Mýtus vyvolaný u mnohých cestujúcich pocitom, že nebo farby nápoja Curacao sa tiahne do nekonečna a lietanie na rozdiel od zvodidiel, koľají na zemi a podobnej matérie, nemôže nič obmedzovať. Pri pohľade na bezchybne priamy, kondenzačný sled tiahnuci sa za lietadlom to navyše môže vyzerať, že lietadlá lietajú iba po priamkach. Vysvetľuje Miroslav Jindra, riadiaci letovej prevádzky a autor množstva článkov o letectve na Technet.cz
Vysvetlenie:
Keby tomu bolo skutočne tak, ako je uvedené vyššie, nemohli by existovať obmedzenia v podobe dočasne vyhlasovaných vojenských priestorov a obmedzenia v podobe vstupných bodov do okolitých riadiacich oblastí, ktoré si kladú určité vstupné podmienky zasahujúce do vertikálneho profilu letu.
Napríklad všetky lety, ktoré cez naše územie smerujú na letisko vo Frankfurte, musia byť na výstupnom bode Rapeto, virtuálny bod severne od Chebu, bezpodmienečne v letovej hladine 300 (FL300 - Flight Level, 9 150 m), teda ak letí vyššie. Na letové cesty v hornom vzdušnom priestore, nad letovou hladinou 245, nadväzuje sieť ciest v dolnom priestore, z ktorých potom odbočujú predpísané približovacie obrazce, vice versa i odletové, prepojené s dráhovým systémom daného letiska.
Systém oblastí bez letových ciest funguje v Európe len čiastočne, napríklad v Maďarsku, Slovinsku, alebo hornom vzdušnom priestore Slovenska.
Letový plán podaný na let z Prahy do Barcelony môže laikovi pripadať ako spleť alfanumerických znakov, čakajúcich, až ich letový kryptológ preženie šifrovacím strojom Enigma skôr, než lietadlu nad cieľovým letiskom dôjde palivo. Našťastie tu existuje automatický spôsob prenosu týchto informácií prostredníctvom siete AFTN.
Do určenia trate a z toho vyplývajúcej doby trvania letu sa tiež prihovára počasie. Ťažko sa chápe, keď si za slnečného dňa vysedávate v letiskovej hale svoje meškanie a pritom viete, že ani tam, kam mierite, zlé počasie nie je. Lenže aby sa váš let vôbec na oblohu vošiel, musí sa vziať do úvahy ďalších 35 000 letov, ktoré sa v ten deň nad Európou odohrávajú, a na tých neviditeľných križovatkách im pripraviť rovnako bezpečné a efektívne časové okná ako práve pre ten váš.
Pri silnej búrkovej činnosti sa v najviac zasiahnutej oblasti, ktorá sa môže ťahať až stovky kilometrov, regulujú hodinové počty lietadiel, ktoré dispečeri môžu zvládnuť. Za búrok sú na ich prácu kladené extrémne nároky, čelia pritom výzve v podobe oblétávánia, častých zmien letových hladín spôsobených turbulencií, ale aj vstupy ďalších, neplánových lietadiel z okolitých, tiež zasiahnutých oblastí, ktoré sa snažia dostať na miesto určenia čo najbezpečnejšou cestou. Tá však málokedy býva najkratšia.Pixabay
Verzia koronavírusu s označením B.1.1.529 sa rýchlo šíri v najľudnatejšej provincii Juhoafrickej republiky. Tamojší vedci ju označujú ako "veľmi nezvyčajnú konšteláciu" mutácií.
Európska komisia navrhne zastavenie letov z juhu Afriky do Európskej únie kvôli výskytu nového variantu koronavírusu, uviedla na Twitteri predsedníčka exekutívy Únie Ursula von der Leyenová.
Verzia koronavírusu s označením B.1.1.529 sa rýchlo šíri v najľudnatejšej provincii Juhoafrickej republiky a podľa vedcov sú doterajšie poznatky o nej znepokojujúce. Nesie totiž mimoriadny počet mutácií a mohla by tak byť agresívnejšia ako predchádzajúce varianty.
The @EU_Commission will propose, in close coordination with Member States, to activate the emergency brake to stop air travel from the southern African region due to the variant of concern B.1.1.529.
"Európska komisia navrhne, v úzkej koordinácii s členskými štátmi, aktiváciu záchrannej brzdy s cieľom zastaviť letecké cestovanie z juhoafrického regiónu v dôsledku znepokojujúceho variantu B.1.1.529," oznámila ráno von der Leyenová.
Zámer zastaviť lety z oblasti prakticky v rovnakom čase oznámil aj Berlín.
Informácia prišla deň po tom, čo na brífingu pred novým variantom vírusu SARS-CoV-2 varovalo juhoafrické ministerstvo zdravotníctva.
Tamojší vedci uviedli, že pri variante B.1.1.529 detegovali "veľmi nezvyčajnú konšteláciu" mutácií, kvôli ktorým by pre ňu mohlo byť jednoduchšie prekonať imunitu a byť teda výrazne nákazlivejšia.
Či je skutočne nebezpečnejšia ako doposiaľ známe varianty vírusu, ale zatiaľ nemožno s istotou tvrdiť, dnes by mala o veci rokovať špeciálna pracovná skupina Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO).
Juhoafrickí vedci evidujú rýchle šírenie novej formy vírusu v provincii Gauteng, ktorá zahŕňa mestá Johannesburg a Pretória. Okrem JAR bola detegovaná aj v Botswane a Hongkongu, kam ju zrejme zavliekol cestujúci z Juhoafrickej republiky.
01 - Modified: 2021-11-25 11:21:54 - Feat.: 0 - Title: Nový super variant koronavírusu na obzore? Experti sa obávajú mutácií z Botswany
02 - Modified: 2021-11-25 16:23:02 - Feat.: 0 - Title: Afriku straší nízka zaočkovanosť a hrozba nového variantu koronavírusu. Veľa sa o ňom zatiaľ nevie
03 - Modified: 2021-11-25 19:23:35 - Feat.: 0 - Title: V Juhoafrickej republike sa šíri nový variant koronavírusu. Má nezvyčajnú konšteláciu mutácií
04 - Modified: 2021-11-26 05:51:24 - Feat.: 0 - Title: Británia robí v súvislosti s novým variantom opatrenia. Zakáže lety do viacerých afrických krajín
01 - Modified: 2024-12-20 14:52:58 - Feat.: - Title: Šefčovič pomohol EÚ uzavrieť modernizovanú dohodu so Švajčiarskom
02 - Modified: 2024-12-20 13:25:38 - Feat.: - Title: Európska komisia navrhla zavedenie víz pre gruzínskych diplomatov a úradníkov
03 - Modified: 2024-12-18 15:53:23 - Feat.: - Title: Eurokomisia vyšetruje plánovanú štátnu pomoc pri výstavbe jadrovej elektrárne v Poľsku
04 - Modified: 2024-12-18 11:20:07 - Feat.: - Title: Robotnícky kurz Slovenska má zmeniť multimiliónový superpočítač. Krajine pomôže zásadne, hlásia z Košíc
05 - Modified: 2024-12-16 11:51:52 - Feat.: - Title: Európska komisia žaluje Slovensko kvôli nedostatočnému čisteniu komunálnych odpadových vôd