Organizátor podujatia, ktorý v nedeľu propagoval singapurský letecký veľtrh, dostal otázku, v čom bude tohtoročný letecký a obranný veľtrh iný. "Udržateľnosť, udržateľnosť, udržateľnosť," odpovedal.
Táto veta Lecka Cheta Lama, výkonného riaditeľa spoločnosti Experia, ktorá sa zaoberá organizovaním podujatí, bola predzvesťou troch dní plných panelov a oznámení zameraných na ekologické aspekty, ktoré často sprevádzal slogan “spoločne udržateľný letecký a kozmický priemysel“.
Napriek jednotnému postoju verejnosti letecká výstava odhalila hlboké rozpory v otázke, ako môže priemysel dosiahnuť svoj cieľ “nulových“ čistých emisií uhlíka do roku 2050.
Šéfovia leteckých spoločností, výrobcovia ekologických palív a výrobcovia si navzájom protirečili a ukazovali prstom na najchúlostivejšiu otázku: Kto je zodpovedný za pomalé zavádzanie takzvaného udržateľného leteckého paliva (SAF)?
SAF, biopalivo vyrobené z rastlinných alebo živočíšnych materiálov, ako je použitý kuchynský olej alebo poľnohospodársky odpad, môže znížiť emisie uhlíka až o 80 percent v porovnaní s tradičným leteckým palivom. Je však až päťkrát drahšie. SAF je chemicky a výkonnostne podobné fosílnemu leteckému palivu.
Dve desaťročia po tom, ako sa letecké spoločnosti zaviazali používať biopalivá, tvorí SAF len 0,2 percenta celosvetového trhu s palivom pre lietadlá. Letecký priemysel tvrdí, že do roku 2050 sa toto číslo zvýši na 65 percent, hoci environmentálne združenia tvrdia, že neexistuje žiadny dôveryhodný plán na dosiahnutie tohto cieľa.
Willie Walsh, generálny riaditeľ Medzinárodného združenia leteckej dopravy, na podujatí povedal, že jediným spôsobom, ako dosiahnuť “čistú nulu“, je široké využívanie SAF.
“Dopyt nie je problém,“ povedal Walsh a dodal, že letecké spoločnosti využívajú “každú kvapku“ SAF, ktorá sa vyrobí. Avšak spoločnosti, ktoré vyrábajú SAF, hovoria iný príbeh.
Hra obviňovania
Environmentálne združenia tvrdia, že hra obviňovania, prečo SAF zápasí s problémami, je príkladom priemyslu, ktorý si stanovuje ľubovoľné ciele bez dohodnutého plánu, ako ich dosiahnuť.
„Táto debata o tom, či bola skôr sliepka alebo vajce, sa stáva starou a kontraproduktívnou,“ povedala Jo Dardenne, riaditeľka pre letectvo v bruselskej mimovládnej organizácii Transport and Environment. „Ako sa môže priemysel tváriť, keď vyhlasuje nulovú spotrebu do roku 2050, keď je dnes spotreba SAF menej ako jedno percento a v nasledujúcich 20 rokoch sa na oblohu dostane viac ako 40-tisíc nových lietadiel.“
Dardenne vyzvala regulačné orgány, aby prevzali kontrolu a zaviedli prísne pravidlá pre výrobu a používanie SAF. Niektorí šéfovia leteckých spoločností, ktorí vystúpili na leteckej výstave, boli podobne skeptickí voči plánu SAF v tomto odvetví.
Prevádzkový riaditeľ spoločnosti Riyadh Air Peter Bellew v utorok na panelovej diskusii uviedol, že nie je dostatok surovín na dosiahnutie cieľov odvetvia v oblasti SAF. Bellew navrhol, že rýchlejším spôsobom zníženia emisií by bolo zefektívnenie riadenia letovej prevádzky.
V tom istom paneli spoluzakladateľ japonskej nízkonákladovej leteckej spoločnosti Zipair Yasuhiro Fukada povedal, že sa zameriavajú na zníženie plastových obalov v lietadlách, pretože pre mladších spotrebiteľov “generácie Z“, na ktorých sa jeho letecká spoločnosť zameriava, to je dôležitejšie ako ekologické palivo.
Mnohí ochrancovia životného prostredia tvrdia, že koncepcia “udržateľného“ letectva je dôkazom toho, že priemysel je hluchý k riešeniu hroziacej klimatickej krízy.
Zatiaľ čo generálni riaditelia leteckých spoločností hovorili o budovaní udržateľnej budúcnosti v obrovskom klimatizovanom hangári v Singapure, stíhačky a vojenské vrtuľníky robili letecké triky a vypúšťali do vzduchu výfukové plyny.