Aktuálnou témou číslo jedna v automobilovom priestore je nepochybne elektrifikácie, zvládanie čoraz prísnejších emisných limitov a snaha o zníženie hroziacich pokút v prípade ich presiahnutia. Nie každý však upriamuje pozornosť len na tieto oblasti.
Automobilka Toyota má napríklad vďaka dôvere v hybridy, keď im ešte pred rokmi iní výrobcovia neverili, v súčasnosti titul lídra a s prehľadom je schopná čo možno najviac minimalizovať pokuty či dosahovať emisné ciele.
To však nie je všetko. Keďže má v ponuke množstvo elektrifikovaných vozidiel, môže si dovoliť aj dnes priniesť na trh skutočne výkonné a pre mnohé iné značky v podstate nereálne modely. Reč je o znovuzrodenej Supre vzniknutej v spolupráci s BMW, ale aj o malom ostrom GR Yarise. Ten sme si v redakcii mohli vyskúšať aj my a chválou sme rozhodne nešetrili.
Ani zákazníci neskrývajú nadšenie či ocenenie špičkových jazdných vlastností. Podpísal sa pod to ich obrovský záujem o kúpu a tak spoločnosť Toyota predĺžila kvôli veľkému dopytu výrobu vrcholnej športovej verzie GR modelu Yaris o ďalšie dva roky - teda najmenej do roku 2023.
Aj slovenské zastúpenie značky tým pádom začalo prijímať objednávky, ktoré už nie sú limitované prideľovaným počtom vozidiel.
V minulom roku, keď bol model GR Yaris uvedený na trh, bolo pre slovenský trh v prvej fáze určených iba 30 vozidiel. Záujemcovia si ich v objednávkach zakúpili už v priebehu niekoľkých týždňov, kto zaváhal, mohol riešiť dovoz alebo čakať na neskoršiu kúpu jazdenky.
Úspešný model sa môže pochváliť najvýkonnejším trojvalcovým motorom s objemom 1,6-litra, s naladením na 261 koní a 360 Nm krútiaceho momentu.
Kilogramový výkon vozidla je tým pádom na úrovni 4,9 kg/k, takže vozidlo dokáže zrýchliť z nuly na stovku za necelých 5,5 sekundy a rozbehnúť sa až na 230 kilometrovú rýchlosť. GR Yaris pritom prišiel na trh ako oficiálny homologačný model pre vývoj nového pretekárskeho špeciálu Yaris WRC.
Vďaka kolesám v samotných rohoch karosérie, rozšírenému rozkročenému postoju, pohonu všetkých štyroch kolies GR-FOUR a skvele fungujúcej manuálnej prevodovke, dokáže poskytnúť ohromný jazdecký zážitok.
Od uvedenia modelu Celica GT-FOUR v roku 1999 ide o prvé originálne športové vozidlo Toyota s pohonom 4x4. Spoločnosť bude v nasledujúcich rokoch zákazníkom v Európe (vrátane SR) ponúkať celkom tri športové modely s prívlastkom GR.
Podľa slov samotného výrobcu nemá v tejto chvíli v ponuke takúto širokú paletu športových modelov žiadna iná konkurenčná značka.
Okrem mini hothatchu GR Yaris ide o spomínaný model Supra vo verziách 2,0 alebo 3,0 a taktiež o novú generáciu kupé GR 86, ktoré bude uvedené na európskom trhu vrátane Slovenskej republiky.