Sledujte nás na Instagrame

@tyzdennik_temaFacebook
15.09.2019, 00:00

Problémy so spánkom môžu byť spúšťačom vážnych ochorení. Ako s nimi bojovať?

  • Štatistiky uvádzajú, že 30 percent zdravotných problémov má príčinu v nedostatočnom alebo nekvalitnom spánku.
  • Dospelí do 65 rokov, ktorí sedem dní v týždni spia menej ako päť hodín denne, majú o 65 percent vyššiu mieru úmrtnosti (o 25 percent vyššie riziko je však aj u ľudí, ktorí spia príliš veľa).
  • So zlým spánkom súvisí aj rad chorôb, od depresií cez obezitu, cukrovku a srdce až po rakovinu a demenciu...
  • „Spánok je dôležitý pre psychické a fyzické zdravie aj pre učenie zručností všedného dňa. A jeho nedostatok súvisí s celým radom vážnych ochorení,“ hovorí napríklad docentka MUDr. IVA PŘÍHODOVÁ (55), Ph.D., z Neurologickej kliniky 1. lekárskej fakulty UK a Všeobecnej fakultnej nemocnice v Prahe.
  • A ako odpovedajú na otázky o spánku a jeho vplyve na naše zdravie ďalší odborníci?
Problémy so spánkom môžu byť spúšťačom vážnych ochorení. Ako s nimi bojovať?
Zdroj: Shutterstock

Ako súvisí zlý spánok s Alzheimerovou chorobou, teda najčastejším typom demencie?
Vedci z Lekárskej fakulty Washingtonskej univerzity v St. Louis zistili, že pri nevyspaní produkuje mozog až o štvrtinu viac bielkoviny beta amyloid. Tá sa potom v mozgu usadzuje (mozgová obdoba zubného kameňa), poškodzuje nervové spojenia, vedie k zhoršeniu intelektuálnych schopností aj ku vzniku Alzheimerovej choroby, reaguje docentka Příhodová.

Prečo sa narušenie biorytmu odráža v karcinómoch prsníka a prostaty?
Hormonálne závislé nádory sú na akékoľvek narušenie hormonálnej rovnováhy veľmi citlivé. „Aj najmenší výkyv môže viesť k zvýšeniu rizika ochorenia,“ vysvetľuje prednosta onkológie Ústrednej vojenskej nemocnice v Prahe prof. Luboš Petruželka.

Hovorí sa, že kto menej spí, rýchlejšie chudne. Platí to?
Neplatí. Štúdia University of Chicago zistila, že ľudia, ktorí spia málo, síce pri diéte chudnú rovnako rýchlo ako tí, ktorí spia v priemere až 8,5 hodiny, ich telo však stráca hlavne svalovinu a len minimum tuku. Čo potvrdil aj rozsiahly výskum švédskych vedcov z univerzity v Uppsale. Už predtým si totiž všimli, že ľudia pracujúci na smeny (čo im „rozhadzuje“ spánok) majú spravidla menšie množstvo svalovej hmoty. Prečo sa to deje, zatiaľ nevedia.

Nenechajte sa obmedzovať

Tento článok je súčasťou exkluzívneho obsahu týždenníka Téma. Pokiaľ si ho chcete dočítať do konca, predplaťte si balík Digital alebo si nechajte týždenník posielať priamo do vašej schránky.

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.