V španielskej Segovii testuje automobilka Seat v spolupráci s mobilným operátorom Telefónica komunikáciu dopravnej infraštruktúry s vozidlom, píše iDnes.cz. Mobilná sieť nahlási autu napríklad prítomnosť chodcov na prechode za rohom alebo upozorní vodiča na to, že na semafore zasvieti červená.
Komunikácia automobilov s okolím je jedným z krokov k automatizovanej automobilovej doprave. Rýchla komunikácia automobilov s infraštruktúrou alebo priamo medzi sebou je považovaná za jednu z dôležitých aplikácií pre budúce siete 5G, ktorých nástup nás čaká v nasledujúcich rokoch. Automobilka Seat teraz túto komunikáciu testuje, a to aj napriek tomu, že sieť 5G nie je k dispozícii.
Za účelom testu implementovali v španielskej Segovii do vylepšenej LTE siete operátora Telefónica špeciálny aplikačný server od Nokie, ktorý umožňuje v rámci testu dosahovať podobné časy odozvy, ako majú ponúknuť 5G siete. Test tak môže fungovať na existujúcej 4G sieti a automobilka si pritom ľahko môže overiť funkčnosť komunikačného riešenia v praxi.
V Segovii testuje Seat dva scenáre, o ktoré sa riešenie na báze štandardného protokolu C-V2X postará (C značí Cellular – teda mobilné, V2X je protokol na vehicle-to-everything komunikáciu).
Prvý má potenciál zlepšiť plynulosť dopravy: dopravná infraštruktúra na základe polohy, smeru pohybu a rýchlosti vozidla vyšle k autu správu, že nadchádzajúca svetelná križovatka zmení aktuálny zelený signál na červený.
Vozidlo si informáciu na základe svojich vlastných dát prepočíta a ak usúdi, že nestihne križovatkou na zelenú prejsť, upozorní na fakt, že padne červená, vodiča. Ten tak môže plynule spomaliť, namiesto prekvapeného prudkého brzdenia v poslednej chvíli.
Druhým scenárom je akési „videnie za roh“. Auto dostane od infraštruktúry informáciu o tom, že na priechode pre chodcov za rohom stoja chodci, ktorí chcú prechádzať. Ak vodič zapne smerovku na odbočenie do tohto smeru, je na displeji vozidla upozornený, že si má na týchto chodcov dať pozor. Informáciu o prítomnosti chodcov získava infraštruktúra zo statických kamier nainštalovaných na križovatke.
Test má za úlohu predovšetkým preveriť technologickú funkčnosť a spoľahlivosť takéhoto riešenia. Samotná implementácia do praxe potom zostáva veľkou otázkou. Zobrazovanie informácií v testovacom Seate Ateca na displeji „medzi budíkmi“ totiž nie je z hľadiska budúceho využitia ideálny: taká informácia odpúta pozornosť vodiča od vozovky a môže tak vlastne pôsobiť trochu kontraproduktívne.