Pozitívny ohlas vyvolala u automobiliek dnešná dohoda o emisnej norme Euro7, ktorú uzavreli zástupcovia členských krajín Európskej únie a Európskeho parlamentu.
Významný miľník
Niektoré firmy zo širšieho odvetvia automobilového priemyslu však tvrdia, že dohoda mohla byť ambicióznejšia. Environmentálne organizácie požadovali výrazne vyššie ciele a o nových limitoch hovoria ako o "zmrazení súčasnej situácie" a víťazstve automobilovej lobby.
Dohoda po tlaku časti členských krajín výrazne zmiernila pôvodný návrh Európskej komisie, proti ktorému automobilky protestovali.
Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania. Nariadenie po novom zaviedlo opatrenie zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií.
Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA) označilo dohodu za "významný míľnik v zavádzaní svetovo najprísnejších emisných štandardov", vďaka ktorému získajú výrobcovia istotu pre plánovanie svojej ďalšej stratégie.
Žiadne podstatné zlepšenie
"Najväčšie zlepšenie kvality vzduchu bude dosiahnuté vyradením starých vozidiel na cestách v EÚ a rýchlou elektrifikáciou, uviedla šéfka združenia Sigrid de Vriesová.
Zástupcovia firiem dodávajúcich automobilové časti naproti tomu dúfali, že z pôvodného návrhu komisie by sa do konečnej dohody mohlo dostať viac.
"Je pozitívne vidieť pokrok pri limitoch pre (emisné) častice z bŕzd... Aj tak by však boli väčšie ambície technicky a ekonomicky uskutočniteľné," uviedol Benjamin Krieger, generálny tajomník Európskej asociácie dodávateľov automobilových súčiastok a systémov (CLEPA).
Výrazne kriticky sa k texu stavajú zástupcovia organizácií na ochranu ovzdušia. Zatiaľ čo pôvodný návrh mohol podľa nich zlepšiť čistotu vzduchu v Európe a predísť mnohým predčasným úmrtiam, finálny kompromis žiadne podstatné zlepšenie neprináša.
"Standard Euro7 schválený zákonodarcami umožní firmám vydávať za ekologické vozidlá, ktoré v skutočnosti nebudú o nič čistejšie," povedal šéf automobilovej sekcie organizácie Transport&Environment Lucien Mathieu.
Organizácia označila za jediný drobný posun fakt, že Euro7 bude počítať do limitov aj častice s menšou veľkosťou ako doterajšia norma.