Napíšte čo najviac úryvkov slovenských pesničiek, ktoré obsahujú slovo les. Akými rôznymi slovami môžeme nahradiť výraz komunikácia? Vymenujte čo najviac slov patriacich do oblasti železničnej dopravy.
To je časť úloh z takzvaného intenzívneho testu slovnej zásoby. Svojim klientom ho dáva René Nekuda, lektor tvorivého písania a kreatívnych kurzov. Nemyslite si, že ide o zložité úlohy pre ľudí, ktorí sa radi hrajú so slovíčkami a najali si lektora, aby im pomohol napísať román, ktorým sa chcú presláviť po celom svete.
Tento test používajú aj učitelia v školách, keď si chcú overiť, ako sú na tom študenti so slovnou zásobou. Obvykle všetci dôjdu k rovnakému záveru: nie veľmi dobre. Celkovo zhoršujúcim sa schopnostiam hovoriť súvislo, zrozumiteľne, spisovne a napríklad aj krásne dal ešte citeľnú ranu život v pandémii.
„Po pandémii je pre nás zložitejšie hovoriť. Pozorujem to na ostatných, ale tiež na sebe. Po dlhom čase som teraz začal učiť naživo, ale cítim, že mi trvá dlhšie sa naštartovať,“ hovorí René Nekuda.
Jeho klientmi sú síce ľudia, ktorí potrebujú a chcú pracovať so slovom, teda nie priemerná vzorka populácie, napriek tomu je to aj medzi nimi so slovnou zásobou niekedy na zamyslenie.
„Na začiatku to nie je bohviečo,“ vysvetľuje Nekuda. „Dávam trebárs v základnom teste úlohu spísať za tri minúty čo najviac jednoslabičných zvierat. Je ich niekoľko desiatok. Záleží na tom, či sa počítajú aj mytologické zvieratá typu drak. To sa dá rozlíšiť. Priemer je vymenovať okolo pätnásť, a to na začiatku zvládne tak tretina účastníkov. Avšak pretože ide práve o kurzy rozširovania slovnej zásoby, na konci sa to lepší. Takýto test môže byť zaujímavý aj pre tých, ktorí sa slovom neživia. Predsa len slovná zásoba určuje, nakoľko sme schopní sebavyjadrenia. Veď je to základ reči, základného dorozumievacieho prostriedku.“
A zrejme bude horšie. Vyrastá totiž generácia, ktorej robí vyjadrovanie a hľadanie slov ešte väčšie ťažkosti než súčasným dospelým.
Kľučka alebo enter?
Medzi učiteľmi sa traduje historka, ako ktorýsi z nich požiadal prváčika, aby namaľoval domček. A potom mal opísať, z čoho sa skladá. Strecha, okno, dvere... „A čo je na dverách?“ Mlčanie, ticho...
Zostáva vám 85% na dočítanie.