November a december už dávno nie sú len o prvom snehu a mrazivých ránach, ktoré môžu potrápiť námrazov na ceste a preskúšať schopnosti obutia vášho auta. Klimatické zmeny prinášajú do zimného obdobia čoraz častejšie najmä intenzívne dažďové zrážky, ktoré potom menia slovenské cesty na úseky so stojatou vodou a vysokým rizikom šmyku.
Predstava, že zimné pneumatiky automaticky vyriešia všetky problémy, je nebezpečným omylom. Samozrejme, v tomto období už by malo byť na vašom vozidle letné obutie vymenené za zimné plášte, prípadne aspoň (pre sviatočných vodičov a šoférov jazdiacich krátke mestské trasy) celoročnými pneumatikami. Hoci na cestách možno nie je sneh, nízke teploty letným gumám nesvedčia a zsáadne znižujú ich účinnosť, priľnavosť i ďalšie schopnosti.
Jazda v daždi so sebou potom prináša nielen výrazne zhoršenú viditeľnosť, často doplnenú o hmlu alebo šero, ale mení sa taktiež ovládateľnosť auta a na mieste by mala byť u motoristov nepochybne väčšia obozretnosť. Zanedbávať by ste nemali ani správne natlakovanie pneumatík. S poklesom teplôt totiž klesá aj tlak v pneumatikách, čo mnohí vodiči prehliadajú. Kombinácia zimy, dažďa a nesprávne udržiavaných pneumatík vytvára ideálne podmienky pre vznik nebezpečných situácií.
Ak už máte vozidlo pripravené na zimné obdobie, osadené správne, kvalitné a nezjazdené pneumatiky, s vhodným natlakovaním, je kľúčové dodržiavať niekoľko zásad. Iba tak dokážete minimalizovať riziko šmyku pri prudkých dažďoch posledných dní a dostať sa do cieľa bez ujmy na zdraví alebo plechoch. Poradíme, čo by mali mať vodiči na pamäti.
Tichý nepriateľ na mokrej ceste
Aquaplaning je fyzikálny jav, pri ktorom sa medzi pneumatikou a vozovkou vytvorí súvislá vrstva vody, ktorá na istý čas úplne oddelí behúň pneumatiky od povrchu cesty. Vozidlo v tom okamihu doslova pláva na vodnom filme a stráca kontakt s vozovkou. Prvými príznakmi sú náhle uvoľnenie volantu, zvýšenie otáčok motora a strata reakcie auta na pohyby volantom.
Zostáva vám 78% na dočítanie.
