Ministri schválili normu, ktorej predjednanú podobu začiatkom marca odmietlo prijať Nemecko podporené niekoľkými ďalšími krajinami. Berlín požadoval záruky, že po roku 2035 bude možné využívať aspoň spaľovacie motory poháňané práve syntetickými palivami, píše portál iDNES.cz.
Európska komisia po vyjednávaní s Nemeckom uzavrela dohodu a spor okolo budúcnosti syntetických palív tým vo všeobecnej rovine vyriešila. Väčšina ministrov tento návrh tiež v utorok podporila. Proti novej norme nakoniec hlasovalo iba Poľsko. Taliansko, Rumunsko a Bulharsko sa zdržali.
Európske právne predpisy tak budú definitívne vyžadovať, aby všetky novo predávané autá mali od roku 2035 nulové emisie oxidu uhličitého. Samotné nariadenie ministri schválili definitívne. Tým však proces nekončí. Európska komisia ešte bude musieť vypracovať dokument, ktorý popíše, ako sa k danému cieľu dôjde.
„Nariadenie o normách CO2 pre osobné a dodávkové automobily schválila Rada EÚ, čím skončila odysea jedného z najkontroverznejších dopravných zákonov Zeleného údelu,“ komentujú spravodajcovia Euractívu Sean Goulding Carroll a Jonathan Packroff.
„Schválenie ministrami energetiky krajín EÚ znamená, že hlavná európska politika v oblasti klímy pre automobily môže nadobudnúť platnosť – po týždňoch oneskorení spôsobených na poslednú chvíľu odporom Nemecka,“ píše magazín Autoweek.
"Konečne končí bezohľadná blokáda a s ňou aj budúcnosť spaľovacieho motora," okomentoval poslanec Európskeho parlamentu Terry Reintke zo strany Zelených. „Poľsko označilo zákon za nerealistický a uviedlo, že hrozí zvýšenie cien automobilov, zatiaľ čo Taliansko chcelo, aby z postupného vyraďovania v roku 2035 boli vyňaté aj autá na biopalivá. Ich nesúhlas však na zablokovanie pravidiel nestačil,“ upresňuje Autoweek.
Zostáva vám 88% na dočítanie.