Automobilka Ford spôsobila revolúciu vo výrobe automobilov zavedením pohyblivej montážnej linky s cieľom zvýšiť výrobu a znížiť náklady. Pred 110 rokmi bola v továrni Fordu v Highland Parku spustená prvá pohyblivá montážna linka, ktorá spôsobila revolúciu vo výrobe automobilov – od 7. októbra 1913 najprv skúšobne a od 1. decembra toho istého roku už naplno.
Nešlo však o nápad priamo Henryho Forda, ale jedného z jeho inžinierov, Williama Pa Klanna, ktorý sa inšpiroval chicagským bitúnkom. Tam sa po jednotlivých pracovných staniciach pohyboval dopravníkový systém, kde boli pracovníci pridelení na odstraňovanie rôznych častí zvierat, ktoré boli kvôli ľahkému prístupu zavesené na hákoch, píše iDNES.cz.
Pa Klanna upútala efektivita jedného mäsiara, ktorý znova a znova odstraňoval rovnaký kus mäsa. Tamojšia „demontážna linka“ na úpravu hovädzieho mäsa ho tak priviedla k nápadu použiť niečo podobné aj na výrobu áut. Návšteva bitúnkov preto navždy zmenila autopriemysel, zaviedla svet do hromadnej výroby a upevnila úlohu Detroitu ako epicentra svetovej výroby áut. Až do tej doby sa totiž v automobilkách po celom svete montovalo jedno auto po druhom vždy na jednom mieste.
Pri Forde sa rozhodli tento spôsob najskôr otestovať na montážnej linke pre magneta, elektrickú súčasť používanú pre zapaľovací systém áut. Experiment preukázal, že takýto výrobný systém je rýchlejší a produktívnejší a šetrí mzdové náklady, a vo Forde preto následne vyvinuli pohyblivú montážnu linku pre celé auto.
Čas potrebný na zostavenie jedného vozidla takto dokázali skrátiť v továrni v Highland Parku z 12 hodín a 13 minút na iba hodinu a 33 minút. Produkcia sa tak zvýšila osemnásobne. Nižšie výrobné náklady znamenali, že Ford mohol razantne znížiť cenu modelu T, čo mu poskytlo veľkú konkurenčnú výhodu na trhu. Z pôvodných 850 dolárov klesla až na 260 dolárov.
Giga-casting ako nový priemyselný štandard?
Stereotypná práca pri páse sa však postupne ukázala pre robotníkov trochu ubíjajúca. Dnes sa preto montéri na linke v automobilkách v priebehu smeny na jednotlivých stanovištiach striedajú. V medzičase sa kvôli tomu vrátilo Volvo k takzvaným montážnym ostrovom, keď vo svojej továrni v Kalmare oprášilo montáž jedného auta opäť na mieste, no dlho mu to nevydržalo.
Zostáva vám 65% na dočítanie.