Talianska továreň Fiat predstavila koncom 60. rokov minulého storočia automobil, ktorý predbehol konkurenciu a ukázal, akým smerom sa bude uberať automobilový priemysel v ďalších dekádach. Model 128, ktorého uvedenie od 29. marca 1969 sprevádzala mohutná televízna aj rozhlasová reklama, totiž ponúkol vpredu naprieč uložený motor poháňajúci predné kolesá.
Úplne nový agregát s objemom 1 116 centimetrov kubických, s rozvodom OHC poháňaným ozubeným remeňom, dostal hliníkovú hlavu alebo nastavovanie ventilovej vôle podložkami. Vďaka umiestneniu motora naprieč mal aj Fiat 128 ako jeden z prvých veľkosériových automobilov elektricky poháňaný ventilátor chladiča.
Nábeh na dokonalosť
Nový Fiat bol v porovnaní s konkurenciou svižný, vďaka chýbajúcemu tunelu pre hriadeľ tiež ponúkal pri kompaktných rozmeroch pomerne veľkorysý vnútorný priestor. Giacosa, ktorý sa preslávil prácou na Fiatoch 600 a 500, mohol pri navrhovaní modelu 128 vychádzať zo skúseností, ktoré taliansky koncern nazbieral u sesterskej značky Autobianchi.
Tá už od roku 1963 vyrábala malú Primulu, na ktorej si turínska automobilka vyskúšala tak naprieč umiestnený motor s pripojenou prevodovkou, ako aj s tým súvisiace rôzne dlhé hnacie hriadele. Malý sedan bol pritom nadmieru úspešný, v ankete o európske Auto roka sa v roku 1965 umiestnil na druhom mieste.
Ešte lepšie sa však v roku 1970 darilo Fiatu 128, ktorý európski motoristickí novinári vyhlásili za najlepšie vozidlo roka. Druhé vtedy skončilo Autobianchi A112 (menší „bratranec“ z talianskeho koncernu, používajúci rovnakú techniku), tretie miesto potom patrilo Renaultu 12, ktorý sa stal predlohou pre dlhovekú rumunskú Daciu 1300.
Dlhá kariéra však čakala aj na „stodvadsaťosmičku“ a aj ona sa okrem rodného Talianska zaslúžila o motorizáciu mnohých ďalších krajín nielen v Európe, ale aj Amerike či Afrike. V Taliansku sa Fiat 128 prvej generácie, podľa dobovej reklamy automobil, ktorý na súkromné jazdy využíval aj slávny Enzo Ferrari, vyrábal do roku 1976.
Modernizácia a dlhá produkcia
Tam však úspešný Fiat neskončil. Nasledovala modernizovaná verzia, ktorá sa odlišovala napríklad hranatými svetlami, plastovými nárazníkmi a palubnou doskou. Okrem štvordverového sedanu sa vyrábalo taktiež trojdverové kombi Familiare (po modernizácii Panorama) alebo dvojdverová verzia s označením Rally.
Okrem „tisícstošestnástkovej“ pohonnej jednotky sa pod kapotou objavil aj väčší motor s objemom až 1 290 kubíkov. Technika z modelu 128 sa objavila aj vo dvojici úspešných športových vozidiel. Prvý, konzervatívne pôsobiaci, sa volal Fiat 128 Coupé (neskôr dostal výklopný zadok a názov Fiat 128 3P).
Motor a ďalšie mechanické časti používal aj exoticky pôsobiaci Fiat X1/9 s motorom umiestneným uprostred, ktorý sa v továrňach Fiat a neskôr Bertone vyrábal až do roku 1989. Pôvodnú „stodvadsaťosmičku“ tak športiak úspešný aj v Spojených štátoch prežil o šesť rokov. Dlhšia kariéra čakala Fiat 128 a odvodené modely v Južnej Amerike alebo Juhoslávii, respektíve Srbsku.
V Argentíne, kde vznikalo aj v Európe neznáme päťdverové kombi, však skončili s výrobou na začiatku 90. rokov. Srbská továreň Zastava produkovala päťdverový hatchback, predstavený v roku 1971, až do roku 2008. Srbi navyše vyrábali aj menšie množstvo verzií sedan, ktorú prakticky do konca výroby modelu s výklopným zadkom vyvážali na montáž do Egypta.