Má v dobe umelej inteligencie ešte zmysel učiť sa cudzie jazyky?
Angličtinu už dnes nepotrebujeme na to, aby sme sa dohodli na letisku alebo v taxíku. Na to mi vystačí AI alebo Google prekladač. 98 % všetkých vedeckých a odborných informácií v Európe je v angličtine. Ak sa chceme vzdelávať, vedieť, čo sa deje vo svete, zapájať sa do odbornej komunity a rásť vo svojom obore, angličtinu by sme mali dokonale ovládať. Potrebujeme v nej byť sám sebou, vedieť zaujať, získať si dôveru, riešiť konflikty. Umelá inteligencia je vynikajúci nástroj. Vie nám veľmi uľahčiť život, no na pracovnom pohovore si za nás dôveru personalistu nezíska. To nehovorím o pocite, ktorý zo seba máme, keď sa máme v anglickom jazyku postaviť a hovoriť pred ľuďmi...
Jeseň je pre mnohých štartérom k učeniu sa cudzieho jazyka. Ako si vybrať školu či učiteľa, s ktorým sa angličtinu skutočne naučím?
V prvom rade si potrebujem ujasniť otázky vlastnej motivácie a to, či mám na učenie vnútorné a časové rezervy. Prečo angličtinu potrebujem? Mám na lekcie v tomto období energiu a čas? Keď sa s entuziazmom prihlásim do kurzu, no doma a v práci mám toho nad hlavu, mozog už ďalšiu záťaž možno nezvládne. Ak budem do jazykovky chodiť unavený, nevyspatý a nesústredený, peniaze budem vyhadzovať do vzduchu. A bude úplne jedno, kto bude môj učiteľ.
Radšej počkať, kým sa mi návalové obdobie uvoľní?
Áno, inak sa môže stať, že si budem platiť kurz, no jediné, čo bude vo mne narastať, je frustrácia a pocit, že sa nikam neposúvam. Učenie sa je náročná činnosť. Sme ľudia, máme svoje limity.
Ak mám na učenie energiu a čas, podľa čoho si vybrať jazykovú inštitúciu, kde sa budem vzdelávať?
Alfou a omegou je učiteľ. Ako študent by som chcela stretnúť svojho lektora. Pýtala by som sa ho, prečo učí a ako sa vzdeláva. Aj z krátkej odpovede sa dá veľa zistiť. Testovanie je tiež veľmi dôležitá vec. Ak mi v škole dajú test, ktorý má desať gramatických otázok, je to akoby veštili z krištáľovej gule. Nedokážu z neho kompetentne posúdiť, čo všetko viem a akým smerom sa má moja výučba uberať. Zo všetkého najdôležitejší je však samotný učiteľ. Ak je ozaj dobrý, je viac-menej jedno, či sa učím one-to one, online alebo v skupinke. V prípade skupiny je kľúčová homogénnosť a menší počet študentov. Šesť až osem je dobrá veľkosť skupiny. Dvanásť je veľa, môže už prinášať rozdiely v znalostiach.
Sú individuálne hodiny efektívnejšie ako štúdium v skupine?
Veľa ľudí má záujem o one-to one.
Zostáva vám 82% na dočítanie.
