Za prvé tri mesiace roka 2022 sa na slovenskom trhu podľa údajov Zväzu automobilového priemyslu Slovenskej republiky zaregistrovalo celkom 19 221 nových áut. Ide o nárast voči rovnakému odbobiu v roku 2021, kedy aj našu krajinu trápil výrazný vplyv pandémie a opatrení s ňou súvisiacich.
Rečou čísel môžeme hovoriť o náraste až o takmer 25 percent, takže Slováci sa po koronakríze spamätali a do dílerstiev značiek začali chodiť čoraz častejšie.
V galérii nišžie si pozrite 15 najpredávanejších SUV na Slovensku za prvý kvartál 2022:
Zaujímavosťou pritom sú ich preferencie. Zatiaľ čo kedysi si tunajší zákazníci vyberali prevažne rodinne orientované kombíky, posledné roky ich stále viac nahrádzajú skôr vozidlá segmentu SUV. Ten valcuje dnešný trh nielen u nás, ale aj v ďalších krajinách Európy.
Záujemcovia o nové i jazdené autá si vyberajú modely s vyšším podvozkom či masívnejšou karosériou a počas prvého kvartálu tohto roka to bolo dokonca až 50,11 percenta zo všetkých predaných áut. Pre porovnanie stúpajúceho trendu, minulý rok bol podiel SUV na predajoch za totožné obdobie „iba“ 43,12 percenta.
Môže za to do istej miery status, ktorý vlastníctvo športovo-úžitkového vozidla pre mnohých prináša. Často tak po autách tohto segmentu siahajú aj tí, ktorí vlastnosti modelu s vyššou svetlou výškou a opticky nafúknutou karosériou nepotrebujú. Nie vždy totiž platí, že keď si kúpite SUV, automaticky dostávate aj výrazne väčšiu priestrannosť alebo špičkové jazdné vlastnosti v teréne.
Veľakrát je vnútorný priestor totožný alebo dokonca menší, než u bežných modelov sedan / kombi porovnateľných tried. Nehovoriac o tom, že menší alebo hierarchicky nižšie posadený zástupcovia segmentu SUV nedisponujú ani pohonom všetkých kolies, ktorý bol kedysi spolu s vyšším podvozkom primárnym lákadlom záujemcov o terénne orientované automobily.
Dnes je trend od schopností v teréne pomerne nezávislý a drvivá väčšina SUV či dokonca vyslovene „offroadových mašín“ bude brázdiť len ulice mesta a obsadzovať miesta v nákupných centrách. Stále však nájdeme na trhu aj pravé terénne modely, ktoré vyznávačov jazy mimo spevnených ciest nesklamú alebo podporia ich pracovné zameranie.
A keď sa povenujeme rebríčku ZAP SR, zaujímavým je pokles mladoboleslavskej Škody z prvých pozícii až mimo „trojicu najobľúbenejších“. Nepochybne sa pod to podpísala aktuálna čipová kríza spojená s nedostatkom niektorých výrobných dielov a tým i pokles v číslach produkcie.
Naopak príjemne prekvapivo pôsobí umiestnenie kórejských zástupcov a taktiež ešte stále celkom novinky na našom trhu - automobilky SsangYong a jej modelu Korando. Celý zoznam vozidiel nájdete v galérii vyššie.