Ako sa pracuje na takejto pozícii s myšlienkou, že vo funkcii budete rok, potom prídu voľby a celé smerovanie školstva môže byť iné?
Vystihli ste to, veľmi som váhal, kým som povedal áno. Bral som to tak, že je to najnáročnejší čas a dalo by sa povedať, že za veľmi nepriaznivých podmienok. Tým, že som v tomto rezorte 35 rokov a investoval som do toho celý život, tak to vnímam tak, že teraz bolo potrebné urobiť to, čo je veľkou príležitosťou pre slovenské školstvo.
Máme tu plán obnovy, ktorý do rezortu prinesie dosť peňazí, nie je škoda, že sa to celé deje v čase, keď sa opäť za krátke obdobie vystriedajú traja ministri?
Pre mňa je práve preto dôležité to, čo som deklaroval slovami a napĺňam to skutkami. Treba posunúť Slovensko k praxi kontinuity a spolupráce. Preto som rád, že som mal na čo nadviazať a ďalej pokračujem s prípravou reforiem a ich realizáciou tak, aby sme nepremárnili šancu, o ktorej hovoríte.
Takže nebude dôležité, že sa bude meniť opäť šéf rezortu. Zmeny budú aj tak pokračovať?
Je to dôležitý moment, lebo nikdy neviete, kto príde a ako sa postaví k tejto veci. Vedomý si presne toho, čo hovoríte, som chcel byť mužom kontinuity, spolupráce a neprísť buldozérom, aby som nezačal stavať na ruinách alebo zelenej lúke.
Viaceré školy sa obávajú o fungovanie asistentov na školách. Financovanie z eurofondov vyprší v auguste a podľa nového zákona sa povinné financovanie asistentov mení na dobrovoľné. Kritizuje vás za to exminister Branislav Gröhling. Prečo to opäť nechávame na eurofondy?
Končí sa iba predchádzajúce programové obdobie a začína sa nové. Preto sa skončia zmluvy asistentom v auguste 2023, ale v týchto dňoch vyhlasujeme novú výzvu, kde títo asistenti, ale aj noví, budú pokračovať v práci. Podarilo sa nám po 14-ročnom období, keď na to čerpáme peniaze z európskych štruktúr, predĺžiť toto obdobie. Alebo teda, v novom programovom období nastaviť financovanie na ďalšie tri roky. Dôvod, prečo sme sa o to uchádzali, je ten, že chceme, aby stále narastal počet asistentov. Aby ich nebolo 3 200 ako zo štátneho rozpočtu, ale aby ich bolo 11-tisíc, to sú všetci členovia inkluzívnych tímov.
Čiže v tom sú aj špeciálni pedagógovia.
Áno, a aby ten počet o ďalšie tisíce narastal, tak na to potrebujete kumulovať finančné zdroje, a preto čerpám zo všetkých možných zdrojov, ktoré sú dostupné. Výrazne narastá štátny rozpočet na tento účel, ale sú to aj financie z plánu obnovy a zo štrukturálnych fondov.
Poznáme prípady škôl, kde potrebujú do desať asistentov a pridelia im troch. Pritom pribúda detí, ktoré asistenciu potrebujú. Čo bude s týmito školami a deťmi?
Presne o tom hovorím, že potrebujeme nára...
Zostáva vám 85% na dočítanie.