Ilustračná fotografia. FOTO: Mercedes-benz
StoryEditor

V Nemecku za desať rokov pribudlo v registri áut niekoľko tisíc trabantov a wartburgovcov

25.12.2022, 11:43
Autor:
ČTKČTK

Podľa Spolkového úradu pre automobilovú dopravu sa počet trabantov a wartburgovcov v Nemecku, najmä východnom, už mnoho rokov zvyšuje.

Dve značky automobilov, ktorých výroba sa skončila v roku 1991, boli symbolom niekdajšieho východného Nemecka. A zatiaľ čo po znovuzjednotení Nemecka trabanty a wartburgy z ciest takmer zmizli, v posledných rokoch ich opäť pribúda, napísala dnes agentúra DPA.

Podľa Spolkového úradu pre automobilovú dopravu sa počet trabantov a wartburgovcov v Nemecku, najmä východnom, už mnoho rokov zvyšuje. Zatiaľ čo v roku 2010 bolo po celej krajine zaregistrovaných na 34 800 trabantov, k tohtoročnému januáru ich tam podľa posledných dostupných údajov bolo evidovaných na 39 340.

image

Šéfekonóm NBS varuje: Vláda miliardami uchráni domácnosti a firmy, ale realita nám raz zaklope na dvere

Wartburgovcov je medzi milovníkmi veteránov v Nemecku menej, ale aj ich počty rastú. Teraz ich tam je registrovaných na 8730, zatiaľ čo v roku 2010 to bolo 7700. Tieto jednoduché, sprvu iba dvojtaktné, vozidlá sa začali vyrábať v Eisenachu v roku 1956. Ich menší konkurent trabant je o rok mladší, prvý zišiel z montážnej linky v Zwickau (Cvikov) neďaleko českých hraníc v novembri 1957.

Najviac trabantov aj wartburgovcov (až 2060) je registrovaných práve v Sasku. Veľa milovníkov minivozu Trabant, prezývaného kedysi "bakeliťák", je tiež v Braniborsku a Durynsku.

image

Slovenskí hokejisti do 20 rokov uspeli v generálke s Rakúšanmi. Protivníkov pokorili o štyri góly

Oba tieto východonemecké vozidlá boli v minulosti hojne vidieť na cestách aj v bývalom Československu, kde sa kupovali okrem iného preto, že hoci nemali vysoký výkon, boli lacnejšie ako ostatné značky, vrátane českej škodovky. V samotnom východnom Nemecku bol pritom trabant aj ďalšie automobily vtedy nedostatkovým tovarom. Bežní záujemcovia sa zapisovali do poradovníkov s čakacou dobou aj 10 rokov.

Jedným z dôvodov súčasnej popularity trabantov v Nemecku je podľa predsedu Trabantklubu vo Cvikove Thomasa Winkelmanna nostalgia, mnohí si tak chcú pripomínať svoju minulosť s týmito vozidlami. Výhodou je tiež jednoduchá konštrukcia, vrátane motora, ktorí si mnohí nadšenci dokážu sami opraviť. "Náhradné diely sú dostupné a obvyklé opotrebiteľné súčiastky sa stále vyrábajú," povedal Winkelmann.

Obľúbené sú v Nemecku, rovnako najmä východnom, podľa DPA tiež motocykle Simson, ktoré sa v nemeckom Suhle vyrábali až do roku 2002. Teraz ich je v tejto krajine podľa DPA zaregistrovaných vyše 20 500.

01 - Modified: 2022-12-24 23:00:00 - Feat.: 1 - Title: Mercedes, ktorý je oslavou poctivosti. Chválil ho Karel Gott, skopírovali ho v Severnej Kórei 02 - Modified: 2022-12-24 22:55:58 - Feat.: 1 - Title: Šéfekonóm NBS varuje: Vláda miliardami uchráni domácnosti a firmy, ale realita nám raz zaklope na dvere 03 - Modified: 2022-12-24 20:49:26 - Feat.: 0 - Title: Vianoce ťahajú biznis do plusových čísel
01 - Modified: 2024-11-14 17:31:11 - Feat.: - Title: Stellantis nemá v úmysle zatvoriť svoje talianske závody, neplánuje ani hromadné prepúšťanie 02 - Modified: 2024-11-14 15:19:25 - Feat.: - Title: Nadmerná byrokracia stojí nemeckú ekonomiku až 146 miliárd eur ročne, tvrdí inštitút Ifo 03 - Modified: 2024-11-14 14:46:14 - Feat.: - Title: Nové závody čínskej a nemeckej automobilky v Maďarsku začnú výrobu v druhej polovici budúceho roka 04 - Modified: 2024-11-14 13:06:10 - Feat.: - Title: Lufthansa plánuje zrušiť približne pätinu pracovných miest v administratíve 05 - Modified: 2024-11-14 12:17:28 - Feat.: - Title: Nemecký energetický koncern oznámil pokles zisku aj tržieb
menuLevel = 1, menuRoute = svet, menuAlias = svet, menuRouteLevel0 = svet, homepage = false
15. november 2024 11:30