StoryEditor

Luxus po slovensky... alebo ako ho vidí náš biznis

30.10.2013, 23:06
Bentley, Cartier, ale aj slovenské vína či syry. Takto vyzerá komfort a prepych očami top manažérov.

Luxus. Slovo, ktoré v sebe skrýva niečo výnimočné, jedinečné. No zároveň slovo, na ktoré sa neraz hľadí cez prsty. Aj táto kategória sa mení. Od toho „mať niečo drahé a exkluzívne“ na „zažiť niečo výnimočné“. Svetové trendy hlásia zvýšený záujem o špičkový alkohol či jedlo, o luxusné hotely, jachting či cestovanie. Ako sa však k luxusu stavia slovenský biznis? Zistite spolu s nami, čo láka slovenskú podnikateľskú a manažérsku špičku.

Výnimočné veci. A voľný čas
Viac zážitkového luxusu a zvýšený dopyt po prepychu v krajinách ako Rusko, Brazília, India a Čína. To sú len dva zo záverov konferencie State of Luxury, ktorá sa každoročne koná v New Yorku. Celosvetové trendy potvrdzujú aj oslovení slovenskí biznismeni. Mnohí viac ako po materiálnych veciach túžia po možnosti cestovať či oddychovať. „Najviac investujem a aj v budúcnosti by som chcel najviac investovať do poznávacích ciest po svete,“ hovorí predseda Predstavenstva Prvej stavebnej sporiteľne Imrich Béreš. „Z hľadiska ceny mnohé nutne patria k luxusu, na druhej strane však prinášajú zážitky, ktoré vás obohatia a zostanú vám na celý život.“ S tým úzko súvisí dostatok voľného času, a práve to bola „komodita“, ktorá je pre veľkú časť slovenského biznisu luxusom. „Moja osobná definícia luxusu je sloboda robiť vlastné rozhodnutia,“ tvrdí generálny riaditeľ BMW Group Slovakia Michael Kordys.

V autách sa zhodneme
Zaujímavé je sledovať, ako sa vnímanie luxusu mení s národnosťou. Kým za top značky Francúzi považujú Diora, Chanel či Louis Vuitton, Taliani nedajú dopustiť na Ferrari, Cartiera alebo Valentina. A pre Britov sú synonymom luxusu hlavne domáce Rolls-Royce, Harrods a Hilton. Slováci majú v tomto ohľade paletu pestrejšiu. Aj z údajov štúdie Wealth Report, ktorú medzi takzvanými dolárovými milionármi na Slovensku a v Česku robila J&T Banka, vyplýva, že sa ťažko zhodovali na spoločných menovateľoch. Napríklad medzi hotelmi zvíťazila sieť Kempinski (27 %) nasledovaná Four Seasons (7 %). Pri leteckých spoločnostiach pätnásť percent získali Emirates, hoci, paradoxne, zo Slovenska nelietajú. Nízke percentá zaznamenali trebárs aj víťazi medzi IT značkami Apple či Bang & Olufsen, ktoré za symbol úspechu uviedlo deväť, respektíve sedem percent. Jediná oblasť, kde sa Slováci dokázali zhodnúť, boli autá. Nuž, povesť automobilového giganta očividne nezaprieme. Na prvých troch priečkach sa umiestnili Mercedes-Benz, BMW a Bentley. Inak, posledná spomínaná značka sa stala víťazom aj nášho redakčného prieskumu.

Čím môžeme preraziť? Umením i vínom
A hoci samotné Slovensko známu luxusnú značku nemá, adeptov by sa zopár našlo. „Za luxusné v slovenskom priestore jednoznačne považujem diela špičkových slovenských umelcov Ľudovíta Fullu, Martina Benku, Vladimíra Kompánka, Jána Hálu či Tibora Bártfaya,“ vyratúva Imrich Béreš. Okrem maliarov by sme mohli preraziť aj v gastronomickej oblasti. „Najvyššie ocenenie si zaslúžia niektoré slovenské vína, lebo sú kvalitné a lahodné, čo začínajú objavovať aj milovníci zo zahraničia,“ myslí si členka Predstavenstva Poštovej banky Dana Kondrótová. Podľa Rudolfa Garana, riaditeľa cestovnej kancelárie Dreamstravel, by zaujať mohli aj kulinárske špeciality v bio kvalite, napríklad ovčí či kozí syr.


LUXUS OČAMI SLOVENSKÝCH BIZNSIMENOV

Miroslav Paulen,
riaditeľ Divízie privátneho bankovníctva ČSOB


Čo pre vás znamená luxus?
Prepych, hojnosť, môže to byť aj prílišná vonkajšia nádhera, honosnosť až pompéznosť. Všetko s dávkou relatívnosti. Čo je pre niekoho prepych alebo luxus, pre druhého to môže byť normálna vec, vzhľadom na jeho majetkový a spoločenský status. Meradlo nadbytku sa posúva s vývojom ľudstva. Niekto využíva luxus cieľavedome na budovanie imidžu napr. show business alebo ak sa chce podobať na niekoho a pritom sám tým nie je.

Keď sa povie luxus, ktoré tri značky vám napadnú ako prvé?
Ferrari, diela Pabla Picassa, bývanie v Monaku, ale určite uznáte, vybrať len tri, je ťažké.

Do čoho (by) ste investovali najviac?
Je na diskusiu, či možno investície z poctivo získaného kapitálu do nehnuteľností, zlata, drahých kameňov, limitovaných edícií hodiniek, áut, jácht alebo umenia v rámci diverzifikácie nazvať luxusom. Skôr ak niekto prepije v bare za jednu noc 150 000 dolárov, ako som sa nedávno dočítal v tlači. Ja som najviac som investoval do bývania pri lese v Bratislave. Čo sa týka klientov, väčšinou sa snažia neukazovať okázalo svoj majetok, investície smerujú do podnikania, nehnuteľností, nástrojov finančných trhov prípadne zlata. Potom to už závisí od osobných preferencíí klientov a ich znalostí, či ešte časť kapitálu investujú do alternatívnych investícií ako sú umenie a komodity, ktorým hovoríme „luxusné“.  

Ktorý slovenský výrobok by ste zaradili do luxusnej kategórie?
To sa už hľadá ťažšie, Porsche Cayenne, hotel Kempinski Štrbské Pleso, CK BUBO.

Nesplnený sen v tejto oblasti
Byť zdravý, čo najdlhšie, pretože v dnešnej dobe byť zdravý znamená luxus.
 

Alena Mazaniková,
finančná riaditeľka HEINEKEN Slovensko

Čo pre vás znamená luxus?
Pre každého znamená luxus niečo iné. V dnešnej dobe je pre väčšinu zaneprázdnených manažérov tým najväčším luxusom, ak môžu stráviť čas so svojou rodinou, venovať sa svojim koníčkom alebo sami sebe. A tak je aj pre mňa predstavou luxusu to, že sa môžem ísť ráno poprechádzať so svojím psom, prísť do práce možno o 15 minút neskôr ako zvyčajne, skončiť o piatej, s rodinou si vychutnať dobrú večeru a spoločne relaxovať. Alebo len jednoducho ísť v strede týždňa do kina...

Keď sa povie luxus, ktoré tri značky vám napadnú ako prvé?
Závisí to od toho, o aký produkt alebo segment ide. Keďže som trochu konzervatívna, v móde mám obľúbenú značku MaxMara. Je to značka, v ktorej si každý nájde to svoje na rôzne príležitosti. Občas tiež „ulietavam“ na šperkoch a v tomto segmente obdivujem značku Frey Wille. Pre mnohých je zasa vyjadrením luxusu nápadne drahé „imidžové“ auto, ja tu však nedám dopustiť na značku Volvo. Bezpečnosť a komfort je tým luxusom, ktorý oceňujem.

Do čoho (by) ste investovali najviac?
Do čoho je najlepšie investovať, je dnes naozaj ťažká otázka. Ak by som mala pomenovať najlepšiu „hmotnú“ investíciu, zrejme by to boli šperky, pretože tie časom hodnotu nestrácajú a môžu zostať napríklad vašim deťom. Tými najcennejšími investíciami sú však z môjho pohľadu investície do vzdelania, poznávania alebo priateľstiev. Takúto investíciu vám nikto nikdy nezoberie.  

Ktorý slovenský výrobok by ste zaradili do luxusnej kategórie?
Máme množstvo kvalitných vín, ktoré by som neváhala kedykoľvek podarovať zahraničnej návšteve. Alebo by som ich zobrala na naše husacie alebo kačacie hody - prijateľné ceny, za ktoré sa u nás tieto lahôdky ponúkajú, by napríklad Francúzi považovali za absolútny luxus.

Nesplnený sen
Najväčším luxusom sú pre mňa zážitky, cestovanie, spoznávanie. A tak snívam o luxuse dopriať si troj- alebo radšej štvortýždňovú dovolenku a precestovať Nový Zéland. Zatiaľ mi v realizácii môjho sna vždy zabránili pracovné povinnosti, no raz sa mi to určite podarí.


Andrej Zaťko,
riaditeľ J&T Banky

Čo pre vás znamená luxus?
Luxus sa u mňa spája s krásou a pocitom spokojnosti. To znamená, že to nemusí byť drahé, ale má to byť pekné a má to človeka uspokojiť. Pri slove luxus sa mi ako prvé vybavia hotely, domy, miesta. Teda veci, ktoré si človek môže užiť a nie sú prvoplánovo zamerané len na vysokú cenu. Všetko, čo sa dá kúpiť za peniaze, je lacné. Druhá vec je čas. Luxus je pre mňa dokázať vypnúť. Mať priestor len pre seba. Veľa priestoru aj fyzického aj duševného.
 
Keď sa povie luxus, ktoré tri značky vám napadnú ako prvé?
Louis Vuitton, Krug, Bentley.
 
Do čoho (by) ste investovali najviac?
Autá a hodinky, pretože tam najviac cítiť pomer cena/výkon. Určite nie móda a oblečenie, tam nevidím takú pridanú hodnotu pri násobne vyššej cene – je to čistý status symbol, ktorým pre mňa nie je.
 
Ktorý slovenský výrobok by ste zaradili do luxusnej kategórie?
Luxusné lokality určite áno, ale výrobky z tejto kategórie by som len ťažko hľadal. Sme na to malý trh.
 
Nesplnený sen
Som spokojný s tým, čo mám. Ale keď už, tak mám vyhliadnuté jedny skvelé hodinky od IWC.


Pavel Krúpa,
majiteľ Arca Capital

Čo pre vás znamená luxus?
Luxus pre mňa znamená cítiť sa alebo mať pocit komfortu v určitej situácii alebo prostredí. Pokiaľ je to nástroj na dosiahnutie cieľa, tak ho využívam alebo používam. Výnimočne po ňom netúžim. Ako píše Warren Buffett, keď si kupuješ veci, ktoré nepotrebuješ, čoskoro môžeš predávať veci, ktoré potrebuješ. Luxus môže predstavovať službu alebo predmet, ktorý dáva pocit niečoho výnimočného. Keďže ide o subjektívny pocit, nie vždy na konci prináša duševné a telesné naplnenie.

Keď sa povie luxus, ktoré tri značky vám napadnú ako prvé?
Žiadne.

Do čoho (by) ste investovali najviac?
Do nehnuteľnosti. Luxusná nehnuteľnosť dáva buď možnosť naplniť túžby pre majiteľa alebo bezpečného investovania. Samozrejme, s dôrazom na tri základné predpoklady: miesto, lokalita a teritórium:). A s dôrazom na cenu nadobudnutia. Pri tejto požiadavke sa tento segment perspektívne na celkový rast bohatých ľudí na planéte stále rozvíja a dáva potenciál. Nie na závratne vysoké zisky, ale na bezpečne uložené peniaze.

Ktorý slovenský výrobok by ste zaradili do luxusnej kategórie?
Určite, čo sa týka luxusu aj službami a vybavením, Hotel Kempinski vo Vysokých Tatrách a v Bratislave.

Nesplnený sen
Aby si čo najviac ľudí luxus, teda komfort, mohlo dovoliť.

 


Vladimír Bakeš,
generálny riaditeľ a predseda Predstavenstva Komunálnej poisťovne

Čo pre vás znamená luxus?
Luxus je niečo, čo je pre väčšinu ľudí veľmi ťažko dosiahnuteľné – či už je to tovar, služba, majetok alebo zážitok. Podľa môjho názoru by však pojem luxus mal odzrkadľovať úroveň danej komodity. Výrobok, za ktorý je človek ochotný zaplatiť určitú sumu peňazí, musí v prvom rade slúžiť majiteľovi k jeho maximálnej spokojnosti. A preto nie vzhľad, ale celková úžitková hodnota výrobku by mala spĺňať atribúty luxusného výrobku. Luxus by mal zabezpečiť dlhodobú, ak nie celoživotnú trvácnosť toho, čo sme za luxusnú cenu ochotní kúpiť. Je prirodzené, že pod luxusom si každý predstaví niečo iné. Významnú úlohu pri určení toho, čo považujeme za luxus, zohráva aj príjmová zložka človeka. Hranice príjmu nastavujú aj hranice luxusu.

Keď sa povie luxus, ktoré tri značky vám napadnú ako prvé?
Bentley, Louis Vuitton, Cartier.

Do čoho (by) ste investovali najviac?
Na prvom mieste sú u mňa nehnuteľnosti, pretože vám môžu poskytnúť pocit komfortu a bezpečia, čo pozitívne vplýva aj na celkové rozpoloženie človeka, náladu alebo životný postoj. Zároveň je správne zvolená nehnuteľnosť investíciou, ktorá ani časom nestráca na hodnote. Na druhom mieste som ochotný investovať do hodiniek. Čas nám plynie všetkým rovnako bez rozdielu, tak nech nám ho aspoň presne zmeria nejaký kvalitný výrobok. Rovnako ako nehnuteľnosť tiež nestrácajú časom na hodnote. A do istej miery som ochotný investovať aj do auta, lebo vysoká cena odráža aj vysokú kvalitu spracovania, komfortu a bezpečnosti.

Ktorý slovenský výrobok by ste zaradili do luxusnej kategórie?
Je mi známe, že jeden zo slovenských výrobcov televízorov vyrába vysoko kvalitné až luxusné veľkoplošné televízory. A tiež aj spomedzi slovenských módnych návrhárov by sa dali vybrať také modely, ktoré spĺňajú atribúty luxusného výrobku.

Nesplnený sen
Za luxus ja osobne nepovažujem cestovanie na predražené exotické dovolenky na iné kontinenty sveta. Prvoradé je pre mňa celkové prostredie, musím sa na danom mieste cítiť príjemne, služby by mali byť kvalitné a následne sa dostaví celková pohoda, vďaka ktorej dokážem vypnúť od každodennej reality. Uprednostňujem skôr poznávacie cesty v rámci Európy.


 

Elena Kohútiková,
zástupkyňa generálneho riaditeľa VÚB banky

 

Čo pre vás znamená luxus?
Priznám sa, že nikdy som sa nad týmto nezamýšľala. Luxus bol pre mňa vždy čas, ktorého som mala a mám stále málo a luxus bol pre mňa čas strávený s rodinou. No ak by som mala definovať luxus, je to niečo jednoduché a veľmi kvalitné.

Keď sa povie luxus, ktoré tri značky vám napadnú ako prvé?
Valentino, Bentley, Concorde.

Do čoho (by) ste investovali najviac?
Pre mňa by to bola jednoznačne nehnuteľnosť. Predpokladala by som, že časom sa jej cena buď nezmení, alebo zvýši. Ako investícia je podľa mňa zaujímavé i umenie – napríklad obrazy. Určite by som neinvestovala do auta, módy ani do šperkov.

Ktorý slovenský výrobok by ste zaradili do luxusnej kategórie?
Do tejto kategórie by som určite zaradila naše sklárske výrobky či vína, ktoré získavajú prvenstvá na významných medzinárodných súťažiach. Audi Q7 a Porsche Cayenne sa tiež vyrábajú na Slovensku, no „bodujeme“  i  luxusnými výrobkami z dreva.

Nesplnený sen
V tejto „vecnej“ rovine luxusu určite sen nemám. Ani po ničom takom netúžim. Pre mňa slovo luxus je niečo, čo nemá hmotný charakter.
 

Lucia Suďová,
riaditeľka odboru retailových produktov Tatra banky

Čo pre vás znamená luxus?
Pohľad na luxus je, podľa mňa, veľmi subjektívny, veľmi ťažko sa zovšeobecňuje. Každý vníma luxus trochu inak, podľa toho, čo má rád, aký má vkus, koľko má peňazí, čo už v živote zažil a nezažil. Za luxus považujem to, čo nevyhnutne nepotrebujem k bežnému životu, je to niečo drahé a vzácne. Je to najvyššia kategória, first class, v tom, čo nakupujeme a používame – domy a ich zariadenie, extra autá, šperky, exkluzívna móda, drahé reštaurácie či hotely. Ale slovo luxus u mňa evokuje ešte aj iný význam, v ktorom ho používam častejšie, a to keď v niečom zažijem výnimočnú dokonalosť, vysokú kvalitu, pohodlie a komfort. Preto za luxus považujem aj to, keď môžem napríklad spať až do obeda.

Keď sa povie luxus, ktoré tri značky vám napadnú ako prvé?
Predovšetkým Aston Martin, Louis Vuitton a Cartier.

Do čoho (by) ste investovali najviac?
Príliš sa luxusnými vecami nezaoberám, z môjho pohľadu však môžem za to najluxusnejšie, čo mám, považovať vlastné kone. Je to niečo, čo k bežnému životu nepotrebujem a stojí to nemálo peňazí, ktoré by som mohla napríklad sporiť. No kombinácia života v meste, kde mám prácu, a vidieka, kde spolu s rodinou bývam, mám tam kone a prírodu, ma napĺňa a cítim sa takto šťastná. Rada sa občas poteším nejakými luxusnými topánkami, šatami či kabelkou, čím chcem povedať, že luxus v mojom prípade je skôr spotreba, rozhodne nie investícia. Keby som mala toľko peňazí, že by som nemusela veľmi premýšľať, na čo ich miniem, kúpila by som si elektromobil, konkrétne Tesla S. Táto technológia je zatiaľ príliš drahá na to, aby bola štandardom, ale chcela by som tým ukázať, že si treba vážiť prírodu a byť k nej ohľaduplný.

Ktorý slovenský výrobok by ste zaradili do luxusnej kategórie?
Napadá mi Double Cross Vodka, ktorá má úspech v zahraničí a radí sa medzi najluxusnejšie produkty svojho druhu. Ďalej sú to úžasné veci od slovenských módnych návrhárov a dizajnérov. Šaty od Kimličku, Mikloška, Hanečku, Holubca a ďalších môžu smelo súťažiť so svetovými značkami. Na Slovensku sa vyrábajú aj luxusné autá Porsche Cayenne a Audi Q7, aj keď to nie sú slovenské značky, považujem ich za produkciu slovenskú a som na bratislavskú automobilku hrdá.

Nesplnený sen
Chcela by som mať MiniCooper, vyzerá úžasne štýlovo, má športový motor a množstvo výbavy, ktorá sa dá rôzne kombinovať. Mám vysnívaný model, s ktorým by som sa pohrala do detailov, bol by presne podľa môjho vkusu. A mal by extra špeciálnu sústavu, lebo hudba je jednou z mojich vášní.


Maroš Pogány,
vedúci právneho oddelenia Kia Motors

Definujte luxus
Luxus je niečo, čo si nemôžem bežne dovoliť. A nemám tým na mysli drahé veci, ale skôr čas voľna s ľuďmi, ktorých mám rád alebo dovolenku, keď nemusím nič robiť.

Keď sa povie luxus, ktoré tri značky vám napadnú ako prvé?
Lamborghini, Gucci, Ritz, Carlton.

Do čoho (by) ste investovali najviac?
Do niečoho, čo by mi prinášalo radosť, napr. výtvarné umenie. Pridanou hodnotou by bolo, ak by som tak podporil menej známeho umelca.

Ktorý slovenský výrobok by ste zaradili do luxusnej kategórie?
Zaradil by som tam niektoré slovenské vína, syry alebo ovocie či zeleninu vypestovanú doma v záhrade – to je pre mňa pravý luxus.

Nesplnený sen
Netúžim po drahých hodinkách alebo autách. Pravdepodobnosť, že sa pokazia alebo zhrdzavejú, je len o niečo nižšia ako pri tých „bežných“.

01 - Modified: 2005-08-16 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: "Zúriaci býk" Robert de Niro konečne na DVD 02 - Modified: 2005-08-17 14:01:42 - Feat.: 0 - Title: INFORMAČNÝ SERVIS VLÁDY SLOVENSKEJ REPUBLIKY 17. 08. 2005
01 - Modified: 2024-11-13 11:00:00 - Feat.: - Title: Audi „žongluje“ so svojou identitou. Zahodilo štyri kruhy a predstavilo novú značku AUDI 02 - Modified: 2024-10-16 06:55:53 - Feat.: - Title: FOTO Ľudia práve objavili jediný modrý Mekáč na svete. Kde ho nájdeš a čím je ešte výnimočný? 03 - Modified: 2024-10-03 13:46:21 - Feat.: - Title: Buď ich miluješ, alebo nenávidíš - nič medzi tým. Toto je história ikonických crocsov. Že sú škaredé, si mysleli aj ich tvorcovia 04 - Modified: 2024-03-03 18:00:00 - Feat.: - Title: KVÍZ: Viete, ako sa po správnosti vyslovujú známe zahraničné jedlá či značky? 05 - Modified: 2024-01-26 23:00:00 - Feat.: - Title: Bude Seat najlacnejšou značkou koncernu? Vyrábať má malý a dostupný elektromobil
menuLevel = 2, menuRoute = style/preco-nie, menuAlias = preco-nie, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
23. november 2024 14:25