StoryEditor

Vývoj v doprave je veľmi pomalý. Ak chceme vidieť budúcnosť, treba sa pozrieť do Číny

13.03.2020, 14:30
Stále sú však oblasti, kde nenapredujeme tak rýchlo. Napríklad osobná doprava.

Keď sa bavíme o elektrických autách, automaticky myslíme na budúcnosť. No elektrické autá sú tu takmer tak dlho ako autá so spaľovacím motorom. V roku 1900 bola viac ako tretina všetkých áut elektrická! Ich prevaha bola, pochopiteľne, najmä v mestách, aj dnes je najviac elektrických áut práve v mestách. Autá so spaľovacími motormi mali totiž jednu veľkú nevýhodu.

​Aby človek klasické auto naštartoval, musel najprv namáhavo točiť ťažkou železnou kľukou v motore. Keď sa podarilo vyriešiť tento zásadný problém vynálezom elektrického štartéra, elektrické autá zaznamenali svoju prvú veľkú prehru. V tom čase neponúkali nič, čím by mali nad bežnými autami výhodu. O návrat sa ešte niekoľkokrát pokúsili, ale väčšinou nie veľmi úspešne.

V posledných rokoch to však vyzerá, že vďaka pokroku technológií a vývoju batérií bude tento boj elektrického a spaľovacieho motora konečne vyrovnaný. A vďaka osobnostiam ako Elon Musk, ktorý stojí na čele boja za elektrické autá. Aj tým, že súčasná technológia je konečne tam, kde ju potrebujeme. Úder pod pás spaľovacím motorom však v posledných rokoch uštedrila Čína. Batérie a elektrické autá sa totiž stali ich stávkou na budúcnosť.

Elektrické autá dnes
Je jedno, čo si myslíme o elektrických autách. A rovnako je jedno, či patríme do tábora, ktorý sa elektrických áut nevie dočkať, alebo, naopak, v elektromobilite nevidíme budúcnosť. Tak či tak, jedno je dnes už jasné. Myšlienka elektrických áut tentoraz neodznie tak ľahko ako v minulosti. Ako teda vyzerá súčasná situácia elektrických áut?

Európa
Európa je rozhodne svetový líder v environmentálnych reformách. Málokde na svete je životné prostredie chránené tak intenzívne ako v Európe. No doprava je práve jedna z najslabších stránok tejto snahy. V rámci EÚ sú veľké rozdiely medzi jednotlivými krajinami. Máme tu však jednu, ktorá do počtu elektrických áut na počet obyvateľstva vedie nielen v Európe, ale na celom svete. Až 40 % všetkých predaných aut v Nórsku sú elektrické autá. Nórsko je jedným z mála miest na svete, kde vďaka snahám vlády vychádza kúpa elektrického auta lacnejšie ako kúpa bežného auta.

USA
USA je kolískou moderných technológií, a tak je pochopiteľné, že sú na poprednom mieste aj v elektromobilite. A to nielen čo do počtu elektrických áut v krajine, ale aj vo vývoji. Avšak rovnako ako v Európe, ani v USA nie je situácia rovnaká po celej krajine. Mekkou moderných technológií a aj elektromobility je Kalifornia. Nachádzajú sa tu takmer všetky startupy zamerané na vývoj elektrických áut. Podobne ako v Nórsku, aj v USA hrajú dôležitú úlohu snahy vlády. USA dotuje prvých 200 000 predaných kusov elektrický...

Pridajte sa k tým, ktorí vedia viac.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2025-12-05 23:00:00 - Feat.: - Title: Výživové doplnky: Aké zvoliť, prečo si dať pozor na vajcia, nebehať nalačno a ako je to s proteínmi? 02 - Modified: 2025-12-05 22:58:01 - Feat.: - Title: Vatikán vymenil biskupa „podzemnej“ cirkvi v Číne. Nahradil ho na základe dohody s Pekingom 03 - Modified: 2025-12-04 10:22:46 - Feat.: - Title: Macron vyzval Čínu, aby podporila mierové úsilie na ukončenie vojny na Ukrajine 04 - Modified: 2025-12-04 09:39:18 - Feat.: - Title: Čína sa snaží zefektívniť vydávanie licencií na vývoz vzácnych zemín 05 - Modified: 2025-12-04 05:45:21 - Feat.: - Title: Macron v Pekingu rokoval o obchodných vzťahoch i Ukrajine. Spolupráca je rozhodujúca, vraví
menuLevel = 1, menuRoute = tema, menuAlias = tema, menuRouteLevel0 = tema, homepage = false
06. december 2025 12:41