FOTO: Shutterstock
StoryEditor

Slovensko zaspalo dobu o 50 rokov. Ako z toho von? Cestu nám ukazuje škola na východe

19.09.2024, 10:12

V tretej epizóde podcastovej minisérie Ema má mamu sa dozviete:

Zazvoní, deti si posadajú do lavice, príde učiteľ a začne svoj 45-minútový výklad. Hodina, akú sme bežne zažívali aj my, mávajú aj dnešné deti. Ide o takzvané frontálne vyučovanie. Myslíte si, že takéto vyučovanie stačí? Dáta ukazujú, že tento typ učenia v súčasnosti nestačí.

Prieskum organizácie Živica pritom ukázal, že každý druhý učiteľ vyšších ročníkov na základnej škole najčastejšie využíva presne takýto spôsob výučby, teda výklad „spred tabule“ alebo „spoza stola“.

Navyše každý tretí číta text z učebnice alebo z pripravených poznámok a žiaci si počas toho robia zápisky. Keď si potom spomenieme na testy PISA či iné merania, nie sú podpriemerné výsledky až takým prekvapením. Slovenské školstvo tak akútne potrebuje zmenu a jedna reforma práve prebieha.

image

Prečo je slovenské školstvo národná tragédia

„Náš vzdelávací program vychádzal ešte zo 70. rokov. To si treba povedať úplne na rovinu, že základy sú v 70. až 80. rokoch. Preto nedokážu reagovať na súčasné potreby. Vidíme to aj na základe mnohých výsledkov rôznych meraní, že vzdelávacie výsledky slovenských žiakov nie sú uspokojivé, nie sú dobré. Prehlbuje sa nám priepasť medzi počtom excelentných žiakov,“ vysvetľuje riaditeľka odboru podpory formálneho vzdelávania v Národnom inštitúte vzdelávania a mládeže Petra Fridrichová.

Komplexná reforma vzdelávania, ktorá by povedala, čo sa má učiť a akým spôsobom, už niekoľko generácií neprebehla. Bežne sa stalo, že nový minister či ministerka v naplánovaných zmenách nepokračovali. A tak sa návrhy a nápady z ministerských stolov nepreniesli do školských lavíc. Zmena nastala až s kurikulárnou reformou. Prvýkrát sa na nej začalo pracovať za ministra Branislava Gröhlinga, postupne si ju však osvojili aj všetci následní šéfovia rezortu školstva: Ján Horecký, Daniel Bútora a aj súčasný Tomáš Drucker.

image

"Len si nevyberte Slovensko." Chudoba robí deti neviditeľnými

„My sme mali už takú jednu reformu v roku 2008 za ministra Mikolaja, ktorý zavádzal dvojúrovňové kurikulum. To znamená, že štát zavádzal nejaké štandardy a školy si mali prispôsobovať obsah ešte na svoje nejaké lokálne podmienky a potreby. Táto reforma bola určite menej pripravená ako tá súčasná a určite menej sa investovalo aj do podpory škôl, aby to dobre zaviedli. Ak by sme to porovnali s touto reformou, tak táto sa snaží vychytať mnohé z problémov, ktoré sa ukázali pri  reforme z roku 2008,“ vysvetľuje analytik Centra vzdelávacích analýz a vyštudovaný pedagóg Michal Rehúš.

O kurikulárnej reforme, ktorá je zatiaľ v testovacej fáze, je tretia časť podcastovej minisérie Ema má mamu.

V podcastovej minisérii Ema má mamu, ktorú vám prinášajú Hospodárske noviny, hovoríme o školstve. V šiestich epizódach hľadáme odpovede na otázku, prečo slovenské školstvo zlyháva a ako z tejto situácie von. Ak pre nás máte odkaz, napíšte na emamamamu@mafraslovakia.sk.

01 - Modified: 2025-03-31 11:34:53 - Feat.: - Title: Virtuálne prehliadky nie sú vhodným spôsobom propagácie škôl. Z hľadiska bezpečnosti, upozorňuje rezort vnútra 02 - Modified: 2025-03-28 13:04:19 - Feat.: - Title: Nasadenie a každodenné úsilie učiteľov je základom budúcnosti spoločnosti, tvrdí združenie samospráv 03 - Modified: 2025-03-28 12:56:15 - Feat.: - Title: Mzdy učiteľov nesmú byť kompromisov či dohôd. Musia byť o stabilite a predvídateľnosti, pripomína PS 04 - Modified: 2025-03-21 08:09:28 - Feat.: - Title: Trump podpísal dekrét na zrušenie ministerstva školstva 05 - Modified: 2025-03-20 21:32:31 - Feat.: - Title: Trump podpísal dekrét, ktorý má viesť k zrušeniu ministerstva školstva. Učiteľom bude lepšie, tvrdí
menuLevel = 3, menuRoute = tv/podcasty/ema-ma-mamu, menuAlias = ema-ma-mamu, menuRouteLevel0 = tv, homepage = false
02. apríl 2025 07:44