Elektromobily sú aktuálne spolu s problémami s výrobou, nedostatkom čipov, káblových zväzkov, prísnymi emisnými limitmi či dlhými dodacími lehotami hlavnou témou v automobilovom priestore. Na elektromobilitu sa zamerala drvivá väčšina výrobcov, zastúpenie e-áut sa každým rokom výrazne rozširuje a to aj medzi mnohé segmenty.
Dnes už nie je problém vybrať si batériové mestské mini-vozidlo, bežný hatchback, sedan, crossover, SUV či dodávku. Na elektrinu presedlali dokonca aj motorky. Jednoducho, budúcnosť stanovená bruselskými úradníkmi je jednoznačná a či je správna, to sa ukáže až časom. Nateraz je však isté len to, že aj napriek zväčšujúcej sa popularite elektromobilov po nich v autopožičovniach veľa ľudí nebaží.
Pozrite si aj napredávanejšie e-vozidlá v rámci Európy zo začiatku tohto roka
Vyplýva to z najnovšieho európskeho prieskumu autopožičovní, ktorý sa zameral na dočasné užívanie áut na dovolenkách či služobných cestách. Podiel na všetkých rezerváciách netvorí ani pol percenta a trh v tomto smere ťahá prakticky len Španielsko, presnejšie povedané Malorka. Pri jej veľkosti a klíme to však asi neprekvapí.
Inak povedané, elektromobily nechce skoro nikto a to ani v Nemecku, ktoré samé seba pasuje do pozície lídra batériovej mobility v rámci EÚ. Zdá sa, že sa požičovniam automobilov pôsobiacich na európskom trhu zatiaľ vcelku úspešne darí plávať pod radarmi horlivých bruselských úradníkov. Inak si totiž nedokážeme vysvetliť, ako je možné, že na ich služby doteraz neboli zavedené žiadne povinné kvóty na elektromobily.
Na druhej strane je to pre nás krásna príležitosť pozrieť sa na to, ako reagujú motoristi na doteraz zákonmi a pokutami nezdeformovanú časť podnikania. Ak totiž necháte vodičov či firmy slobodne sa rozhodnúť o ich skutočných potrebách pri prenájme vozidla z požičovne, o elektromobil zdá sa skoro nezakopnú.
Neveríte? Podľa nemeckej rezervačnej platformy Billiger-Mietwagen, ktorá vyhľadáva v ponuke najznámejších požičovní na trhu, ako je Avis, Hertz, Europcar, Budget či Interrent „je podiel záujmu o elektromobily stále veľmi malý“.
Ak by sme na chvíľu zahodili diplomatický slovník, môžeme rovno povedať, že v európskych pobočkách spomínaných požičovni na elektromobily všetci zvysoka kašlú. Ich podiel je totiž len 0,22 percenta, oznámila stránka Billiger-Mietwagen vo svojej správe.
Aby sme boli presnejší, v posledných 12 mesiacoch si prostredníctvom ich platformy zákazníci objednali batériové autá na 2 500 dní, pričom z tohto času pripadajú na Nemecko (základni elektrickej mobility v EÚ) len dve percentá.
Väčšinu záujmu ťahá Francúzsko s 10 percentami a predovšetkým spomínané Španielsko so 77 percentami, aj to však nehovoríme o kontinente, ale dovolenkovom súostroví Ibiza, Malorka, Menorka, ktoré možno poznáte tiež ako Baleárske ostrovy.
Niet divu. Ideálne počasie, ale hlavne minimálne vzdialenosti kamkoľvek – najväčšia Malorka má na dĺžku len 110 kilometrov a na šírku od 60 do 90 kilometrov. Takže pre využitie elektromobilov absolútny ideál. A na Formentore je pre istotu počet áut obmedzený, ale tento zákon sa nevzťahuje na hádajte aké vozidlá?
„V Spojených štátoch, Španielsku či Nemecku je v súčasnosti k dispozícii reprezentatívna ponuka elektromobilov, mnohým dovolenkárom sa však nechce hľadať nabíjacie stanice a tráviť dlhý čas pri ich nabíjaní,“ vysvetľuje hovorca Billiger-Mietwagen Frieder Bechtel. „Uprednostňujú preto rezervácie vozidiel s klasickým spaľovacími motormi,“ dodáva.
Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.