StoryEditor

Cargo: nízke ponuky za mačku vo vreci

05.02.2006, 23:00
Ponuky na kúpu nákladnej železničnej spoločnosti Cargo Slovakia nenaplnili očakávania. Jeden z dôvodov je neistota v súvislosti s budúcimi poplatkami, ktoré bude musieť firma platiť za využívanie koľajových tratí.

Ponuky na kúpu nákladnej železničnej spoločnosti Cargo Slovakia nenaplnili očakávania. Jeden z dôvodov je neistota v súvislosti s budúcimi poplatkami, ktoré bude musieť firma platiť za využívanie koľajových tratí. Podobne ako pri letiskách, aj pri privatizácii nákladnej železničnej dopravy sa očakáva druhé kolo tendra. "Je to jedna z možností, ale zatiaľ sa k tomu neviem vyjadriť, pretože ešte nemáme ani stanovisko výberovej komisie," povedal pre HN hovorca ministerstva dopravy Tomáš Šarluška.

Problémové poplatky
Minister Pavol Prokopovič odhadoval, že za sto percent akcií Carga štát získa 15 až 20 miliárd korún. Najvyššiu ponuku 13,1 miliardy korún bez dodatočných podmienok však podali rakúske železnice Rail Cargo Austria spolu s finančnou skupinou J&T. Údaje zverejnil na internete týždenník Trend, ich správnosť pre HN potvrdili dva zdroje blízke privatizačnej komisii.
Sumu blízku očakávaniam ministra Prokopoviča sú ochotní investori zaplatiť, ak by štát znížil poplatky za využívanie železničnej cesty. Tie sú druhé najvyššie v EÚ. "Dohodli sme sa, že v tomto roku sa už cena meniť nebude a privatizačný poradca vypracuje vzorec, ktorým sa určia od začiatku roka 2007. Vtedy by už mali byť nižšie," povedal Šarluška. Či sa investori vzorec a tým aj nové poplatky dozvedia ešte do uzavretia tendra alebo pred prípadným druhým kolom, si však netrúfa odhadnúť. "Nie je to ani v našej kompetencii, spolu s poradcom ich má totiž stanoviť Železničný úrad, ktorý dostal právomoc cenovej regulácie od ministerstva financií."

Problémy aj v Estónsku
Spoplatnenie železničnej cesty je jedným z dôvodov neúspešnej privatizácie železníc v Estónsku. Víťazom sa v roku 2001 v rámci konzorcia Baltic Rail stala aj firma Rail World Holding, ktorá na Slovensku spojila sily s Pentou. Výška poplatkov sa stala predmetomsporumedzi investorom a estónskou vládou. Tá už privatizáciu oľutovala a chce kúpiť 66 percent estónskych železníc späť. Investor súhlasí iba ak mu vláda za akcie kúpené za 63,9 milióna eur zaplatí trojnásobok, teda asi 190 miliónov eur. Vláda zasa konzorciu vyčíta, že nedodržalo dohodnuté investície. To Baltic Rail obhajuje nízkymi poplatkami za využitie koľajníc, ktorými vláda vraj zvýhodňuje konkurenciu. Estónci totiž predali železničného prepravcu spolu s infraštruktúrou. Obe strany však dnes vedia, že najväčšou chybou bola práve neujasnenosť podmienok pred privatizáciou.

Štát verzus investor
Na rozdiel od Estónska, na Slovensku zostanú vlastníkom železničnej cesty štátne ŽSR, ktoré budú inkasovať od Carga. Štát si tak bude musieť zvážiť, či majú byť poplatky prijateľné pre ŽSR alebo pre investora. V prvom prípade budú zaujímavým zdrojom príjmu štátnej firmy, ale vláda získa menej za predaj Carga. V druhom, naopak, štátna firma príde o časť príjmov, investor by však mohol zaplatiť viac za Cargo.
Výberová komisia by mala odporučiť víťaza tohto medzinárodného tendra do konca februára. Najväčšiu váhu, až 85 percent, má ponúknutá cena. Zvyšných 15 percent zohľadňuje odbornosť, skúsenosti a celkové renomé uchádzačov.

Ponuky investorov za Cargo
- Rail Cargo Austria, J&T 13,1/13,8
- Rail World, MID Europa Partners, Penta 12,4/16,7
- MÁV (Maďarsko), Slávia Capital 7,6/-
Poznámka: Vyššiu z uvedených ponúk sú investori ochotní zaplatiť, ak by dostali zľavu na poplatkoch za využívanie koľajníc.
ZDroj: e-Trend, HN

01 - Modified: 2003-02-12 21:17:39 - Feat.: 0 - Title: IKEA sa sústredí na zvýšenie predaja 02 - Modified: 2003-02-12 21:18:48 - Feat.: 0 - Title: Neúspešné investície komplikujú privatizáciu 03 - Modified: 2003-02-12 21:27:41 - Feat.: 0 - Title: RIF obchodných partnerov nestrašil
menuLevel = 1, menuRoute = dennik, menuAlias = dennik, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
25. november 2024 03:38