastro, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
04. november 2024 19:23